FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 04:28
Job schreef:Christelijke scholen als geestelijke planthoven zijn een groot goed. Toch zit ik de laatste jaren met een prangende zorg waardoor ik soms openbaar onderwijs bijna zou verkiezen boven christelijk onderwijs. Namelijk dat de identiteit van velen, ook leerkrachten en docenten, binnen onze gezindte zo verschuift dat een refoschool meer verwarring oproept dan vastigheid geeft. Het geldt trouwens niet alleen voor scholen; ook met eigen zorginstellingen doe ik deze ervaring op. Een heel andere geloofsbeleving, andere way of life van personeelsleden waardoor dat wat je thuis meegeeft, buiten de deur aan flarden geschoten wordt. Hoogst verwarrend voor kinderen en jongeren.
Wat een vaag bericht Job, wees eens concreet. Wat is er zo verwarrend? En waarom zou je daarom voor openbaar onderwijs kiezen?

Zijt ge een vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem? 
Maar ik wil het best concreter maken, hoor. Leerkrachten die in HeartCry vaarwater terechtkomen. Docenten die in de greep raken van dr. Van den Brink en omdraaien als een blad aan de boom qua inhoud van de Bijbellessen. Veel docenten of verzorgenden/begeleiders die sterke nadruk leggen op geloven, en niet op doodstaat en welbehagen.  Vrouwelijke docenten met opzichtig geverfde haren, onthullende kleding, make-up. 
Het zijn geen incidenten.
Allemaal dingen waar je thuis zoekt naar vervulling van je doopbelofte en die op school op de helling komen door wat de kinderen zien en horen wat anders is. Kids zien de verschillen scherp.
Ik ben zeker niet zo ver dat ik voor openbaar onderwijs zou kiezen, maar het popt wel steeds vaker op. De verdeeldheid in eigen kring die de geloofsopvoeding ondermijnt richt m.i.veel verwarring aan.