@Job: 
dr. Van den Brink past geheel binnen de bandbreedte van het reformatorisch onderwijs. Dat is altijd al zo geweest, voor zover ik weet.
Dus ik kan hier niet in meegaan.

Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)
Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)
Vloeit dit denken niet voort uit een beperkte omgang met andersdenkenden dat helaas veel voorkomt in het reformatorisch onderwijs?Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 12:27Dank voor het delen van je praktijkervaringen. Ik moet het inderdaad niet onderschatten. Vooral in de voorbeelden die je geeft (en ik vanuit mijn omgeving niet zo ken).helma schreef:Toch moet je niet onderschatten hoe vormend een docent kan zijn.
Ik heb 1 jaar op de basisschool een hypercalvinistische meester gehad. Alle bijbelverhalen begonnen en eindigden met de uitverkiezing.
En hoewel ik thuis Koks werd opgevoed werd het Steenblokkiaans gedachtegoed hét grote struikelblok in mijn geloofsworsteling vanaf mijn 12e jaar.
En toen een godsdienstdocent op de Reformatorisch mbo zich liet overdopen heeft dat een grote impact gehad op veel leerlingen; waaronder een van onze kinderen. Hij doopte veel van zijn leerlingen zelf toen hij na schooltijd ook bijbelstudie ging geven aan zijn leerlingen.
De kern van mijn betoog is: laten we vooral (en daar ben ik zelf ook behoorlijk in te kort geschoten) in de opvoeding meenemen dat er binnen de bandbreedte van het christelijk geloof verschillen zijn. En daarbij mogen/moeten we natuurlijk de waarde van onze eigen opvattingen wel zwaar laten wegen, dat lijkt me het punt niet.
Ik ben zelf in verwarring geraakt toen ik voor het eerst in Rusland kwam, bijna 20 jaar geleden. Ik sprak met mensen die vervolgd waren, in gevangenissen hebben gezeten, materiële en lichamelijke schade hebben opgelopen vanwege hun geloof in Christus. Maar ook mensen die de volwassendoop aanhangen, de afval van het geloof leren, neigen naar een remonstrants geloofsactivisme. Ik was in verwarring: hoe kan dat? Hoe kunnen mensen die we kritisch vanuit ons eigen gereformeerde kader bezien, zo door de Heere ondersteund worden en in navolging van de Heere Jezus de vervolging in hun leven hebben meegemaakt?
Ik ben ons gereformeerde belijden meer gaan waarderen en achten, maar heb daarbij moeten leren dat het lichaam van Christus vele verschillende leden heeft. Ook die niet passen in mijn denkkader. Ik was zelfs verbaasd over mijn eigen verwarring.
Ik kom nog wel eens jongelui tegen die niet verder komen dan: als je uit die kerk komt is het wel goed, maar uit die niet meer. De verwarring is dan compleet als je iets anders tegenkomt of hoort.
Ja. Dat gaat zelfs zover dat dames met geverfd haar dan ineens buiten de boot vallen, als ik Job goed begrijp. 
Ik moet eerlijk zeggen dan dat ik niet beter weet dan dat heel veel vrouwen hun haar verven en heel veel mannen gel in hun haar doen. Nooit bedacht dat dat niet zou deugen. Daar wil ik nog wel meer over horen.
Ik neem tenminste aan dat het niet om hardblauw of paars geverfde hoofden gaat.

Ik moet eerlijk zeggen dan dat ik niet beter weet dan dat heel veel vrouwen hun haar verven en heel veel mannen gel in hun haar doen. Nooit bedacht dat dat niet zou deugen. Daar wil ik nog wel meer over horen.
Bedankt Maanenschijn. Inderdaad kan breed, evenwichtig en ontspannen leren kijken naar Gods werk en Zijn wereldwijde kerk geen kwaad. Ik doel op verschuivingen (vaak plotsklaps, maar soms ook geleidelijk) in opvattingen, die niet zelden gepaard gaan met vijandschap en strijd tegen hoe men eerst dacht of naar de beginselen. Dat is onvruchtbaar gebied.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 11:26Het lijkt wel (ondanks dat ik het begrijp) dat je heel sterk vanuit je eigen vastgestelde kader de zaken beoordeel.Job schreef: Maar ik wil het best concreter maken, hoor. Leerkrachten die in HeartCry vaarwater terechtkomen. Docenten die in de greep raken van dr. Van den Brink en omdraaien als een blad aan de boom qua inhoud van de Bijbellessen. Veel docenten of verzorgenden/begeleiders die sterke nadruk leggen op geloven, en niet op doodstaat en welbehagen. Vrouwelijke docenten met opzichtig geverfde haren, onthullende kleding, make-up.
Het zijn geen incidenten.
Allemaal dingen waar je thuis zoekt naar vervulling van je doopbelofte en die op school op de helling komen door wat de kinderen zien en horen wat anders is. Kids zien de verschillen scherp.
Ik ben zeker niet zo ver dat ik voor openbaar onderwijs zou kiezen, maar het popt wel steeds vaker op. De verdeeldheid in eigen kring die de geloofsopvoeding ondermijnt richt m.i.veel verwarring aan.
De toon van je bericht met woorden als ‘vaarwater’ en ‘in de greep van’ geven impliciet een oordeel en het kijken vanuit een zelf vastgesteld kader. Ik heb nu inmiddels 25 jaar ervaring met kinderen op reformatorisch onderwijs. De grootste verwarring die ik gezien heb bij onze kinderen was op een school waar het godsdienstonderwijs werd vorm gegeven door een eigen samengesteld boekje in de lijn van Steenblok. Ik besef me dat het vooral plaatselijk zal zijn ingegeven. Ik besef me ook dat als dat het kader is van waaruit ouders kijken, veel zaken daarbuiten als zorgelijk worden ervaren.
Kinderen zien inderdaad scherp. Die komen (online) al met veel meer zaken in aanraking dan op school of kerk aan de orde zijn. De verwarring is al opgetreden voordat ze op het voortgezet onderwijs komen, als het een beetje serieuze leerlingen betreft (de rest is lang leve de lol). Ik denk dat in onze gezinnen het gesprek over de breedte van het gereformeerde denken niet aan de orde is, omdat er geen kennis over is. Want dan ontstaat er geen enorme verwarring over de boodschap van ds. vd Brink. Of over de verwarring van een Steenblokkiaans boekje.
Hiervoor verwijs ik naar alle pagina's die er al over vol gediscussieerd zijn. Daar is geen eenstemmigheid over, misschien (?) wel vooral door de vijandige toonzetting over en weer. Een vijandigheid waar het verschuiven in opvattingen helaas vaak mee gepaard gaat.
Maar dat is een typisch modern fenomeen. Alsof de feiten ook aan de kant geschoven kunnen worden ten bate van een mening ofwel desinformatie.
Wat wel en niet binnen reformatorische scholen valt, is eenvoudig historisch-feitelijk vast te stellen.
Midden GB heeft in mijn herinnering en wetenschap altijd binnen het reformatorisch onderwijs gepast. Zo simpel is dat gewoon. Of niet natuurlijk, als ik mij zou vergissen.

Wat wel en niet binnen reformatorische scholen valt, is eenvoudig historisch-feitelijk vast te stellen.
Midden GB heeft in mijn herinnering en wetenschap altijd binnen het reformatorisch onderwijs gepast. Zo simpel is dat gewoon. Of niet natuurlijk, als ik mij zou vergissen.
Ik noemde wat voorbeelden van een levensstijl die niet onderdoet voor die van 'de wereld'. Het gaat me bij die verschillende opmerkingen om de hele levenshouding en levensopenbaring en de vraag in dat verband is waarom men haren verft.DDD schreef: ↑Vandaag, 22:24 Ja. Dat gaat zelfs zover dat dames met geverfd haar dan ineens buiten de boot vallen, als ik Job goed begrijp.
Een paar gedachten van mij bij haren verven:
- Grijs worden is een teken van onze vergankelijkheid en straf op de zonde. Wil je er jong uit blijven zien en mag de vergankelijkheid niet gezien worden? Welke gedachtenwereld en gezindheid zit erachter? Leven we gericht op de eeuwigheid of op het leven hier? Dat zal van persoon tot persoon verschillen.
- Heeft God iemands haarkleur niet goed genoeg geschapen?
- Ik noemde de vergankelijkheid. Overigens spreekt de Bijbel ook over de kroon der grijsheid, het is in die zin beslist niet iets negatiefs.
Dat zou mijns inziens een apart draadje waard zijn.
Mag je dan ook geen dag- en nachtcreme gebruiken? En hoe denk je dan over het sproeien van een gazon?
Je gaat niet in op de gel en wax etc. In welk opzicht moet dat onderdoen voor de wereld? En waarom zou dat uberhaupt wenselijk zijn? Het is voor mij een verrassend gezichtspunt.
Ik ben er niet op tegen om er leeftijdsadequaat uit te zien, maar zou niet op het idee komen om er zo vergankelijk mogelijk uit te zien en vind het juist belangrijk dat christenen zich behoorlijk verzorgen, als koningskinderen.

Mag je dan ook geen dag- en nachtcreme gebruiken? En hoe denk je dan over het sproeien van een gazon?
Je gaat niet in op de gel en wax etc. In welk opzicht moet dat onderdoen voor de wereld? En waarom zou dat uberhaupt wenselijk zijn? Het is voor mij een verrassend gezichtspunt.
Ik ben er niet op tegen om er leeftijdsadequaat uit te zien, maar zou niet op het idee komen om er zo vergankelijk mogelijk uit te zien en vind het juist belangrijk dat christenen zich behoorlijk verzorgen, als koningskinderen.