Oneens. Ik heb daar best begrip voor, maar niet voor machtsspelletjes in de kerk.huisman schreef: ↑Vandaag, 16:59Voor jezelf beginnen is wel een heel platte wijze van formuleren. Omdat jij geen enkel begrip kunt tonen voor 30/40 % die de ongehoorzaamheid niet kunnen dragen in hun geweten is alles wat ik tegen jou zeg verspilde moeite.DDD schreef: ↑Vandaag, 16:18 Als je zoals huisman twee kerkverbanden wilt, wat zijn dan de redenen om niet gewoon gelijk voor jezelf te beginnen? Ik ben wel benieuwd. Ik noem er alvast een paar die ik zelf kan verzinnen of heb gelezen, en ik snap dat per persoon de overwegingen verschillend kunnen zijn:
-fatsoen in de richting van de andersdenkenden (maar ja, daar staat het niet deelnemen aan de classes dan weer haaks op)
-niet hoeven betalen voor de afscheiding
-behoud van de naam van het kerkverband, als principekwestie, bijvoorbeeld omdat je zelf de enige echte voortzetting bent.
-Het midden dwingen tot een keuze, zodat het er niet op lijkt dat je zelf vertrekt, maar dat er echt een kerkscheuring plaatsvindt die dwars door de middengemeenten heengaat.
Het begrip zou bv kunnen zijn dat de bezwaarden het verdrietig vinden dat zij als scheurmakers worden weggezet terwijl zij de besluiten van het kerkverband gehoorzamen.
Besluiten die de Schrift naspreken en in lijn zijn met de wijze waarop de CGK altijd de Schrift heeft gelezen.
Ik begrijp dat de bezwaarden niet als scheurmakers willen worden weggezet, maar feitelijk zijn zij natuurlijk wel degenen die de gang van zaken niet meer kunnen verdragen. Maar dit aandachtspunt bedoelde ik onder andere met punt 3: zelf de echte voortzetting zijn.