Hoe viert U / jij de Zondag?

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Matthijs, jij gaat niet altijd naar de kerk, maar leest soms een preek? Waarom niet altijd naar de kerk?
Ik lees of luister zo nu en dan eens een preek. Ik kerk ook nog wel regelmatig in Vierhouten bij ds. P. de Vries en ds. C. Stelwagen. Ik heb een broer daar wonen.

Waarom niet altijd naar de kerk? Ik zou dat graag willen, maar ik kan het niet altijd goed vinden onder de prediking waar ik zit, dus lees of luister graag eens wat anders, Robert. Ik heb vaak aan één regel uit een preek die ik lees of luister meer, dan aan twee diensten in mijn eigen gemeente.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Robert: vroeger kerkte ik Ned Herv. Ger. Bond. Nu in de R.K. St. Victorparochie te Waddinxveen, waar ik ook getrouwd ben.
Ben nog wel N.H. dooplid en ga niet ter commune!

groeten

Nicolas
Jelle

Bericht door Jelle »

Voor 12 december j.l. kerkten wij twee keer op een zondag. Na deze datum kerken wij niet meer. We lezen een preek of luisteren naar een preek.
Het voordeel is wel dat we nu rechtse dominees kunnen beluisteren of lezen en dat we ons niet altijd behoeven te ergeren aan preken die ons niet bevallen.

Voorts lezen we diversen bladen en houden zoveel mogelijk rust, waar na een week van vele uren drukke
dahen het een zegen is even te kunnen uitblijven.

Wij wachten af wat er door het comite geregeld gaat worden en dan hopen we weer elke zondag met vreugde in ons hart weer ter kerke te kunnen gaan
Egbert

Bericht door Egbert »

Is er geen gevaar in het thuis lezen of preek beluisteren dat er alleen preken worden belezen die in ons straatje passen? en dat we op die manier ons zelf eenzijdig vormen?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Is er geen gevaar in het thuis lezen of preek beluisteren dat er alleen preken worden belezen die in ons straatje passen? en dat we op die manier ons zelf eenzijdig vormen?
Zeker wel, Egbert, uiteraard kies je preken uit van predikanten die jou aanstaan om naar te luisteren of om te lezen.
Ik hoop dat er dan ook spoedig een oplossing komt.
Maar zomaar overgaan naar een ander kerkverband doe je ook niet, zeker niet als je van de ene ellende in de andere terecht dreigt te komen.
Robert

Bericht door Robert »

Waarom niet altijd naar de kerk? Ik zou dat graag willen, maar ik kan het niet altijd goed vinden onder de prediking waar ik zit, dus lees of luister graag eens wat anders, Robert. Ik heb vaak aan één regel uit een preek die ik lees of luister meer, dan aan twee diensten in mijn eigen gemeente.
Maar de kerkdienst is toch veel meer dan alleen het Woord.
Het is de samenkomst van de gemeente. uiteraard rondom het Woord, maar wel SAMEN rondom het Woord.
"Vermeid de onderlinge bijeenkomsten niet"

Ik zou zeggen, juist in 'kwade tijden' samen blijven komen.
Ook bij een slechte preek. "Ik geloof in de gemeenschap der heiligen". Het lichaam van de gemeente met Christus aan het hoofd.
Voor 12 december j.l. kerkten wij twee keer op een zondag. Na deze datum kerken wij niet meer. We lezen een preek of luisteren naar een preek.
Het voordeel is wel dat we nu rechtse dominees kunnen beluisteren of lezen en dat we ons niet altijd behoeven te ergeren aan preken die ons niet bevallen.
Dit werkt sectarisme in de hand. Hoeveel secten zijn er niet op deze manier begonnen?
JUIST na 12 december moet je als gemeente samen blijven komen. Dit doet me echt wezenloos veel verdriet, ik had geen idee dat zelfs DIT al gebeurde.

Pas toch op beste Jelle.
De onderdompeling in het principiele eigen gelijk kan tot vreselijke vormen van sectarisme leiden. De voorbeelden zijn te veel om op te noemen. Jij kent ze ook.
Ik wens je sterkte!

Robert
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door RobertMaar de kerkdienst is toch veel meer dan alleen het Woord.
Het is de samenkomst van de gemeente. uiteraard rondom het Woord, maar wel SAMEN rondom het Woord.

Ook bij een slechte preek. "Ik geloof in de gemeenschap der heiligen". Het lichaam van de gemeente met Christus aan het hoofd.
Helemaal gelijk.

Ik zeg niet dat ik altijd niet naar de kerk ga. Ben gisteren wel twee keer onder het Woord geweest, en kon dit keer wel goed luisteren. Maar bij tijden moet ik echt even de groene grazige weiden opzoeken Robert. Ik geloof niet dat dat tegen het Woord in is.
Robert

Bericht door Robert »

Ik begrijp wat je bedoelt.
Wat ik probeer is 2x naar de kerk te gaan, en daarnaast dan nog boeken / studies te lezen. Het één hoeft het andere niet uit te sluiten ;)
england

Bericht door england »

Wij hoeven maar 1 deur verder om naar de kerk te gaan...wel makkelijk...geen smoes dus om te laat te komen omdat de auto niet startte of zo...

Maar zondagen zijn hier wel drukke dagen omdat het gewoon is om eters te hebben voor lunch, en vaak ook voor tea... Voor Richard is het helemaal een drukke dag, na het eten is hij meteen z'n studeerkamer in verdwenen, en dan hoor ik em gedag roepen zo'n tien minuten voor wij gaan...
En na de dienst komt bijna de hele gemeente koffie drinken, of in dit geval thee...En als het dan 's avonds druk is in de kerk barst onze kamer uit z'n voegen als ze allemaal voor een bakje komen...En dan ben ik erg blij als het 9 uur is,en iedereen weggaat, en ik snel brood kan maken en m'n nestje in!

Maar goed, maandag is onze vrije dag, dan halen we de schade weer in...
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door england

Maar goed, maandag is onze vrije dag, dan halen we de schade weer in...
Dus maandag is jullie rustdag ;)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
england

Bericht door england »

Idd, Rick, als we geluk hebben en mensen ons eventjes met rust laten.

Soms gaan we expres weg, een dagje uit, een lange wandeling ergens in de heuvels maken of zo, dan weten we tenminste zeker dat we met rust gelaten worden!

Ik probeer die dag ook echt vrij te houden, en lekker veel te lezen etc...
Lecram

Bericht door Lecram »

Sinds we lid zijn van de Hervomde kerk hier, is het iedere zondag weer heerlijk om twee keer naar de kerk te gaan. Voorheen moesten we het van de meevallers hebben.

Verder zijn we snel onze kennissen kring aan het opbouwen. Bijna iedere zondag hebben we visite uit de kerk of gaan we op visite. Verder doen we rustig aan.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Maar de kerkdienst is toch veel meer dan alleen het Woord.

Dit werkt sectarisme in de hand. Hoeveel secten zijn er niet op deze manier begonnen?
JUIST na 12 december moet je als gemeente samen blijven komen. Dit doet me echt wezenloos veel verdriet, ik had geen idee dat zelfs DIT al gebeurde.

Pas toch op beste Jelle.
De onderdompeling in het principiele eigen gelijk kan tot vreselijke vormen van sectarisme leiden. De voorbeelden zijn te veel om op te noemen. Jij kent ze ook.
Ik wens je sterkte!

Robert
Ik weet het Robert, maar toch komen we eens op een punt van: Tot hiertoe en niet verder, en dat punt is voor mij nu bereikt, ik kan helaas niet verder mee op het pad van de afdwaling, waarop we al veel te ver zijn meegegaan.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

8.30 ontbijt
10.00 kerk
11.30 oudervisite en eten
14.00 rusten
17.30 eten
18.30 kerk
20.00 visite
22.00 - 02.00 lezen (dankzij zondag'ssluiting OSW)
Orckie

Bericht door Orckie »

op zondag naar de kerk; luisteren wat de Geest tot de gemeenten zegt (en niet wat je zelf al of niet als meevaller bestempelt).

Verder veel lezen in oudvaders en bijbelstudie. Napraten over het gehoorde in de kerk.
Met de kinderen zingen rond het orgel en bijbelse geschiedenis van Van Dam lezen.
Plaats reactie