Presidentsverkiezingen USA 2024

Terri

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Terri »

DDD schreef: Gisteren, 13:48

Mensen met een vriendelijk karakter kunnen ook naïef zijn. Het gaat niet samen dat je je niet in het onderwerp verdiept omdat je dat te naar vindt maar wel vindt dat mensen die zich er wel in verdiepen te scherp en te polariserend zijn.

Polarisatie is een zorg in onze tijd. Maar het niet scherp doorzien van de feiten ook. Ik ken mensen die geen problemen zouden hebben met deportatie van Marokkanen, inderdaad. Ik heb nooit iemand horen pleiten voor gaskamers maar dat was in Duitsland ook maar een minderheid. De gewone man accepteerde dat de hoge heren dat als de beste oplossing hadden bedacht. Ze vonden zich daar zelf niet verantwoordelijk voor.
Nou, naïef is ( ik vind het soms jammer, dat ik dat nu juist nìet ben...) niet iets wat mij typeert. Maar geeft niet, je kent me natuurlijk ook helemaal niet :)
Ik verdiep me juist wel in deze kwestie en ben het met de zorg w.b. de persoon Trump eens. Niet de woorden die eraan gegeven worden en al helemaal niet de karikaturen die we vervolgens als een soort sjabloon over de Nederlandse samenleving leggen.
En elke 'verdachte' handeling van Trump hier ventileren met een soort juichkreet; kijk nou toch weer eens, vind ik opruiend.
En ja, ik heb enorm moeite met de vergelijking Joden in 40-45 en Marokkanen nu.
Ik hoop oprecht dat degenen die deze groepering verdedigen (wat natuurlijk mag) ook deze houding hebben naar b.v. onze Joodse Nederlanders nu.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Nou, dan heb je mij aan je kant: ik zou het ook met hand en tand verdedigen als Joden wat wordt aangedaan.
Amstelodamense

huisman schreef: Gisteren, 15:46
Amstelodamense schreef: Gisteren, 15:32
Terri schreef: Gisteren, 12:22
Amstelodamense schreef: Gisteren, 12:00

Eens. 1 ding weet ik zeker: een heel deel van de Nederlandse bevolking zou juichend langs de straat staan als Marokkanen het land uit worden gedeporteerd. Zoals heel veel Nederlanders het toen ook prima vonden dat de Joden weggevoerd werden.

Dat dit denken ook onder christelijke mensen voorkomt, is voor mij onbegrijpelijk.
Sorry hoor, maar je maakt vergelijkingen in je emoties, die echt niet kloppen.
En hoe weet jij dat zo zeker van die juichende menigte? Kom op zeg, dit is opruiende taal.
En Nederlanders vonden het prima dat Joden afgevoerd werden? Heb je het meegemaakt?
Jammer, dit soort fanatieke polariserende postings.
Wordt hier net zo 'ongerust' van als de vergelijking met nazi's w.b. rechts gedachtengoed.
Extreem rechts ( wat te snel dit etiket krijgt m.i.) en extreem links, is beide on-Bijbels en gevaarlijk.
Kun je vinden, maar ik heb teveel mensen in m'n omgeving ontmoet met een diepe afkeer van buitenlanders (en dan Marokkanen in het bijzonder). Ik twijfel er dan ook echt niet aan dat deze mensen maar wat blij zullen zijn als de deportatietrein voorrijdt en deze mensen afvoert. Heb dit zelfs letterlijk horen zeggen.
deportatietrein :bobo Voor mensen zoals jij is er educatie over de holocaust nodig. Jij hebt blijkbaar geen idee wat er toen is gebeurd.
Nee hoor, ik heb zo'n beetje alle boeken over de holocaust gelezen en alle films ook bekeken. Zwarte periode in onze geschiedenis en een vreselijke tragedie. Ongekend dat er toen 6 miljoen Joden zijn vermoord, ten hemel schreiend.

Ik haat echter het extreemrechtse gedachtengoed dat steeds meer opkomt en gelegitimeerd wordt. Veel refo's spreken met afkeer over de @#$#@$-marokkanen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Amstelodamense schreef: Gisteren, 15:50 Nou, dan heb je mij aan je kant: ik zou het ook met hand en tand verdedigen als Joden wat wordt aangedaan.
Dit was ook bij velen de gedachte in de dertiger jaren. Behalve toen het er op aan kwam. We zijn allemaal helden als ons leven er niet mee gemoeid is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Amstelodamense

Maanenschijn schreef: Gisteren, 16:24
Amstelodamense schreef: Gisteren, 15:50 Nou, dan heb je mij aan je kant: ik zou het ook met hand en tand verdedigen als Joden wat wordt aangedaan.
Dit was ook bij velen de gedachte in de dertiger jaren. Behalve toen het er op aan kwam. We zijn allemaal helden als ons leven er niet mee gemoeid is.
Daar heb je wel gelijk in. Ik zou het ook spannend vinden om een onderduiker in huis te nemen en het leven van m'n gezin op het spel te zetten. Ik hoop dat ik nooit voor die keuze word geplaatst.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is de vraag, als het gaat om de dertiger jaren althans. Het is echt de vraag of er zoveel mensen waren die doorzagen wat er gebeurde. Ik heb daar niet specifiek verstand van, maar heb anders begrepen. Veel mensen hadden geen idee, net als nu.

Los daarvan; wat is het principiële verschil tussen Poetin en Hitler? Poetin heeft geen specifiek belang bij het doden van één groep, maar verder zijn zij toch even verdorven? Beiden beroepen zich ten onrechte op de christelijke traditie.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Amstelodamense schreef: Gisteren, 16:27
Maanenschijn schreef: Gisteren, 16:24
Daar heb je wel gelijk in. Ik zou het ook spannend vinden om een onderduiker in huis te nemen en het leven van m'n gezin op het spel te zetten. Ik hoop dat ik nooit voor die keuze word geplaatst.

Je kan beginnen met een dakloze of alsielzoekende (marokkaan). Geen levensgevaar verder.

Die keppeltjeswandeling, komt daar nog een verslag van?
parsifal

Bericht door parsifal »

DDD schreef: Gisteren, 16:28 Dat is de vraag, als het gaat om de dertiger jaren althans. Het is echt de vraag of er zoveel mensen waren die doorzagen wat er gebeurde. Ik heb daar niet specifiek verstand van, maar heb anders begrepen. Veel mensen hadden geen idee, net als nu.

Los daarvan; wat is het principiële verschil tussen Poetin en Hitler? Poetin heeft geen specifiek belang bij het doden van één groep, maar verder zijn zij toch even verdorven? Beiden beroepen zich ten onrechte op de christelijke traditie.
Het beroep van Hitler op Christelijke traditie was wel van ander niveau dan dat van Poetin.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De inhoud van de postings van Amstelodamense roepen vragen op en veroorzaken meldingen. Hij heeft daarvoor een waarschuwing ontvangen. Graag met elkaar opletten over de toon in inhoud van postings.
Amstelodamense

Ik heb je bericht net gelezen Ad, maar begrijp niet helemaal wat er bedoeld wordt. Kun je wat specifieker zijn? Ik had je dit via de berichten willen vragen, maar volgens mij heb ik daar geen optie om te reageren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef: Gisteren, 19:29 Ik heb je bericht net gelezen Ad, maar begrijp niet helemaal wat er bedoeld wordt. Kun je wat specifieker zijn? Ik had je dit via de berichten willen vragen, maar volgens mij heb ik daar geen optie om te reageren.
Het gaat om de posting van 23 januari om 20:02 uur en de posting van vandaag om 08:13 uur. Verdere vragen via de mail, het is niet de bedoeling hier te discussiëren over een modopmerking.
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef: Gisteren, 16:44
DDD schreef: Gisteren, 16:28 Dat is de vraag, als het gaat om de dertiger jaren althans. Het is echt de vraag of er zoveel mensen waren die doorzagen wat er gebeurde. Ik heb daar niet specifiek verstand van, maar heb anders begrepen. Veel mensen hadden geen idee, net als nu.

Het beroep van Hitler op Christelijke traditie was wel van ander niveau dan dat van Poetin.
Inderdaad. Hier een informatief artikel over Hitlers ambivalente verhouding met de kerk/christendom.

https://www.karlbarth.nl/hitler-christe ... en-kerken/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie