helma schreef:Toch moet je niet onderschatten hoe vormend een docent kan zijn.
Ik heb 1 jaar op de basisschool een hypercalvinistische meester gehad. Alle bijbelverhalen begonnen en eindigden met de uitverkiezing.
En hoewel ik thuis Koks werd opgevoed werd het Steenblokkiaans gedachtegoed hét grote struikelblok in mijn geloofsworsteling vanaf mijn 12e jaar.
En toen een godsdienstdocent op de Reformatorisch mbo zich liet overdopen heeft dat een grote impact gehad op veel leerlingen; waaronder een van onze kinderen. Hij doopte veel van zijn leerlingen zelf toen hij na schooltijd ook bijbelstudie ging geven aan zijn leerlingen.
Dank voor het delen van je praktijkervaringen. Ik moet het inderdaad niet onderschatten. Vooral in de voorbeelden die je geeft (en ik vanuit mijn omgeving niet zo ken).
De kern van mijn betoog is: laten we vooral (en daar ben ik zelf ook behoorlijk in te kort geschoten) in de opvoeding meenemen dat er binnen de bandbreedte van het christelijk geloof verschillen zijn. En daarbij mogen/moeten we natuurlijk de waarde van onze eigen opvattingen wel zwaar laten wegen, dat lijkt me het punt niet. 
Ik ben zelf in verwarring geraakt toen ik voor het eerst in Rusland kwam, bijna 20 jaar geleden. Ik sprak met mensen die vervolgd waren, in gevangenissen hebben gezeten, materiële en lichamelijke schade hebben opgelopen vanwege hun geloof in Christus. Maar ook mensen die de volwassendoop aanhangen, de afval van het geloof leren, neigen naar een remonstrants geloofsactivisme. Ik was in verwarring: hoe kan dat? Hoe kunnen mensen die we kritisch vanuit ons eigen gereformeerde kader bezien, zo door de Heere ondersteund worden en in navolging van de Heere Jezus de vervolging in hun leven hebben meegemaakt?
Ik ben ons gereformeerde belijden meer gaan waarderen en achten, maar heb daarbij moeten leren dat het lichaam van Christus vele verschillende leden heeft. Ook die niet passen in mijn denkkader. Ik was zelfs verbaasd over mijn eigen verwarring. 
Ik kom nog wel eens jongelui tegen die niet verder komen dan: als je uit die kerk komt is het wel goed, maar uit die niet meer.  De verwarring is dan compleet als je iets anders tegenkomt of hoort.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.