Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

rhadders

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door rhadders »

huisman schreef: Vandaag, 12:03
rhadders schreef: Vandaag, 11:26 1. Als v&a de 'wezenlijke grondtonen' van de Schrift raakt, zeg je dan feitelijk dat iedereen die hier een andere interpretatie van heeft (inclusief vele vrome christenen wereldwijd), het Schriftgezag heeft losgelaten? Dat is nogal een stelling! Maak je hier de grens van het kerkverband niet gelijk aan de grens van het koninkrijk van God?

2. Wie bepaalt dat v&a een 'grondtoon' is en geen 'middelmatige zaak'? Wat maakt dit zo fundamenteel? De Schrift roept ook op tot eenheid en verdraagzaamheid. Waarom is de 'grondtoon' van de eenheid bij jou ondergeschikt aan de 'grondtoon' van de ambtsvisie? In de hogepriesterlijke bede van Christus (Johannes 17) staat de eenheid immers ook centraal als een 'grondtoon' voor de geloofwaardigheid van de kerk?
Waarom is v&a onverdraaglijk? Als we geen labadisten zijn en onzuiverheid verdragen, waarom is dít punt dan de absolute lakmoesproef geworden?

En nee, ik geloof niet dat ‘alles interpretatie is’, mocht je dat denken. Het gaat er om dat jij zegt dat iets heel wezenlijk is, fundamenteel. Ik vraag je om dat te onderbouwen. Want de uitspraak ‘dat de Schrift het zegt’ is op zichzelf natuurlijk nog geen voldoende onderbouwing. De Schrift leer nog wel meer waar we in de praktijk van afwijken.
Het is ook ongereformeerd. De Reformatie stelde dat de Schrift duidelijk is in zaken die wezenlijk zijn voor de zaligheid. Maar erkende ook dat niet alles hoofdzaak is en niet alles helder. Het is dus volstrekt gereformeerd - sterker nog, het raakt de kern - om te vragen waarom dit een hoofdzaak is.
Eenheid uit het Hogepriesterlijke gebed is niet de organisatorische eenheid van een Nederlands kerkverbandje. Ik vind dat zo’n uiterst merkwaardige toepassing van dit gebed. Het is eenheid in geest en waarheid. Die is er gelukkig over de kerkmuren heen.
Met jouw opvatting kun je morgen in jouw dorp niet gerust naar de kerk gaan als je jouw GG/HHK/PKN/GGiN broeder en zuster een andere afslag ziet nemen. Vraag: Ben je ook één met deze mensen of bad de Heere Jezus alleen voor eenheid binnen de CGK?
Die eenheid is inderdaad geestelijk, maar Christus' gebed is dat die eenheid ook gezien mag worden: 'opdat de wereld gelove'. Denk je dat die gezien wordt als men in de krant leest over 'Rijnsburg' en 'Hoogeveen'?

Maar goed, als die eenheid alleen 'geestelijk' is en de organisatie er niet zo toe doet, waarom is de organisatorische afwijking van een paar gemeenten (v&a) dan zo onverdraaglijk dat de geestelijke herkenning blijkbaar stopt? Spreek je jezelf nu niet tegen?

Overigens ontwijk je nog steeds mijn vraag: wat maakt v&a tot een 'wezenlijke grondtoon' van de Schrift, terwijl je zelf toegeeft dat we geen zuivere kerk zoeken en andere gebreken wél van elkaar kunnen verdragen?

Want uiteindelijk is dát de kern van discussie. Niet v&a zelf. Ik weet dat er ook progressieve gemeenten en predikanten zijn die het inhoudelijk voor een groot deel met je eens zijn. En dat geldt ook voor mij. Maar is het een hoofdzaak? Is het fundamenteel? Dat is de grote vraag. Jij zegt dat dat zo is. Ik weet alleen nog steeds niet waarom?
Plaats reactie