Hoe viert U / jij de Zondag?

moderne gelovige

Hoe viert U / jij de Zondag?

Bericht door moderne gelovige »

Wat betekent de zondag voor U /Jou.
Enne dan bedoel ik niet: we gaan niet fietsen, niet sporten, niet winkelen enz.
Maar wat maakt de dag anders en wat betekent dit voor je......
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

De Zondag is voor mij anders dan andere dagen omdat je wat bewuster bezig bent met je geloof Ik kijk altijd uit naar de Mis en naar gelang ik ingedeeld ben in de kerkautodienst moet ik parochianen heen en weer rijden

Na de Mis ga ik met vrienden wat drinken en voetbal kijken

Dan thuis het eten maken en de meestal nog de Mis bekijken die ik op zondagmorgen opneem en dan journaal en kruispunt kijken en dan is het bedtijd
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Wat ik er van vind?

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=3434

De vraag was: hoe vul je de zondag in?

's Morgens wakker worden en dan snel wat eten, en naar de kerk gaan. Na die tijd bezoeken we traditioneel opa en oma. Waar het steeds slechter mee gaat helaas. Maar daarom nog wel gezellig.
Dan 's middags soep of nasi eten
's middags naar de middagdienst. Dan ligt het er aan, wat we precies doen. Op visite gaan, krijgen. Lekker thuis blijven. 's Avonds eten we brood, met iets lekkers d'r bij (knakworst :, kroket) en 's avonds wat lezen ofzo. Of een leuke film kijken. Met z'n allen. Dat is wel het belangrijktst, met z'n allen.

Dat is voor ons een rustdag en zo vullen wij die in.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Robert

Bericht door Robert »

Ik ga 2x naar de kerk.
's middags hebben we gebedskring voor de dienst.
's avonds gaan we met vrienden altijd ergens (bij iemand thuis) wat drinken.

's morgens uit de kerk meestal een bakkie drinken bij onze ouders of iets dergelijks.
Daarna soms een tukkie, meestal internetten / computeren.
Vaak aan een Bijbelstudie werken.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Goed, je vraagt niet echt naar mijn besteding, maar wat maakt voor mij deze dag zo bijzonder? Ja, dat heeft toch alles te maken met hoe ik de dag besteed. Ik zie de zondag als een letterlijk rustpunt in de week, een dag waarop je je lichamelijk en geestelijk weer oplaadt. Daarom vind ik het heerlijk om van de stilte van de zondag te genieten, de stilte ook van de natuur, zo puur. Ik ben wat dat betreft een beetje een gevoelsmens.
Uiteraard ook onmisbaar om twee keer naar de kerk te gaan, daar weer je vrienden te spreken en vele anderen. Ik doe een beetje hetzelfde als Robert, afgezien van die gebedskring, ik lees meestal wat ontspannends of een geestelijk boek.
Ik zie die dag als een Godsgeschenk waarin God in het bijzonder Zijn zegen schenkt aan de onderhouders van Zijn dag.
Robert

Bericht door Robert »

Nu ik de post van RJ lees, zie ik dat ik ook moet zeggen wat het voor mij betekend.
De dag op zich betekent niets, het had net zo goed maandag of woensdag kunnen zijn. Maar de samenkomst van de gemeente betekent alles. Het is de dag van de samenkomst.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Zondag is het voor mij een gewoon rustdag. Lekker een keer niet achter de PC. 's Morgens naar de kerk of ik lees/luister een preek. 's Middags lees ik meestal een geestelijk boek of ik lees een aantal stukken uit de verklaring van Matthew Henry of Dachsel. Vaak maar ik ook nog een wandeling van een uur door het bos. Als ik me echt moe voel, dan kan het best zijn dan ik 's middags ff een uurtje of anderhalf uurtje plat ga, maar dat is mijn gewoonte niet.

'S Avonds weer naar de kerk of luister/lees een preek.

's Avonds na de dienst soms nog wel een wandeling maken.

Ik vind de zondag echt een heerlijke dag. Een dag waar ik mij eens rustig kan concentreren op een goed geestelijk boek. Doordeweeks heb je vaak andere dingen aan je hoofd waardoor ik mij niet echt goed kan concentreren op een boek. Ik moet echt alle rust hebben. 's Morgens is het daarvoor ook de ideale tijdstip.
Egbert

Bericht door Egbert »

Is het ook niet verstandig om eens te bekijken hoe we de zondag moeten zien in vergelijking met de oud testamtische Sabbath. Vooral in rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt nogal eens een is gelijk teken tussen beide gezet, terwijl ik denk dat dat niet zo is. De NT zondag is m.i. iets anders dan de sabbath. Niet dat ik nu pleit voor een terug halen van de sabbath, ik sta volkomen achter de zondag [= gedenken Christus opstanding]. Maar dit gevoel bekruipt mne iedere zondag als ik de Wet hoor voorlezen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Soms vragen mensen wel eens: "moet jij zondag naar de kerk". Nou dat ontken ik niet, ik ga gewoon twee keer...

Maar laatst had ik het met klasgenoten over de koopzondag. Daar gingen ze allemaal heen. "leuk, winkelen".
Maar dan zeg ik: die winkelier wil dat vast niet. Die wil toch ook gewoon een rustdag. Ook al gaat hij niet naar de kerk, zo'n man is toch ook blij met een dagje rust, een dagje voor zichzelf!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

eeh laten we de koopzondagen even voor wat ze zijn: en dat kunnen we ook het beste doen (!) nieuw topic dus.

goed onze Zondag als volgt: als ik geen nachtdienst heb tenminste: samen ontbijten iets uitgebreider dan doordeweeks, om 11.15 is de Viering pas, die wordt niet overgeslagen, toch een wekelijks hoogtepunt!
meestal nog even bij het ouderlijk huis langs daarna.
smiddags afhankelijk van het weer ff naar kinderboerderij wat vooral nu weer leuk wordt.
We eten op zondag iets makkelijks uit de frituur of zo.
savonds kijk ik ff naar studio sport maar als ik het mis ook niet errug; trekt me niet meer zo laatste jaren. Kijk naar gelang het onderwerp wel eens naar kruispunt.
Robert

Bericht door Robert »

Matthijs, jij gaat niet altijd naar de kerk, maar leest soms een preek? Waarom niet altijd naar de kerk?

Moderne gelovige: in wat voor gemeente zit jij?
anna

Bericht door anna »

S'ochtends gaan we met elkaar ontbijten wat soms nogal een gestress is.... :#

Daarna gaan we naar de kerk, (hangt soms af naar welke kerk we gaan). Als we uit de kerk komen dan worden er voorbereidingen getroffen voor het eten. Lekker gezellig met elkaar tafelen, want door de weeks gebeurd dat zelden. En dat versterkt soms wel eens de band. Na het eten even klaar maken voor de volgende kerkdienst.

Om de 14 dagen is er bij ons in de kerk j.v. Daar ga ik dan ook heen. Even de contacten weer onderhouden met jv. leden die door de weeks op kamers zitten.

De zondag betekend voor mij: even lekker uit rusten, geen verplichtingen (soms)!!!!

soms ben ik weleens even voor school bezig.
Andre

Bericht door Andre »

Wat maakt de zondag anders is de vraag van Moderne Gelovige,

Het bijzondere vind ik het opgaan naar Gods huis.
Met veel lust mogen wij allemaal opgaan onder Gods woord.
De verbondenheid met de gemeente onderling is dan groot, onder het zingen en luisteren.

het is nog een grote zegen dat we zondangs opmogen gaan.
Soms vraag ik me af; Hoe lang nog?

Verder naast het kerken lezen en zingen wij veel met ons gezinnetje.

Voor de kleinste wordt voorgelezen uit de boekjes van van b.v. C. van Rijswijk, het leuke is dat de oudere kinderen ook mee blijven luisteren.

Verder zie ik de zondag dat je met je gezinnetje bijelkaar ben.
Robert

Bericht door Robert »

Is de tempel herbouwd? ;)
De kerk is niet God's huis. God woont niet in de kerk.
De tempel was God's huis! De psalmen zingen over de opgang naar de tempel.

De synagogen zijn ook niet God's huis.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Is de tempel herbouwd? ;)
De kerk is niet God's huis. God woont niet in de kerk.
De tempel was God's huis! De psalmen zingen over de opgang naar de tempel.

De synagogen zijn ook niet God's huis.
oké ik zal wel kerk noemen, je hebt gelijk.
Plaats reactie