Hoe was je zondag [2]?

Bourdon16

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bourdon16 »

newton schreef: 24 jun 2024, 12:07
Bourdon16 schreef: 24 jun 2024, 12:00 Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook een lange zit vind. Zeker met de kinderen. Maar kerkshoppen is nooit in mij opgekomen, dan zou ik eerder zonder kinderen gaan. Bij ons is het wel minder druk als het avondmaal is.

In het verleden was het wel zo dat sommige leden elders kerkten met het avondmaal omdat ze het niet konden aanzien dat er zoveel mensen aangingen die er volgens hen niet thuishoorden. En dat werd dan ook nog gewoon zo gezegd.
De ds. hier beperkt de lengte van zijn preek zodat een avondmaalsdienst niet eens heel veel langer duurt dan een normale zondagmorgen dienst. Tot de laatste keer toen er onverwacht nog een 4e tafel werd geopend, maar daar daar kan ik alleen maar erg dankbaar van worden.
Dat is heel mooi inderdaad.
De preek is bij ons ook echt kort hoor. Maar inclusief het lezen van het 2e gedeelte van het formulier en het klaarmaken van de tafel is het toch al snel 10.30 voordat de nodiging van de 1e tafel uitgaat. We hebben meestal 4 tafels en zijn dan tegen 11.30 uit.
Normaal gesproken is dat 11.00.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef: 24 jun 2024, 12:07 Wanneer een dienst zo ontzettend lang duurt en je niet aan kan gaan, snap ik dat je gaat shoppen. Dat is natuurlijk wel geheel verkeerd. Maar ik merk dat voor de jeugd een H.A. dienst van 2:20 uur echt veel te lang is.
Mijn kinderen kunnen ook wel eens zuchten als een avondmaalsdienst lang duurt, maar ik vind het dan toch echt volledig mijn verantwoordelijkheid ze te vertellen hoe de dienst voor hun ouders was en dat ik als het mocht het liefst uren aan de tafel zou zitten.

Het idee van mensen die iets vinden van anderen die aan zouden gaan, terwijl zij vinden dat dat niet zou mogen, vind ik helemaal verwerpelijk. Kijk gewoon naar jezelf en je hebt echt al zoveel te doen.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Hier duurde de avondmaalsdienst met 5 tafels gisteren 1 uur en 37 min. Dominee schoot uit zijn slof dat hij bijna een kwartier preekte, dat is meestal met avondmaal max. 10 minuten. Maar helaas moest hij tijdens het avondmaal de trein weer halen ofzo hij sjeesje er op rap tempo doorheen. Had mijn stukje brood amper doorgeslikt of hij was alweer met de wijn bezig(en ik zat naast hem dus kreeg als 1e) Mis echt de rust en de tijd om er even over na te denken.
Avonddienst met voortzetting en dankzegging duurde wel bijna 1,5 uur.
Met avondmaalszondagen mis ik ook hier wel (vaste) mensen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 24 jun 2024, 11:50
refo schreef: 24 jun 2024, 11:43
-DIA- schreef: 24 jun 2024, 11:37 Ds. merkte op: net een jaar na zijn vertrek uit zijn vorige mocht die gemeente weer een eigen herder en leraar ontvangen.
Nog niet.
U begrijpt het wel. Als we vallen over alle kleine dingen die verder van weinig belang zijn wordt het leven wel heel moeilijk.
Niet ieder aangenomen beroep leidt tot een bevestiging. De statistici hier kennen daarvan vast wel voorbeelden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef: 24 jun 2024, 11:37 Ds. merkte op: net een jaar na zijn vertrek uit zijn vorige mocht die gemeente weer een eigen herder en leraar ontvangen.
Nog niet.
U begrijpt het wel. Als we vallen over alle kleine dingen die verder van weinig belang zijn wordt het leven wel heel moeilijk.
'Bij leven en welzijn' zou ik niet iets van weinig belang willen noemen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef: 24 jun 2024, 13:05
Nog niet.
Niet ieder aangenomen beroep leidt tot een bevestiging. De statistici hier kennen daarvan vast wel voorbeelden.
Ds. Dieleman. Nam wel het beroep aan van Moerkapelle, maar overleed door een ongeluk voor de bevestiging.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Mister schreef: 24 jun 2024, 13:08
refo schreef: 24 jun 2024, 13:05

Nog niet.
Ds. Dieleman. Nam wel het beroep aan van Moerkapelle, maar overleed door een ongeluk voor de bevestiging.
En ds. M. Heijkoop, die het beroep had aangenomen naar Zeist, maar door een bombardement in Utrecht niet in deze gemeente is bevestigd

En Kand. Joh. Van Dijke, die wel het beroep aannam naar Tholen maar wegens ziekte overleed en niet bevestigd is geworden
DDD

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef: 24 jun 2024, 10:44
DDD schreef: 24 jun 2024, 10:15 Wat grappig. Ik was iets verder van Groningen, vanwege een bruiloft, en ben om zeven uur in Dorkwerd gegaan. De middagdienst zat vol, daar was ik wel positief verrast over. De morgendienst in het 'eigen' dorp was niet boven verwachting, maar het is altijd fijn dat de gemeente trouw samenkomt.
Is dat vaker de gewoonte dat het Heilig Avondmaal wordt bediend door iemand die geen predikant is?
Ik was daar ook wel verbaasd over. Maar ik denk dat het wel mag, want ook de zegen is gegeven.

Ik was in Munikenzijl.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 24 jun 2024, 11:21
DDD schreef: 24 jun 2024, 10:15 Wat grappig. Ik was iets verder van Groningen, vanwege een bruiloft, en ben om zeven uur in Dorkwerd gegaan. De middagdienst zat vol, daar was ik wel positief verrast over. De morgendienst in het 'eigen' dorp was niet boven verwachting, maar het is altijd fijn dat de gemeente trouw samenkomt.
Is dat vaker de gewoonte dat het Heilig Avondmaal wordt bediend door iemand die geen predikant is?
Het was een bruiloft, zei hij toch? Of mis ik iets?
De bruiloft was dan weer op zaterdag. Dit ging over de zondagavond.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 24 jun 2024, 17:07
Ik was daar ook wel verbaasd over. Maar ik denk dat het wel mag, want ook de zegen is gegeven.

Ik was in Munikenzijl.
Daarvoor geldt vrijwel hetzelfde als wat ik hierboven typte.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef: 24 jun 2024, 12:17
newton schreef: 24 jun 2024, 12:07
Bourdon16 schreef: 24 jun 2024, 12:00 Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook een lange zit vind. Zeker met de kinderen. Maar kerkshoppen is nooit in mij opgekomen, dan zou ik eerder zonder kinderen gaan. Bij ons is het wel minder druk als het avondmaal is.

In het verleden was het wel zo dat sommige leden elders kerkten met het avondmaal omdat ze het niet konden aanzien dat er zoveel mensen aangingen die er volgens hen niet thuishoorden. En dat werd dan ook nog gewoon zo gezegd.
De ds. hier beperkt de lengte van zijn preek zodat een avondmaalsdienst niet eens heel veel langer duurt dan een normale zondagmorgen dienst. Tot de laatste keer toen er onverwacht nog een 4e tafel werd geopend, maar daar daar kan ik alleen maar erg dankbaar van worden.
Dat is heel mooi inderdaad.
De preek is bij ons ook echt kort hoor. Maar inclusief het lezen van het 2e gedeelte van het formulier en het klaarmaken van de tafel is het toch al snel 10.30 voordat de nodiging van de 1e tafel uitgaat. We hebben meestal 4 tafels en zijn dan tegen 11.30 uit.
Normaal gesproken is dat 11.00.
Dan zouden ze dit bij de kerkenraad moeten melden lijkt me nadat ze eerst naar die mensen toegegaan zijn, maar ik snap ergens die mensen ook wel, je gaat ook weer niet zo makkelijk naar iemand toe over geestelijke dingen als je ze nauwelijks kent. Vraag ik me wel af waarom ze dan niet overgegaan zijn naar de GG in jullie woonplaats. Misschien voor de eigen bestwil om dan ergens anders lid te worden, waarschijnlijk zullen er andere dingen ook wel meespelen.
Arja

Bericht door Arja »

Online meegeluisterd:
Ds. J.J. ten Brinke
Jeremia 48 : 1-8, 14-16, 25-39, 46-47
Tekst: Jeremia 48: 31a

https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 2780000759
Christen

Bericht door Christen »

Goede zondag. Toegerust de wijde wereld weer in.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Henk J

Bericht door Henk J »

Gisteren waren er twee kandidaten bij ons, beiden inhoudsvolle preken. Fijn en goed om zulke jongemannen te horen, wetende dat de ouderen eens wegvallen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef: 01 jul 2024, 21:03 Gisteren waren er twee kandidaten bij ons, beiden inhoudsvolle preken. Fijn en goed om zulke jongemannen te horen, wetende dat de ouderen eens wegvallen.
Wanneer hoopt jullie dominee met emeritaat te gaan? Wellicht dat dan net een kandidaat zich kandideert.
Plaats reactie