Waarom niet altijd naar de kerk? Ik zou dat graag willen, maar ik kan het niet altijd goed vinden onder de prediking waar ik zit, dus lees of luister graag eens wat anders, Robert. Ik heb vaak aan één regel uit een preek die ik lees of luister meer, dan aan twee diensten in mijn eigen gemeente.
Maar de kerkdienst is toch veel meer dan alleen het Woord.
Het is de samenkomst van de gemeente. uiteraard rondom het Woord, maar wel SAMEN rondom het Woord.
"Vermeid de onderlinge bijeenkomsten niet"
Ik zou zeggen, juist in 'kwade tijden' samen blijven komen.
Ook bij een slechte preek. "Ik geloof in de gemeenschap der heiligen". Het lichaam van de gemeente met Christus aan het hoofd.
Voor 12 december j.l. kerkten wij twee keer op een zondag. Na deze datum kerken wij niet meer. We lezen een preek of luisteren naar een preek.
Het voordeel is wel dat we nu rechtse dominees kunnen beluisteren of lezen en dat we ons niet altijd behoeven te ergeren aan preken die ons niet bevallen.
Dit werkt sectarisme in de hand. Hoeveel secten zijn er niet op deze manier begonnen?
JUIST na 12 december moet je als gemeente samen blijven komen. Dit doet me echt wezenloos veel verdriet, ik had geen idee dat zelfs DIT al gebeurde.
Pas toch op beste Jelle.
De onderdompeling in het principiele eigen gelijk kan tot vreselijke vormen van sectarisme leiden. De voorbeelden zijn te veel om op te noemen. Jij kent ze ook.
Ik wens je sterkte!
Robert