Sinds kort kun je ook de Catechisant downloaden op deze site. Daarin schreef ds. W. Pieters:
De vorige keer dachten we na over het begin van het genadewerk des Heeren in het hart het werk van de Geest. Zoals je weet, dient de prediking van Gods Woord voorwerpelijk- onderwerpelijk te zijn. Dat betekent dat de prediker niet alleen moet prediken wat Christus vóór Zijn volk heeft gedaan [voorwerpelijk], maar ook wat de Heilige Geest In dat volk doet [onderwerpelijk]. Veel mensen menen er genoeg aan te hebben, als er voorwerpelijk wordt gepreekt, als een stand van zaken wordt afgekondigd, dat God in Christus met zondaren is verzoend. Dit zouden we dan moeten geloven [=voor waar houden]. Waarom menen velen hieraan genoeg te hebben? Omdat zj vijanden zijn van het bevindelijk leven der genade. Ze zijn nog nooit de grootste zondaar geworden voor Gods Aangezicht
Zou hier niet een kern van waarheid in kunnen liggen?
Veel mensen menen er genoeg aan te hebben, als er voorwerpelijk wordt gepreekt, als een stand van zaken wordt afgekondigd, dat God in Christus met zondaren is verzoend. Dit zouden we dan moeten geloven [=voor waar houden].
Als mensen menen dat dit voorwerpelijke prediking is dan is dat verwerpelijk.
Ik bedoel ermee RJ dat voorwerpelijk ziet op een 'Voorwerp' toch? Nu kan een predikant alleen prediken 'Jezus Christus en Dien gekruisigd' Dat is de 'voorwerpelijke prediking'. Wel zal het altijd zo moeten zijn dat Gods Geest ons hiervoor 'onderwerp' moet maken.
Begrijp je mijn verwoording?
Sommige mensen in deze tijd menen dat voorwerpelijke prediking de exegese is en de onderwerpelijke prediking de bevinding van Gods volk de ervaring. Juist deze verwoording verzet ik me tegen omdat dat tegen Gods Woord strijd.
Dan krijg je uitdrukkingen als 'hij is er nogal in mogen komen' of je hoort het wel, deze predikant die preekt uit een Christus en niet van een Christus. Voel je!
Laat ik tot slot opmerken dat voor mij een eerste vereiste voor het predikambt blijft dat we zelf onderwerp zijn geworden voor het Voorwerp van het geloof.