Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ds. merkte op: net een jaar na zijn vertrek uit zijn vorige mocht die gemeente weer een eigen herder en leraar ontvangen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Waarom gaan gemeenteleden 'shoppen' als er een avondmaalsdienst is in eigen gemeente? Herkennen andere forummers dat doordat de eigen kerk leger is bij een avondmaalsdienst? Een bijzonder opmerkelijk fenomeen.
Gelukkig niet. Van een enkeling weet ik dat het gebeurt, maar de gemeente is niet veel leger dan op andere zondagen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
Een enkeling luistert met een reden thuis. Bijvoorbeeld omdat zij jonge kinderen hebben of oud zijn en de dienst wat te lang duurt.
Onze gemeente zelf heeft ook een zeer slechts opkomst. Maar dan denk ik dat de afwezigen gewoon thuis zitten. Nu was het omgekeerd, en dat vond ik opvallend. Het waren overigens gezinnen met jonge kinderen, dus ik kan me een bepaalde praktische afweging wel weer voor de geest halen.
- Maanenschijn
Enige nuance bij ‘invasie’:Herman schreef:We hadden gisterenochtend een 'invasie' van gasten omdat in een naburige GG een avondmaalsdienst plaatsvond. Een nieuw fenomeen, zo lijkt.
Er waren wat familieleden en gasten van eigen leden aanwezig, mogelijk 1 gezin vanuit de naburige gemeente waar jij op doelt en wat éénlingen.
Bij een gebouw wat (als iedereen er is) al vol zit, zijn twee of drie gezinnen meer precies het verschil tussen vol en heuuul vol.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
U begrijpt het wel. Als we vallen over alle kleine dingen die verder van weinig belang zijn wordt het leven wel heel moeilijk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- J.C. Philpot
In het algemeen: als mensen thuisblijven in verband met de viering van het Heilig Avondmaal is dat dunkt mij een grote belediging van de Gastheer van het Heilig Avondmaal. Ook al mag/kan/wil men (nog) niet aangaan, is dat geen reden om maar thuis te blijven of ergens anders te kerken. Het confronterende aspect van niet aan kunnen of mogen gaan, kan onder de zegen van de Heilige Geest tot eeuwige zegen worden.
Het avondmaalsformulier spreekt niet positief over "alle verachters van God, van Zijn Woord, en van de heilige sacramenten".
Het avondmaalsformulier spreekt niet positief over "alle verachters van God, van Zijn Woord, en van de heilige sacramenten".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Bij ons wordt dat formulier niet meer gebruikt, maar een nieuwere variant. Ik ben er nog niet achter welkeJ.C. Philpot schreef: ↑24 jun 2024, 11:52 In het algemeen: als mensen thuisblijven in verband met de viering van het Heilig Avondmaal is dat dunkt mij een grote belediging van de Gastheer van het Heilig Avondmaal. Ook al mag/kan/wil men (nog) niet aangaan, is dat geen reden om maar thuis te blijven of ergens anders te kerken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook een lange zit vind. Zeker met de kinderen. Maar kerkshoppen is nooit in mij opgekomen, dan zou ik eerder zonder kinderen gaan. Bij ons is het wel minder druk als het avondmaal is.
In het verleden was het wel zo dat sommige leden elders kerkten met het avondmaal omdat ze het niet konden aanzien dat er zoveel mensen aangingen die er volgens hen niet thuishoorden. En dat werd dan ook nog gewoon zo gezegd.
In het verleden was het wel zo dat sommige leden elders kerkten met het avondmaal omdat ze het niet konden aanzien dat er zoveel mensen aangingen die er volgens hen niet thuishoorden. En dat werd dan ook nog gewoon zo gezegd.
bij ons duurde het al met al 20 minuten langer gisteren. De rand die anders enkel 's ochtends komt die zie je dan niet, of 's avonds. wel minder opkomst, maar dat is in iedere hervormde gemeente waar ik lid was of waar ik connecties heb wel zo.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
De ds. hier beperkt de lengte van zijn preek zodat een avondmaalsdienst niet eens heel veel langer duurt dan een normale zondagmorgen dienst. Tot de laatste keer toen er onverwacht nog een 4e tafel werd geopend, maar daar daar kan ik alleen maar erg dankbaar van worden.Bourdon16 schreef: ↑24 jun 2024, 12:00 Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook een lange zit vind. Zeker met de kinderen. Maar kerkshoppen is nooit in mij opgekomen, dan zou ik eerder zonder kinderen gaan. Bij ons is het wel minder druk als het avondmaal is.
Wanneer een dienst zo ontzettend lang duurt en je niet aan kan gaan, snap ik dat je gaat shoppen. Dat is natuurlijk wel geheel verkeerd. Maar ik merk dat voor de jeugd een H.A. dienst van 2:20 uur echt veel te lang is.
Ok, ik zie het.J.C. Philpot schreef: ↑24 jun 2024, 11:25JGW heeft kerktijden geraadpleegd, waar staat dat dat de heer Blees voorgaat, en dat het Heilig Avondmaal is.Tiberius schreef: ↑24 jun 2024, 11:21Het was een bruiloft, zei hij toch? Of mis ik iets?Johann Gottfried Walther schreef: ↑24 jun 2024, 10:44Is dat vaker de gewoonte dat het Heilig Avondmaal wordt bediend door iemand die geen predikant is?DDD schreef: ↑24 jun 2024, 10:15 Wat grappig. Ik was iets verder van Groningen, vanwege een bruiloft, en ben om zeven uur in Dorkwerd gegaan. De middagdienst zat vol, daar was ik wel positief verrast over. De morgendienst in het 'eigen' dorp was niet boven verwachting, maar het is altijd fijn dat de gemeente trouw samenkomt.
In de PKN kunnen kerkelijk werkers preek- en/of sacramentsbevoegdheid krijgen; beide, één van beide, of geen van beide. Evenals in de CGK overigens.
In de NGK heeft elke ambtsdrager sacramentsbevoegdheid.