Evangelist schreef: ↑30 aug 2025, 10:44
MidMid schreef: ↑29 aug 2025, 13:08
huisman schreef: ↑29 aug 2025, 11:36
Bedankt voor je antwoord. We delen best veel over de situatie. Ik denk dat dit voor een heel groot deel van de CGK geldt. Daarom zouden er een paar commissies (bestuurlijk juridisch en financieel) aan de slag moeten gaan. Breed en kundig samengesteld om de onontkoombare ontvlechting te regelen.
De ene kant is georganiseerd rondom Rijnsburg. Als nu bv Dordrecht Zuid de andere kant gaat vertegenwoordigen kunnen we de wensen van beide partijen naast elkaar leggen en kijken hoe we alles gaan regelen.
Het klinkt misschien (te) zakelijk maar de pijn en de emotie kunnen zo in de weg zitten dat het de scheiding lelijk kan gaan maken.
Beide kanten moeten zelf bepalen of ze dit alles kunnen verantwoorden in het licht van Gods Woord.
Het feit is dat 30/40% niet meer door kan en dat dit een grote invloed heeft op de andere 60/70% . Als dat inzicht er bij de 100% er is kunnen we ergens komen.
Voor mij is dit inderdaad te zakelijk. En - en dat heeft niets te maken met het niet voelen van de pijn en verwijdering - voor mij is het ontijdig.
Daaraan ligt voor mij een (blijkbaar afwijkende) visie op het kerkverband onder die zo'n zakelijke regeling niet toelaat. Scheiden kan alleen wanneer er legitieme grond is. Die zul je dus eerst samen moeten benoemen. Pas wanneer de ander niet meer als 'in Christus' wordt erkend, valt voor mij het doek.
Daarnaast is er al een bestaand tegenover voor Rijnsburg. Dit is de (be)staande structuur van classis kerken. Het initiatief rondom Dordt-Zuid is enkel het najagen van herstel van recht(Shang) in de kerken.
Maar kun je je voorstellen dat de route die je hier aangeeft, zal leiden tot een lelijke scheuring? Eenvoudigweg omdat dit gesprek niet meer gaat plaatsvinden? Al je argumenten zijn ter synode gewisseld, voor en achter de schermen. Elk pad dat eventueel bewandeld kon worden, is bewandeld. Maar alles is op niets uitgelopen. Ik weet dat jij daar een andere visie op hebt, maar het zou echt winst zijn als je je bij die realiteit neerlegt. Alleen dan komt er ruimte om de Paulus-Barnabas-route te gaan.
Tegelijk raak je met je criterium wel een zeer belangrijke zaak: is de ander wel in Christus? Ook die vraag is op de synode langs gekomen. Dan blijkt ditect dat het onmogelijk is om daar op een kerkelijke vergadering over te kunnen spreken, laat staan beslissen. Ik denk ook niet dat dat opportuun zou zijn, want uiteindelijk komt het oordeel daarover ons niet toe. Maar dat de onherkenbaarheid van de geestelijke ‘vruchten’ grote vervreemding met zich mee heeft gebracht, dat is duidelijk. Als dat laatste gepaard gaat met het niet meer kunnen vertrouwen dat kerkelijke besluiten ook worden uitgevoerd, zeker op punten waarvan de synode zelf heeft aangegeven dat het van het grootste belang is dat daarop eenheid bestaat, dan houdt het verband uiteindelijk op.
Ik weiger te zeggen dat alles is geprobeerd wanneer belangrijke rapporten onbesproken blijven.
Dat iedereen daar zijn gedachten al over heeft opgemaakt, vind ik iets anders.
Eerder las ik ook van @huisman, dat ook een opsteller van het rapport hermeneutiek had aangegeven dat een bespreking van dit rapport enkel maar de scheur meer zichtbaar zou maken (even mijn woorden). Maar dat is in mijn optiek niet erg, dan komt er ruimte voor legitimatie. Leg maar uit aan elkaar waar je meent dat de ander afwijkt en het pad opgaat van het aantasten van het Schriftgezag. Want als dat echt in het geding is, is het toch een wezenlijke zaak om de ander voor zo'n weg te behoeden? Of ligt het allemaal toch meer genuanceerd. En drijft het aanhangen van andere standpunten de ander niet af van de weg van het Koninkrijk. Wanneer dit laatste het geval is - en de Heere het dus met ons uithoudt, hoe verschillend wij ook zijn - wat zou dan onze roeping hierin zijn?
Als de vraag naar het 'in Christus' zijn niet geagendeerd kan worden, maak er dan maar de vraag van of men als broeders van eenzelfde huis aan dezelfde tafel van de Heere kan zitten.