Presidentsverkiezingen USA 2024

Amstelodamense

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Amstelodamense »

CvD schreef: Gisteren, 09:08
Amstelodamense schreef: Gisteren, 08:13 Weer een dode gevallen door de Amerikaanse Gestapo. Noem me hysterisch, prima. Maar als dit je niet raakt en bezorgd maakt, noem ik dat apathisch.
Verdiep je nu eens eerst oprecht in de geschiedenis van de nazi's een hun intenties.
Is gewoon om misselijk van te worden wat je hier uitkraamt. Lees een her lees het boek de bokser van Auschwitz. De gruwelijkheden van Mengele alleen al. Ja is erg genoeg wat daar gebeurt in Amerika maar is totale waarin dit iedere keer op de nazi's te betrekken.
Heb heel veel gelezen en gezien over WOII. Zo begon de Gestapo ook destijds. Als we nu niet ingrijpen, gaat de geschiedenis zich herhalen.
Amstelodamense

Profesto schreef: Gisteren, 09:52
Amstelodamense schreef: Gisteren, 08:13 Weer een dode gevallen door de Amerikaanse Gestapo. Noem me hysterisch, prima. Maar als dit je niet raakt en bezorgd maakt, noem ik dat apathisch.
Verdiep je nu eens eerst oprecht in de geschiedenis van de nazi's een hun intenties.
Is gewoon om misselijk van te worden wat je hier uitkraamt. Lees een her lees het boek de bokser van Auschwitz. De gruwelijkheden van Mengele alleen al. Ja is erg genoeg wat daar gebeurt in Amerika maar is totale waarin dit iedere keer op de nazi's te betrekken.
De Nazi's begonnen niet met Auschwitz. De Gestapo werd opgericht in 1933. In 1933 gebeurden nog niet de gruwelen die later in het Derde Rijk plaatsvonden. Ik vind de vergelijking dus helemaal niet zo gek.
Exact.
parsifal

Bericht door parsifal »

Amstelodamense schreef: Gisteren, 09:59
Heb heel veel gelezen en gezien over WOII. Zo begon de Gestapo ook destijds. Als we nu niet ingrijpen, gaat de geschiedenis zich herhalen.
Maar de geschiedenis kan veel kanten opgaan: China na protesten op het plein, Argentinie onder Valdela, Chili van Pinochet, Italie van Mussolini, Indonesie van Soeharto, Portugal van Salazar (dat is nog relatief okay, vergeleken met anderen in rijtje), of herstel na volgende verkiezingen. Ik ben verre van gerust, maar het is ook weer niet zo dat Duitsland van 1930 enige regime in geschiedenis is waarin men richting autoritair bewind leek te willen en waar er mensen gedood werden door "ordetroepen". Veel van de anderen waren erg zat trouwens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvD

Bericht door CvD »

Profesto schreef: Gisteren, 09:52
De Nazi's begonnen niet met Auschwitz. De Gestapo werd opgericht in 1933. In 1933 gebeurden nog niet de gruwelen die later in het Derde Rijk plaatsvonden. Ik vind de vergelijking dus helemaal niet zo gek.
Dat klopt een uit het eenen komt het ander voort. Maar daar is hier geen sprake van.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Personen die geregeld met Nazi-vergelijkingen strooien, tonen daarmee geen belang te hebben bij een waarheidsgetrouwe en genuanceerde weergave van de feiten, maar zijn per definitie bezig met extreme polarisering.

In een goede inhoudelijke discussie of gesprek, kun je daar helaas niets mee.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Profesto

Bericht door Profesto »

Natuurlijk kan dat wel. Het lijkt alsof sommigen hier het verleden helemaal niet willen meenemen in hun overwegingen.
Terwijl dat heel nuttig is, omdat het patroon en de tendensen vergelijkbaar zijn en we uit het verleden weten waartoe de zaken die we nu zien gebeuren toe kunnen leiden.
Door daar op te wijzen en anderen daar bewust van te maken, kunnen we mogelijk erger voorkomen.
ZWP

Bericht door ZWP »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 10:40 Personen die geregeld met Nazi-vergelijkingen strooien, tonen daarmee geen belang te hebben bij een waarheidsgetrouwe en genuanceerde weergave van de feiten, maar zijn per definitie bezig met extreme polarisering.

Ik zal het ook niet snel doen, maar het moet wel gezegd worden dat als een bepaalde ontwikkeling (radicalisering) doorzet, ja zelfs versneld, de mogelijke uitkomst wél heel gevaarlijk kan zijn.

Moet je dan te pas (en te onpas) Hitler, WOII, Gestapo etc erbij slepen? Nee, wat mij betreft niet. Maar houd wel in de gaten welke kant de ontwikkeling opgaat en laten we niet te snel zeggen dat het zo'n vaart niet zal lopen. Het bepaald niet gezegd dat het de geschiedenis zich niet herhaalt (of rijmt).
parsifal

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 10:40 Personen die geregeld met Nazi-vergelijkingen strooien, tonen daarmee geen belang te hebben bij een waarheidsgetrouwe en genuanceerde weergave van de feiten, maar zijn per definitie bezig met extreme polarisering.

Dat is gewoon ook niet waar. Ook serieuzere media gaan ondertussen wel de vraag stellen hoe dicht de VS nu in ieder geval tegen fascisme aanschurkt of die kant aan het opgaan is.
Dat bij voorbaat uitsluiten gaat ook te ver. Ik denk dat er best serieuze ruimte moet zijn voor vergelijkingen (onderbouwd) tussen Gestapo en ICE. ICE als een soort voetbalsupporter Gestapo noemen is weer een ander verhaal.

Trump is, denk ik, echt niet ideologisch genoeg om als fascist te kwalificeren, maar bij Vance en Miller heb ik het idee dat dat de enge kanten niet puur opportunisme en eigenbelang zijn.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto

Bericht door Profesto »

Als we naar onze eigen politiek kijken, vind ik dat de vooroorlogse NSB ("We hebben geen bezwaar tegen goede Joden") en de huidige PVV (motie van kamerlid Faber over 'terugsturen' van Marokkaans tuig) ook parallellen vertonen. Het is nuttig om dat te zien.
merel

Bericht door merel »

parsifal schreef: Gisteren, 10:49

Dat is gewoon ook niet waar. Ook serieuzere media gaan ondertussen wel de vraag stellen hoe dicht de VS nu in ieder geval tegen fascisme aanschurkt of die kant aan het opgaan is.
Dat bij voorbaat uitsluiten gaat ook te ver. Ik denk dat er best serieuze ruimte moet zijn voor vergelijkingen (onderbouwd) tussen Gestapo en ICE. ICE als een soort voetbalsupporter Gestapo noemen is weer een ander verhaal.

Trump is, denk ik, echt niet ideologisch genoeg om als fascist te kwalificeren, maar bij Vance en Miller heb ik het idee dat dat de enge kanten niet puur opportunisme en eigenbelang zijn.
Gregory Bovino heeft zichzelf inmiddels wel een Nazi jas aangemeten. De vergelijking gaat doordoor steeds meer op
Amstelodamense

Exact. En de geschiedenis heeft ook geleerd dat mensen (te) lang bepaalde gevaren en ontwikkelingen bagatelliseren. Daarom schuw ik niet de vergelijkingen te blijven maken.
Amstelodamense

Profesto schreef: Gisteren, 11:03 Als we naar onze eigen politiek kijken, vind ik dat de vooroorlogse NSB ("We hebben geen bezwaar tegen goede Joden") en de huidige PVV (motie van kamerlid Faber over 'terugsturen' van Marokkaans tuig) ook parallellen vertonen. Het is nuttig om dat te zien.
Eens. 1 ding weet ik zeker: een heel deel van de Nederlandse bevolking zou juichend langs de straat staan als Marokkanen het land uit worden gedeporteerd. Zoals heel veel Nederlanders het toen ook prima vonden dat de Joden weggevoerd werden.

Dat dit denken ook onder christelijke mensen voorkomt, is voor mij onbegrijpelijk.
Terri

Bericht door Terri »

Amstelodamense schreef: Gisteren, 12:00
Profesto schreef: Gisteren, 11:03 Als we naar onze eigen politiek kijken, vind ik dat de vooroorlogse NSB ("We hebben geen bezwaar tegen goede Joden") en de huidige PVV (motie van kamerlid Faber over 'terugsturen' van Marokkaans tuig) ook parallellen vertonen. Het is nuttig om dat te zien.
Eens. 1 ding weet ik zeker: een heel deel van de Nederlandse bevolking zou juichend langs de straat staan als Marokkanen het land uit worden gedeporteerd. Zoals heel veel Nederlanders het toen ook prima vonden dat de Joden weggevoerd werden.

Dat dit denken ook onder christelijke mensen voorkomt, is voor mij onbegrijpelijk.
Sorry hoor, maar je maakt vergelijkingen in je emoties, die echt niet kloppen.
En hoe weet jij dat zo zeker van die juichende menigte? Kom op zeg, dit is opruiende taal.
En Nederlanders vonden het prima dat Joden afgevoerd werden? Heb je het meegemaakt?
Jammer, dit soort fanatieke polariserende postings.
Wordt hier net zo 'ongerust' van als de vergelijking met nazi's w.b. rechts gedachtengoed.
Extreem rechts ( wat te snel dit etiket krijgt m.i.) en extreem links, is beide on-Bijbels en gevaarlijk.
gallio

Bericht door gallio »

Terri schreef: Gisteren, 12:22
En hoe weet jij dat zo zeker van die juichende menigte? Kom op zeg, dit is opruiende taal.
...
Omdat de mensen Geert Wilders toe juichten toen hij het over Minder Marokkanen had.
parsifal

Bericht door parsifal »

gallio schreef: Gisteren, 12:34
Terri schreef: Gisteren, 12:22
...
Omdat de mensen Geert Wilders toe juichten toen hij het over Minder Marokkanen had.
Wat volksmassas op zo'n moment zeggen, betekent niet dat men elke manier zal toejuichen om het te bereiken. Ook in VS zijn mensen die minder illegalen willen en meer rust op straat, zonder dat ze de methode van ICE op het moment of de executie van een net ontwapend man geweldig vinden.
Plaats reactie