Vakantie: de principiële discussie

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik vind eerlijk leven heel belangrijk. Als je iets niet doet omwille van de zwak-gelovige, heb je m.i. 2 keuzes:
1. Wees eerlijk en zeg hem dat jij geen moeite hebt met die zaken, dat je ze normaal wel doet, maar dat je ze laat als hij erbij is
2. Doe die zaken helemaal niet, omwille van de zwakgelovige
Even de praktijk:

Als wij in Ambacht zondag 's middags een rondje gaan fietsen dan krijg je scheve gezichten. (ook veelal van niet-gelovigen, maar goed daar hebben we het nu ff niet over).
Als wij op vakantie op een camping staan is het heerlijk om lekker tussen de tarwevelden door te fietsen en op die manier de drukte van de camping (waar ieder z'n eigen zondagsbesteding heeft) achter je te laten.

Moet ik dit dan in onze woonplaats gaan rondbazuinen? Gaan vertellen wat ik allemaal niet doe en dat ik dat niet doe, omdat ik weet dat anderen daar moeite mee hebben?
Hmm, nee dat was ik niet van plan. (Wel als men er naar vraagt, dan hoef je er niet om heen te draaien)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Romeinen 14:5
De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Hoe moet je dit dan verklaren?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Hoe denk je er zelf over?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy

Die sabbat was een van die seremoniële wette wat net ‘n skaduagtige betekenis in die Ou Testament gehad het, hangende die koms van die Messias (Kol. 2:16-17). Ons is nie meer onder die verpligting van wette oor kos (behalwe dit wat deur afgode besoedel is: Hand. 15:20), feeste en sabbatte nie, omdat die nuwe lewe in Christus nie van die onderhouding daarvan afhanklik is nie. In Hom het ons die rus van die Here betree, en behoort elke dag ‘n dag van toewyding aan Hom te wees. Of ons spesiale dae vir toewyding aan die Here het of nie, is ‘n saak van persoonlike oortuiging in die lig van ons omstandighede (Rom. 14:5). Ons het nie rigiede wetsbepalings wat dit betref nie, slegs ‘n lang Christelike tradisie van Sondag-aanbidding. Dit het begin by Jesus se opstanding uit die dood op ‘n Sondag en sy prediking aan die dissipels op dieselfde dag (Joh. 20:1,19-22,26), hulle ontmoeting ‘n week later weer op ‘n Sondag, en die uitstorting van die Heilige Gees op die sewende Sondag ná Jesus se opstandingsdag. Dit het met die Joodse Pinksterfees saamgeval, wat altyd op ‘n Sondag gevier is (Hand. 2:1-4; vgl. Lev. 23:15-16). Daarna het die Here Jesus se dissipels spontaan op Sondae byeengekom om sy opstandingsdag te vier (Hand. 20:7; 1 Kor. 16:1-2), en hulleself ook duidelik van wettiese byeenkomste deur die ortodokse Jode op die sewende dag te distansieer.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Een afrikaan bekommert zich niet over hun schitterende natuur. Ze willen geld verdienen. Als het niet door tourisme is, dan is het wel op een andere manier, maar een manier waar jij en ik niet vrolijk van worden.
Als dit zoiezo al waar is, kan jij ze dit kwalijk nemen? Ik zou me ook niet meer om de natuur om me heen bekommeren als er elk jaar schatrijke mensen met fotocamera's etc. langskomen en toekijken hoe mijn familie uitsterft. Als ik merk dat ik en mijn land worden gezien als een attractie waar de elite graag gebruik van maakt. En al helemaal als die toeristen liever de natuur in mijn land behouden zien worden dan mij uit mijn armoede zien komen. Onder het mom "het is voor hen een bron van inkomsten en ze zouden ons niet kunnen missen" naar die mensen toegaan klinkt liefdadig maar vind ik onchristelijk. Je kan er toch niet mee leven dat medemensen hun inkomsten moeten hebben van het voorrecht dat er zo nu en dan wat rijkeren langskomen? Als die armoede zou stoppen door het vernielen van de natuur mogen ze er van mij vandaag mee beginnen. Laten we eerst eens naar onze medemens gaan kijken. En dat is niet alleen zo nu en dan iets aan de zending geven. Ik vind dat we als christenen het er niet mee eens kunnen zijn dat er landen bestaan waar tourisme de hoogste bron van inkomsten is. Dit doet mij teveel aan het kolonie-idee denken.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Tja, zo lust ik er meer. We kunnen deze discussie voeren, maar ja als je A zegt, moet je ook B zeggen.

Dan zou je er voor moeten kiezen niet meer een groter huis naast de kleinere woning van je buurman te kopen (immers hij heeft het minder).
Dan moet je een kleinere auto of geen auto nemen, want je buuf heeft alleen maar een fiets.
Koop gerust die grote auto, als je er maar voor zorgt dat je buurman dat ook kan doen. (hoewel het hier niet echt gaat om iets dat noodzakelijk is om te hebben :!)
Ga gerust naar Afrika, maar niet als 95% van de inwoners het woord vakantie niet eens kent. We (hoor ik ook bij ;) ) denken ontzettend veel aan onze eigen behoeften maar ik vraag me af of we weleens goed inzien hoe klein ons eigen leven is in verhouding tot de grootte van sommige problemen op wereldniveau. Dan moet je toch elke vakantie (en misschien wel meer) aan het werk zijn in Afrika en overal waar armoede is!?

Maar misschien ben ik nu wel iets te pretentieus. Ik kan beter mijn eigen leventje leiden, om de zoveel tijd iets schenken aan één of ander fonds (zijn er toch ook niet voor niks) en hopen dat de hulpverleners een beetje hun best doen en dat het allemaal goed komt daar in Afrika.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oeps, ik zie dat ik off-topic ben... het ging al over de zondag. :)
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik merk dat er hier heel wat personen zijn die kritiek hebben op een verre vakantie. Ik snap dat echt niet! Ga zelf een verre reis maken en dan zal je zien dat de praktijk anders is dan jullie denken. Men is blij met de toeristen!
Ik merk heel duidelijk dat er een scheiding op het forum is. Personen die ver reizen vertellen andere dingen dan personen die niet ver reizen. Wie zal er nu gelijk hebben? Personen van de 'praktijk' of personen die nooit een ver land hebben meegemaakt?

Verder weet ik wel zeker dat er heel wat landen in elkaar zullen storten als er geen toerisme meer is. Al die gidsen, hotelmedewerkers, vliegveldmedewerkers, enz. hebben dan haast geen werk meer.

Dus eigenlijk zal ik het fijn vinden om hier met personen in discussie te gaan die ervaring hebben met verre reizen.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Een afrikaan bekommert zich niet over hun schitterende natuur. Ze willen geld verdienen. Als het niet door tourisme is, dan is het wel op een andere manier, maar een manier waar jij en ik niet vrolijk van worden.
Als dit zoiezo al waar is, kan jij ze dit kwalijk nemen? Ik zou me ook niet meer om de natuur om me heen bekommeren als er elk jaar schatrijke mensen met fotocamera's etc. langskomen en toekijken hoe mijn familie uitsterft. Als ik merk dat ik en mijn land worden gezien als een attractie waar de elite graag gebruik van maakt. En al helemaal als die toeristen liever de natuur in mijn land behouden zien worden dan mij uit mijn armoede zien komen. Onder het mom "het is voor hen een bron van inkomsten en ze zouden ons niet kunnen missen" naar die mensen toegaan klinkt liefdadig maar vind ik onchristelijk. Je kan er toch niet mee leven dat medemensen hun inkomsten moeten hebben van het voorrecht dat er zo nu en dan wat rijkeren langskomen? Als die armoede zou stoppen door het vernielen van de natuur mogen ze er van mij vandaag mee beginnen. Laten we eerst eens naar onze medemens gaan kijken. En dat is niet alleen zo nu en dan iets aan de zending geven. Ik vind dat we als christenen het er niet mee eens kunnen zijn dat er landen bestaan waar tourisme de hoogste bron van inkomsten is. Dit doet mij teveel aan het kolonie-idee denken.
Kijk dit vind ik nu echt een verhaal van iemand, die nog nooit de werkelijkheid van de armoede in afrika heeft megemaakt. Hooguit wat plaatjes gezien in een krantje van woord & daad o.i.d..

Als er in Afrika geen tourist meer komt, dan is Afrika nog armer dan dat ze al is.
Jij hebt er geen flauw idee van.
Tuurlijk is het erg dat Afrika het moet hebben van tourisme. Het is daar arm, ja zeer arm.
Ik doe overigens aan primitieve reizen. Dus ik spek de rijkaards in de afrikaanse landen niet. Amicitia doet dat wel. Maar ik kan ook begrijpen dat niet iedereen houdt van primitief en toch afrika wil kijken, hoewel ze wel veel avontuur missen.
Ik reis in afrika in de plaatselijke taxis. Ik slaap in oude hotelletjes. Ik koop mijn eten op de plaatselijke markt.

Vorig jaar reisde ik (kridje ook, met avanta) door Madagaskar. We hadden bij de plaatselijke bevolking (waar ze een halfjaar geleden te kampen hadden gehad met een verwoestende orkaan) een drie-daagse kanotocht geregeld. We hebben daarmee al zo'n 5 gezinnen aan werk geholpen voor een week, want 5 mannen gingen met ons mee, die we aan het eind van de tocht nog een fooi hebben gegeven. + daarbij ging er voedsel mee voor drie dagen, wat afkomstig was van de markt in dat dorpje, waar dus ook weer mensen geld aan verdiend hebben.
Aan het eind van de kanotocht kwamen we in een dorpje, in middle of nowhere. Dus geen dokter en geen ziekenhuizen in de wijde omgeving. We hebben daar een man kunnen helpen (helaas velen niet), wier voet ernstig ontstoken en opgezwollen was. De man had er erg veel last van. We hebben zijn voet helemaal ontsmet, steriel verband er om heen gedaan en daarom heen nog een sok en hem een antibiotica kuur gegeven.
De mensen waren zo blij, dat wil je niet weten. Mensen van het dorp hebben ons weggebracht over slecht begaanbare onverharde wegen. Door riviertjes heen enzovoort.

Ik denk dat jij een beetje de luie tourist voor ogen hebt die zich lekker laten bedienen in een luxueus hotel. Ja, die zijn er ook.

Ik vind het raar dat je zegt, dat men de natuur mag vernielen als ze er zelf beter door worden. Dat is natuurlijk een zeer onchristelijke gedachte. Wij hebben te zorgen voor de natuur. Ik denk even aan borneo, indonesie. Als die houtkap daar doorgaat, dan is met een aantal jaren al het tropisch regenwoud op Borneo weg.
Jammer dan, zeg je. Ja, maar vergeet niet, dat de eigenaren van de houtkapbedrijven rijke lui zijn (ook indonesieers) en dat ze mensen in dienst hebben die keihard werken voor een klein beetje geld, waar ze amper rond van kunnen komen. En vergeet niet het rijke dierenleven op Borneo in de wouden. De oerang-oetangs en gibbon apen bijvoorbeeld. Een ernstig bedreigd diersoort door de houtkap. En hoeveel dieren wel niet meer???? Die hebben straks geen plek meer om te wonen, dus gaan ze dood. En dat gaat om miljoenen dieren Jongere. Zo zal dat ook in afrika gaan. Er zijn er dan maar een paar die er rijk door worden. Ze hebben armen in dienst, die voor paar centen werken.
Zo is dat toch ook in de grote olielanden? De oliesheiks zijn rijk, maar hun arbeiders niet. Die werken hard om een paar centen. Zo kan ik nog wel een voorbeeld noemen over gigantische bossen in Brazilie, de amazone. Ik heb me laten vertellen dat er per seconde 1 voetbalveld gekapt wordt daar. En wie is de eigenaar? Een rijke groot landbezitter, die wat arme indianen aan het werk heeft voor een paar dubbeltjes. En waar gaat dat hout heen? Naar ons rijke westen. Dus koop alsjeblieft geen tropisch hardhout meer!!
Ik hoop dat je een beetje anders bent gaan denken over natuur vernielen voor geld.
We zijn hier rentmeesters en hebben voor de natuur te zorgen.
Liever Turks dan Paaps
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Ik merk dat er hier heel wat personen zijn die kritiek hebben op een verre vakantie. Ik snap dat echt niet! Ga zelf een verre reis maken en dan zal je zien dat de praktijk anders is dan jullie denken. Men is blij met de toeristen!
Ik merk heel duidelijk dat er een scheiding op het forum is. Personen die ver reizen vertellen andere dingen dan personen die niet ver reizen. Wie zal er nu gelijk hebben? Personen van de 'praktijk' of personen die nooit een ver land hebben meegemaakt?

Verder weet ik wel zeker dat er heel wat landen in elkaar zullen storten als er geen toerisme meer is. Al die gidsen, hotelmedewerkers, vliegveldmedewerkers, enz. hebben dan haast geen werk meer.

Dus eigenlijk zal ik het fijn vinden om hier met personen in discussie te gaan die ervaring hebben met verre reizen.
Degene die de post geopend heeft heeft misschien wel meer en verdere reizen gemaakt dan de gemiddelde OSW'er. Dus ga gewoon verder.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Kijk dit vind ik nu echt een verhaal van iemand, die nog nooit de werkelijkheid van de armoede in afrika heeft megemaakt. Hooguit wat plaatjes gezien in een krantje van woord & daad o.i.d..

Als er in Afrika geen tourist meer komt, dan is Afrika nog armer dan dat ze al is.
Jij hebt er geen flauw idee van.
Tuurlijk is het erg dat Afrika het moet hebben van tourisme. Het is daar arm, ja zeer arm.
Ik doe overigens aan primitieve reizen. Dus ik spek de rijkaards in de afrikaanse landen niet. Amicitia doet dat wel. Maar ik kan ook begrijpen dat niet iedereen houdt van primitief en toch afrika wil kijken, hoewel ze wel veel avontuur missen.
Ik reis in afrika in de plaatselijke taxis. Ik slaap in oude hotelletjes. Ik koop mijn eten op de plaatselijke markt.

Vorig jaar reisde ik (kridje ook, met avanta) door Madagaskar. We hadden bij de plaatselijke bevolking (waar ze een halfjaar geleden te kampen hadden gehad met een verwoestende orkaan) een drie-daagse kanotocht geregeld. We hebben daarmee al zo'n 5 gezinnen aan werk geholpen voor een week, want 5 mannen gingen met ons mee, die we aan het eind van de tocht nog een fooi hebben gegeven. + daarbij ging er voedsel mee voor drie dagen, wat afkomstig was van de markt in dat dorpje, waar dus ook weer mensen geld aan verdiend hebben.
Aan het eind van de kanotocht kwamen we in een dorpje, in middle of nowhere. Dus geen dokter en geen ziekenhuizen in de wijde omgeving. We hebben daar een man kunnen helpen (helaas velen niet), wier voet ernstig ontstoken en opgezwollen was. De man had er erg veel last van. We hebben zijn voet helemaal ontsmet, steriel verband er om heen gedaan en daarom heen nog een sok en hem een antibiotica kuur gegeven.
De mensen waren zo blij, dat wil je niet weten. Mensen van het dorp hebben ons weggebracht over slecht begaanbare onverharde wegen. Door riviertjes heen enzovoort.

Ik denk dat jij een beetje de luie tourist voor ogen hebt die zich lekker laten bedienen in een luxueus hotel. Ja, die zijn er ook.

Ik vind het raar dat je zegt, dat men de natuur mag vernielen als ze er zelf beter door worden. Dat is natuurlijk een zeer onchristelijke gedachte. Wij hebben te zorgen voor de natuur. Ik denk even aan borneo, indonesie. Als die houtkap daar doorgaat, dan is met een aantal jaren al het tropisch regenwoud op Borneo weg.
Jammer dan, zeg je. Ja, maar vergeet niet, dat de eigenaren van de houtkapbedrijven rijke lui zijn (ook indonesieers) en dat ze mensen in dienst hebben die keihard werken voor een klein beetje geld, waar ze amper rond van kunnen komen. En vergeet niet het rijke dierenleven op Borneo in de wouden. De oerang-oetangs en gibbon apen bijvoorbeeld. Een ernstig bedreigd diersoort door de houtkap. En hoeveel dieren wel niet meer???? Die hebben straks geen plek meer om te wonen, dus gaan ze dood. En dat gaat om miljoenen dieren Jongere. Zo zal dat ook in afrika gaan. Er zijn er dan maar een paar die er rijk door worden. Ze hebben armen in dienst, die voor paar centen werken.
Zo is dat toch ook in de grote olielanden? De oliesheiks zijn rijk, maar hun arbeiders niet. Die werken hard om een paar centen. Zo kan ik nog wel een voorbeeld noemen over gigantische bossen in Brazilie, de amazone. Ik heb me laten vertellen dat er per seconde 1 voetbalveld gekapt wordt daar. En wie is de eigenaar? Een rijke groot landbezitter, die wat arme indianen aan het werk heeft voor een paar dubbeltjes. En waar gaat dat hout heen? Naar ons rijke westen. Dus koop alsjeblieft geen tropisch hardhout meer!!
Ik hoop dat je een beetje anders bent gaan denken over natuur vernielen voor geld.
We zijn hier rentmeesters en hebben voor de natuur te zorgen.
Je hebt natuurlijk toerisme en toerisme, waar ik in de openingspost op doelde en over viel is mn het massatoerisme wat mooie wegen, vliegvelden en hotels nodig heeft op de plaats delict om zodoende aapjes te kunnen kijken in hun natuurlijke abitat daarbij niet [of misschien wel] beseffend dat voor hun wensen veel van die abitat wordt vernield. Als er mensnen op de door jouw beschreven manier op reis gaanis daar m.i. niets mis mee [misschien leek het daar even op].
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door kridje

Degene die de post geopend heeft heeft misschien wel meer en verdere reizen gemaakt dan de gemiddelde OSW'er. Dus ga gewoon verder.
Dat kan makkelijk. Maar het merendeel weet niet waar men over praat.

Ik sluit me verder helemaal bij Matthijs aan.
refo

Bericht door refo »

Het feit dat men blij is met toeristen wil niet zeggen dat het dan meteen ook goed is.
Zwitserland leeft van de wintersport. Die sport werkt de erosie van de berggebieden in de hand. Of iedereen op lange termijn blij is, is nog maar de vraag.

En dat zal voor die verweglanden ook gelden. Blij met een dollartje. Strakx een kaal land, waar geen toerist meer komt.

[Aangepast op 20/6/05 door refo]
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

Sorry voor de tenen waar ik overheen ben gelopen.

Ik ben het met refo eens. Dat die mensen moeten leven van toerisme is helaas de werkelijkheid. En dat die mensen uitsterven als er geen toeristen komen ook. Maar die mensen sterven even goed uit als er alleen maar toeristen blijven komen. Ik vond je vakantieverhaal mooi maar die mensen zijn de fooi die jij ze gaf nu weer kwijt. Dat is natuurlijk logisch maar ik bedoel: dit kan toch niet het enige zijn wat we doen? Ik denk dat het beter is een oplossing te zoeken waardoor toerisme slechts een leuke bijverdienste wordt voor ze, want als het zo doorgaat sterft Afrika uit.
Over die natuur: natuurlijk moeten we daar zuinig op zijn. En ik bedoel ook niet alle 'mensen' die proberen uit houtkap ed een slaatje te slaan ten koste van de mensen die daar wonen maar ik bedoel die armen waar je het in het eerste deel van je post over had. In dat geval staat de natuur en onze vakantie toch niet op de eerste plaats? Jullie vakantie klinkt gewoon goed en dat bedoel ik ook niet, wat je had kunnen lezen. Ik vroeg me alleen af in hoeverre de manier waarop we helpen voldoende is?
Mensen discussieren over muziek zonder zelf te musiceren, ze discussieren over preken zonder zelf ooit gepreekt te hebben en over reizen zonder ooit een verre reis gemaakt te hebben. Zo gaat dat nu eenmaal en verbeter me op de punten die ik fout zeg omdat ik nu eenmaal nog nooit daar ben geweest. Maar ga ook op mijn lekenmening goed in.
Plaats reactie