Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

rhadders

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door rhadders »

huisman schreef: Gisteren, 12:03
rhadders schreef: Gisteren, 11:26 1. Als v&a de 'wezenlijke grondtonen' van de Schrift raakt, zeg je dan feitelijk dat iedereen die hier een andere interpretatie van heeft (inclusief vele vrome christenen wereldwijd), het Schriftgezag heeft losgelaten? Dat is nogal een stelling! Maak je hier de grens van het kerkverband niet gelijk aan de grens van het koninkrijk van God?

2. Wie bepaalt dat v&a een 'grondtoon' is en geen 'middelmatige zaak'? Wat maakt dit zo fundamenteel? De Schrift roept ook op tot eenheid en verdraagzaamheid. Waarom is de 'grondtoon' van de eenheid bij jou ondergeschikt aan de 'grondtoon' van de ambtsvisie? In de hogepriesterlijke bede van Christus (Johannes 17) staat de eenheid immers ook centraal als een 'grondtoon' voor de geloofwaardigheid van de kerk?
Waarom is v&a onverdraaglijk? Als we geen labadisten zijn en onzuiverheid verdragen, waarom is dít punt dan de absolute lakmoesproef geworden?

En nee, ik geloof niet dat ‘alles interpretatie is’, mocht je dat denken. Het gaat er om dat jij zegt dat iets heel wezenlijk is, fundamenteel. Ik vraag je om dat te onderbouwen. Want de uitspraak ‘dat de Schrift het zegt’ is op zichzelf natuurlijk nog geen voldoende onderbouwing. De Schrift leer nog wel meer waar we in de praktijk van afwijken.
Het is ook ongereformeerd. De Reformatie stelde dat de Schrift duidelijk is in zaken die wezenlijk zijn voor de zaligheid. Maar erkende ook dat niet alles hoofdzaak is en niet alles helder. Het is dus volstrekt gereformeerd - sterker nog, het raakt de kern - om te vragen waarom dit een hoofdzaak is.
Eenheid uit het Hogepriesterlijke gebed is niet de organisatorische eenheid van een Nederlands kerkverbandje. Ik vind dat zo’n uiterst merkwaardige toepassing van dit gebed. Het is eenheid in geest en waarheid. Die is er gelukkig over de kerkmuren heen.
Met jouw opvatting kun je morgen in jouw dorp niet gerust naar de kerk gaan als je jouw GG/HHK/PKN/GGiN broeder en zuster een andere afslag ziet nemen. Vraag: Ben je ook één met deze mensen of bad de Heere Jezus alleen voor eenheid binnen de CGK?
Die eenheid is inderdaad geestelijk, maar Christus' gebed is dat die eenheid ook gezien mag worden: 'opdat de wereld gelove'. Denk je dat die gezien wordt als men in de krant leest over 'Rijnsburg' en 'Hoogeveen'?

Maar goed, als die eenheid alleen 'geestelijk' is en de organisatie er niet zo toe doet, waarom is de organisatorische afwijking van een paar gemeenten (v&a) dan zo onverdraaglijk dat de geestelijke herkenning blijkbaar stopt? Spreek je jezelf nu niet tegen?

Overigens ontwijk je nog steeds mijn vraag: wat maakt v&a tot een 'wezenlijke grondtoon' van de Schrift, terwijl je zelf toegeeft dat we geen zuivere kerk zoeken en andere gebreken wél van elkaar kunnen verdragen?

Want uiteindelijk is dát de kern van discussie. Niet v&a zelf. Ik weet dat er ook progressieve gemeenten en predikanten zijn die het inhoudelijk voor een groot deel met je eens zijn. En dat geldt ook voor mij. Maar is het een hoofdzaak? Is het fundamenteel? Dat is de grote vraag. Jij zegt dat dat zo is. Ik weet alleen nog steeds niet waarom?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MidMid schreef: Gisteren, 15:16 Even over de vetgedrukte woorden. Juist de zaken die hier door Severijn genoemd worden, zijn echte 'hoofd'zaken en identity markers in Bijbelse tijden. Denk maar aan de vele spijswetten en de bijzondere dagen en de Sabat. Als daar al door Paulus mild mee wordt omgegaan...

Het downplayen van de genoemde zaken in bijv. Romeinen 14 en 1 Korintiers 8 is echt zo niet passend binnen een Joodse context!
1. Het gaat hier om 1 Korinthe 10:23-33. Lees de kanttekening 45 op vers 23.

2. Het gaat hier om Rom. 14:1 e.v. lees de kanttening nummer 1.
In Handelingen 10 en 15 wordt duidelijk gezegd en besloten dat dit wel mocht. Daarmee dus een middelmatige zaak als je er toch moeite mee had en het toch niet deed.
huisman

Bericht door huisman »

rhadders schreef: Gisteren, 18:27
huisman schreef: Gisteren, 12:03
rhadders schreef: Gisteren, 11:26 1. Als v&a de 'wezenlijke grondtonen' van de Schrift raakt, zeg je dan feitelijk dat iedereen die hier een andere interpretatie van heeft (inclusief vele vrome christenen wereldwijd), het Schriftgezag heeft losgelaten? Dat is nogal een stelling! Maak je hier de grens van het kerkverband niet gelijk aan de grens van het koninkrijk van God?

2. Wie bepaalt dat v&a een 'grondtoon' is en geen 'middelmatige zaak'? Wat maakt dit zo fundamenteel? De Schrift roept ook op tot eenheid en verdraagzaamheid. Waarom is de 'grondtoon' van de eenheid bij jou ondergeschikt aan de 'grondtoon' van de ambtsvisie? In de hogepriesterlijke bede van Christus (Johannes 17) staat de eenheid immers ook centraal als een 'grondtoon' voor de geloofwaardigheid van de kerk?
Waarom is v&a onverdraaglijk? Als we geen labadisten zijn en onzuiverheid verdragen, waarom is dít punt dan de absolute lakmoesproef geworden?

En nee, ik geloof niet dat ‘alles interpretatie is’, mocht je dat denken. Het gaat er om dat jij zegt dat iets heel wezenlijk is, fundamenteel. Ik vraag je om dat te onderbouwen. Want de uitspraak ‘dat de Schrift het zegt’ is op zichzelf natuurlijk nog geen voldoende onderbouwing. De Schrift leer nog wel meer waar we in de praktijk van afwijken.
Het is ook ongereformeerd. De Reformatie stelde dat de Schrift duidelijk is in zaken die wezenlijk zijn voor de zaligheid. Maar erkende ook dat niet alles hoofdzaak is en niet alles helder. Het is dus volstrekt gereformeerd - sterker nog, het raakt de kern - om te vragen waarom dit een hoofdzaak is.
Eenheid uit het Hogepriesterlijke gebed is niet de organisatorische eenheid van een Nederlands kerkverbandje. Ik vind dat zo’n uiterst merkwaardige toepassing van dit gebed. Het is eenheid in geest en waarheid. Die is er gelukkig over de kerkmuren heen.
Met jouw opvatting kun je morgen in jouw dorp niet gerust naar de kerk gaan als je jouw GG/HHK/PKN/GGiN broeder en zuster een andere afslag ziet nemen. Vraag: Ben je ook één met deze mensen of bad de Heere Jezus alleen voor eenheid binnen de CGK?
1.Die eenheid is inderdaad geestelijk, maar Christus' gebed is dat die eenheid ook gezien mag worden: 'opdat de wereld gelove'. Denk je dat die gezien wordt als men in de krant leest over 'Rijnsburg' en 'Hoogeveen'?

2.Maar goed, als die eenheid alleen 'geestelijk' is en de organisatie er niet zo toe doet, waarom is de organisatorische afwijking van een paar gemeenten (v&a) dan zo onverdraaglijk dat de geestelijke herkenning blijkbaar stopt? Spreek je jezelf nu niet tegen?

3.Overigens ontwijk je nog steeds mijn vraag: wat maakt v&a tot een 'wezenlijke grondtoon' van de Schrift, terwijl je zelf toegeeft dat we geen zuivere kerk zoeken en andere gebreken wél van elkaar kunnen verdragen?

Want uiteindelijk is dát de kern van discussie. Niet v&a zelf. Ik weet dat er ook progressieve gemeenten en predikanten zijn die het inhoudelijk voor een groot deel met je eens zijn. En dat geldt ook voor mij. Maar is het een hoofdzaak? Is het fundamenteel? Dat is de grote vraag. Jij zegt dat dat zo is. Ik weet alleen nog steeds niet waarom?
Even de alinea's genummerd.

1. Eens,met de aantekening dat daarom de ontvlechting zonder ‘heibel’ moet plaatsvinden. Dat kan goed en daar is de verbindende brief van het curatorium een voorbeeld van.
2. Dat zijn conclusies die jij trekt en ik niet deel. Natuurlijk doet het kerkverband ertoe maar niet in de zin van Johannes 17. Dan maak je een kerkverband te groot.
3. Het gaat om het onfeilbare Woord van God. Als de HEERE in Zijn Woord de verhouding m/v in de christelijke gemeente grond in de scheppingsorde en in de orde van de zondeval mogen wij die orde niet veranderen. Dan torn je aan het gezag van de Schrift en dat is altijd een hoofdzaak. Voor het thema homoseksualiteit geld dit ook net zoals het voor de Schepping in zes dagen geldt.
Hoe we de Schrift lezen en welk gezag we toekennen aan Gods Woord is zeker een hoofdzaak en fundamenteel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

Refojongere schreef: Gisteren, 21:59
MidMid schreef: Gisteren, 15:16 Even over de vetgedrukte woorden. Juist de zaken die hier door Severijn genoemd worden, zijn echte 'hoofd'zaken en identity markers in Bijbelse tijden. Denk maar aan de vele spijswetten en de bijzondere dagen en de Sabat. Als daar al door Paulus mild mee wordt omgegaan...

Het downplayen van de genoemde zaken in bijv. Romeinen 14 en 1 Korintiers 8 is echt zo niet passend binnen een Joodse context!
1. Het gaat hier om 1 Korinthe 10:23-33. Lees de kanttekening 45 op vers 23.

2. Het gaat hier om Rom. 14:1 e.v. lees de kanttening nummer 1.
In Handelingen 10 en 15 wordt duidelijk gezegd en besloten dat dit wel mocht. Daarmee dus een middelmatige zaak als je er toch moeite mee had en het toch niet deed.
Sorry ik was even vergeten dat de kanttekeningen onfeilbaar zijn. Misschien gewoon ingaan op het aangedragen argument?
Plaats reactie