Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Wim Anker

Re: Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: Gisteren, 12:50
Vrouwke schreef: 05 sep 2025, 20:44 Vanaf nu maar gaan collecteren voor het NBG in plaats van voor de GBS dan zeker..
Dat lijkt me een uitstekend idee. Mocht ik ooit meemaken dat er voor de GBS gecollecteerd wordt, dan zal ik ook vriendelijk voor de eer bedanken.
Yep! Met het oormerk "steun de ict ondernemer". :bobo
DDD

Bericht door DDD »

Konijntje schreef: 05 sep 2025, 21:59
Refojongere schreef: 05 sep 2025, 18:36
De Rijssenaar schreef: 05 sep 2025, 18:32
Bertiel schreef: 05 sep 2025, 18:05 https://rd.nl/artikel/1119652

Weer een nieuw initiatief om de Statenvertaling te behouden.
Ik kan het artikel niet lezen, wat gaan ze precies doen?
Hetzelfde als de HSV 2010, de Statenvertaling herzien.

Ik zou dit omarmen als HSV bestuur en samenwerken.
Hoe meer draagvlak hoe beter.
Ik betwijfel of het draagvlak groter wordt. Wellicht dat de Hersteld Hervormde Kerk zich aansluit? Verder verwacht ik er weinig van. Binnen de Ger. Gem. is er helaas weinig draagvlak. Of beter gezegd: er zijn weinig predikanten die hun vingers hieraan durven te branden.

Ik begrijp daar weinig van. Ik zie het bij mijn nichtjes en neefjes. Ze vinden het vaak lastig om de Bijbel goed te verstaan. Simpelweg vanwege verouderd taalgebruik. Het lijkt soms wel of de dagen van de Middeleeuwse Rooms Katholieke kerk in de reformatorische kerken in een ander jasje herleven. De Bijbel wordt "onbereikbaar". In dat kader hoop en bid ik dat dit project slaagt. Dat eindelijk de reformatorische gezindte overstapt op een beter leesbare Bijbel. Dat de nadruk weer komt te liggen op het lezen en onderzoeken van de Bijbel in plaats van gekissebis over een vertaling.
Als het werkelijk zo is dat predikanten hun vingers hier niet aan durven branden, dan zou ik er niet vanuit gaan dat Gods eer hen zwaarder weegt dan mensenvrees.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: Gisteren, 09:24 Misschien klinkt het een beetje pathetisch, maar ik zal blij zijn als de SV bevrijd wordt uit de knellende greep van de GBS. Alsof de SV van hén is.
Helemaal eens. Maar het NBG heeft nog de editie 1977. Die is ook gewoon te gebruiken in de GG, volgens mij heeft de synode dat nooit afgekeurd, maar helemaal zeker weten, doe ik het niet.

Het is spijtig dat een nieuwe directeur bij Jongbloed is gezwicht voor de lobby van de GBS. Maar gelukkig is er nog het NBG.
Martijn

Bericht door Martijn »

MGG schreef: Gisteren, 12:47
Rido91 schreef: Gisteren, 09:59 Het gaat nogal ingewikkeld worden als de GBS besluit om ook door te gaan met hun eigen vertaling en dat zal wel gebeuren neem ik aan.

Dan wordt het waarschijnlijk een wedstrijd wie het eerst klaar is.
Natuurlijk gaat de GBS door. Waarom zou je stoppen voor een clubje wat zelf iets start omdat zij het niet met de GBS eens zijn. Het voegt in mijn ogen weinig toe en leidt vooral tot verspilling van kapitaal, tijd en verdeeldheid.
Beide projecten zijn dat.
De verschillen in de GBS varianten zijn minimaal. Kost een serieus bedrag als ik het goed heb.
De SV27 wordt naar mijn idee een duidelijke tussen oplossing. Zal ook niet gratis zijn, dus ook verspilling.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: Gisteren, 10:02
Rido91 schreef: Gisteren, 09:59 Het gaat nogal ingewikkeld worden als de GBS besluit om ook door te gaan met hun eigen vertaling en dat zal wel gebeuren neem ik aan.

We hebben toch al een vertaling. En aan verouderde woorden is men nog bezig. Moet dit dat nu dan doorkruisen? Verwarring is niet goed. En... verwarring is ook nooit uit de Geest. Let er eens op!
Er is geen verwarring. Er zijn gewoon veel verschillende versies omdat de GBS zijn werk niet goed deed. Dat hindert niet. Hoe meer keuze, hoe minder de GBS-eenvormigheid kan worden opgelegd.
MGG

Bericht door MGG »

Jammer straks gaat je stokpaardje dood en moet je iets nieuws zoeken ;)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dit is geen stokpaardje. O.a. CP de Boer zegt ook zoiets
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim, ik zit hier echt anders in de wedstrijd. Ik snap je gedachtengang niet (komt wel meer voor) en vind je oervervelend.

Hoe zie jij een verstaanbare Bijbel voor jouw en mijn kinderen en voor de komende generaties? Heb jij daar ideeën over?
DDD

Bericht door DDD »

De GBS zal naar mijn verwachting niet doodgaan. Er zullen altijd twisten en muiterijen zijn. En als de GBS er niet meer is, dan komt er wel iets anders. En de GBS heeft vele goederen, en geld opgelegd voor vele jaren. Het gaat -afgezien van de forse vacatiegelden- niet op. Dus nee, de GBS zullen wij altijd bij ons hebben, verwacht ik.
Maanenschijn

Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Bericht door Maanenschijn »

Voor bijbelverspreiding en vertalingen in andere talen is dat ook dan ook heel plezierig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Rido91

Bericht door Rido91 »

MGG schreef: Gisteren, 12:47

Natuurlijk gaat de GBS door. Waarom zou je stoppen voor een clubje wat zelf iets start omdat zij het niet met de GBS eens zijn. Het voegt in mijn ogen weinig toe en leidt vooral tot verspilling van kapitaal, tijd en verdeeldheid.

Ik zeg niet dat de GBS moet stoppen, maar ze zouden misschien beter samen de krachten kunnen bundelen. Het nieuwe vertaalproject van de GBS zorgt voor bijna evenveel polarisatie als de HSV nu (onterecht) zorgt en van een kerkelijk breed draagvlak is ook daarin bepaald geen sprake. Wellicht zou een initiatief als wat nu genomen wordt met 'Statenvertaling 2027' een goed compromis kunnen zijn, de poging ertoe waardeer ik. Mocht dit iniatief uiteindelijk ook tot te weinig draagvlak leiden is het inderdaad verspilling en is het zeker geen meerwaarde ten opzichte van de HSV
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: Gisteren, 13:08 Wim, ik zit hier echt anders in de wedstrijd. Ik snap je gedachtengang niet (komt wel meer voor) en vind je oervervelend.

Hoe zie jij een verstaanbare Bijbel voor jou en mijn kinderen en voor de komende generaties? Heb jij daar ideeën over?
Jammer van dat gevoel :) Gaat wel over.

Ik denk dat we in onze wensen niet veel.verschillen. We verschillen wel in het beroordelen wat initiatieven bijdragen aan de wensen. Ik ben niet zo van het populisme en van het "gaan we regelen" zonder goed onderbouwd plan wat beoordeeld kan worden op haalbaarheid.

En voorts, wat ik al zei, we hebben de SV en de HSV. Dat is voor mij en mijn kinderen voldoende. Geef de tijd, het geld maar aan mensen in de wereld die uberhaupt niet kunnen lezen of nog nooit van een bijbel hebben gehoord. Wycliffe is nu beter om voor te collecteren dan de GBS of Synodes of HSV of andere initiatieven.

Wij lezen nu een boekske met ons zaad van Matthew Mead. Over de tekst "Gedenk aan uw Schepper in de dagen enz.". In de Engelse bijbels staat "Gedenk nu aan uw Schepper enz.". Dat woordeke nu staat niet in de GBS editie en dus niet in de grondtaal en dus niet geïnspireerd en Mathew Mead is misleid. (ik spreek als een onwijze gbs'er). Toch gaat het boekske hier vaak over en ik benadruk dat. Nu!

Ik heb - en mijn jongens ook niet - derhalve niets anders nodig vooralsnog.

Ga wat nuttigers doen zou ik zeggen tegen al die m ensen "die zo begaan zijn met de jeugd"

Vandaar dat ik jover ouw nadenken over evangeliseren wel een heel goed gevoel heb!
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 06 sep 2025, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: Gisteren, 13:20
Ad Anker schreef: Gisteren, 13:08 Wim, ik zit hier echt anders in de wedstrijd. Ik snap je gedachtengang niet (komt wel meer voor) en vind je oervervelend.

Hoe zie jij een verstaanbare Bijbel voor jou en mijn kinderen en voor de komende generaties? Heb jij daar ideeën over?

Ik denk dat we in onze wensen niet veel.verschillen. We verschillen wel in het beroordelen wat initiatieven bijdragen aan de wensen. Ik ben niet zo van het populisme en van het "gaan we regelen" zonder goed onderbouwd plan wat beoordeeld kan worden op haalbaarheid.

En voorts, wat ik al zei, we hebben de SV en de HSV. Dat is voor mij en mijn kinderen voldoende. Geef de tijd, het geld maar aan mensen in de wereld die uberhaupt niet kunnen lezen of nog nooit van een bijbel hebben gehoord. Wycliffe is beter om voor te collecteren dan de GBS of Synodes.

Wij lezen nu een boekske met ons zaad van Matthew Mead. Over de tekst "Gedenk aan uw Schepper in de dagen enz.". In de Engelse bijbels staat "Gedenk nu aan uw Schepper enz.". Dat woordeke nu staat niet in de GBS editie en.dus niet in de grondtaal en dus niet geïnspireerd (ik spreek als onwijze gbs'er). Toch gaat het boekske hier vaak over en ik benadruk dat. Nu!

Ik heb - en mijn jongens ook niet - niets anders nodig vooralsnog.

Ga wat nuttigs doen zou ik zeggen.
Hoezo zonder goed onderbouwd plan? Het NBG heeft jarenlange ervaring met dit soort dingen. Je doet net of de financier de uitvoerder is.

Los daarvan: kennelijk zijn er mensen met problemen met de HSV. Die kun je dan toch tegemoetkomen? Als er alleen maar rationele mensen waren, dan waren er ook niet zoveel automodellen. Als mensen een psychisch probleem hebben met de HSV, zoals veel GBS-volgers, dan is er voor hen ook een ander bijbelmodel nodig.
Robbie

Bericht door Robbie »

Ad Anker schreef:Wim, ik zit hier echt anders in de wedstrijd. Ik snap je gedachtengang niet (komt wel meer voor) en vind je oervervelend.

En die twee vragen zijn ook mijn vragen. Mijn kinderen (pubers) geven ook continu aan dat ze geen pepernoot snappen van de SV. En die zijn niet van het soort dat je wat zou bereiken met van die moeilijke-woorden-lespakketten zoals KOC/GBS onlangs op de markt gaf. HSV vinden ze al lastig zat.
‘En een ieder hoorde gen spreken in zij eigen taal’… Taal van de jeugd is 2025 en geen 1880.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: Gisteren, 13:20

Hoe zie jij een verstaanbare Bijbel voor jouw en mijn kinderen en voor de komende generaties? Heb jij daar ideeën over?

En voorts, wat ik al zei, we hebben de SV en de HSV. Dat is voor mij en mijn kinderen voldoende. Geef de tijd, het geld maar aan mensen in de wereld die uberhaupt niet kunnen lezen of nog nooit van een bijbel hebben gehoord. Wycliffe is nu beter om voor te collecteren dan de GBS of Synodes of HSV of andere initiatieven.

Wij lezen nu een boekske met ons zaad van Matthew Mead. Over de tekst "Gedenk aan uw Schepper in de dagen enz.". In de Engelse bijbels staat "Gedenk nu aan uw Schepper enz.". Dat woordeke nu staat niet in de GBS editie en dus niet in de grondtaal en dus niet geïnspireerd en Mathew Mead is misleid. (ik spreek als een onwijze gbs'er). Toch gaat het boekske hier vaak over en ik benadruk dat. Nu!

Ik heb - en mijn jongens ook niet - derhalve niets anders nodig vooralsnog.

Ga wat nuttigers doen zou ik zeggen tegen al die mensen "die zo begaan zijn met de jeugd"

Vandaar dat ik over jouw nadenken over evangeliseren wel een heel goed gevoel heb!
Gelukkig. We zijn het hartelijk eens, op jouw ge-emmer over AI na.
Plaats reactie