Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Een afrikaan bekommert zich niet over hun schitterende natuur. Ze willen geld verdienen. Als het niet door tourisme is, dan is het wel op een andere manier, maar een manier waar jij en ik niet vrolijk van worden.
Als dit zoiezo al waar is, kan jij ze dit kwalijk nemen? Ik zou me ook niet meer om de natuur om me heen bekommeren als er elk jaar schatrijke mensen met fotocamera's etc. langskomen en toekijken hoe mijn familie uitsterft. Als ik merk dat ik en mijn land worden gezien als een attractie waar de elite graag gebruik van maakt. En al helemaal als die toeristen liever de natuur in mijn land behouden zien worden dan mij uit mijn armoede zien komen. Onder het mom "het is voor hen een bron van inkomsten en ze zouden ons niet kunnen missen" naar die mensen toegaan klinkt liefdadig maar vind ik onchristelijk. Je kan er toch niet mee leven dat medemensen hun inkomsten moeten hebben van het voorrecht dat er zo nu en dan wat rijkeren langskomen? Als die armoede zou stoppen door het vernielen van de natuur mogen ze er van mij vandaag mee beginnen. Laten we eerst eens naar onze mede
mens gaan kijken. En dat is niet alleen zo nu en dan iets aan de zending geven. Ik vind dat we als christenen het er niet mee eens kunnen zijn dat er landen bestaan waar tourisme de hoogste bron van inkomsten is. Dit doet mij teveel aan het kolonie-idee denken.
Kijk dit vind ik nu echt een verhaal van iemand, die nog nooit de werkelijkheid van de armoede in afrika heeft megemaakt. Hooguit wat plaatjes gezien in een krantje van woord & daad o.i.d..
Als er in Afrika geen tourist meer komt, dan is Afrika nog armer dan dat ze al is.
Jij hebt er geen flauw idee van.
Tuurlijk is het erg dat Afrika het moet hebben van tourisme. Het is daar arm, ja zeer arm.
Ik doe overigens aan primitieve reizen. Dus ik spek de rijkaards in de afrikaanse landen niet. Amicitia doet dat wel. Maar ik kan ook begrijpen dat niet iedereen houdt van primitief en toch afrika wil kijken, hoewel ze wel veel avontuur missen.
Ik reis in afrika in de plaatselijke taxis. Ik slaap in oude hotelletjes. Ik koop mijn eten op de plaatselijke markt.
Vorig jaar reisde ik (kridje ook, met avanta) door Madagaskar. We hadden bij de plaatselijke bevolking (waar ze een halfjaar geleden te kampen hadden gehad met een verwoestende orkaan) een drie-daagse kanotocht geregeld. We hebben daarmee al zo'n 5 gezinnen aan werk geholpen voor een week, want 5 mannen gingen met ons mee, die we aan het eind van de tocht nog een fooi hebben gegeven. + daarbij ging er voedsel mee voor drie dagen, wat afkomstig was van de markt in dat dorpje, waar dus ook weer mensen geld aan verdiend hebben.
Aan het eind van de kanotocht kwamen we in een dorpje, in middle of nowhere. Dus geen dokter en geen ziekenhuizen in de wijde omgeving. We hebben daar een man kunnen helpen (helaas velen niet), wier voet ernstig ontstoken en opgezwollen was. De man had er erg veel last van. We hebben zijn voet helemaal ontsmet, steriel verband er om heen gedaan en daarom heen nog een sok en hem een antibiotica kuur gegeven.
De mensen waren zo blij, dat wil je niet weten. Mensen van het dorp hebben ons weggebracht over slecht begaanbare onverharde wegen. Door riviertjes heen enzovoort.
Ik denk dat jij een beetje de luie tourist voor ogen hebt die zich lekker laten bedienen in een luxueus hotel. Ja, die zijn er ook.
Ik vind het raar dat je zegt, dat men de natuur mag vernielen als ze er zelf beter door worden. Dat is natuurlijk een zeer onchristelijke gedachte. Wij hebben te zorgen voor de natuur. Ik denk even aan borneo, indonesie. Als die houtkap daar doorgaat, dan is met een aantal jaren al het tropisch regenwoud op Borneo weg.
Jammer dan, zeg je. Ja, maar vergeet niet, dat de eigenaren van de houtkapbedrijven rijke lui zijn (ook indonesieers) en dat ze mensen in dienst hebben die keihard werken voor een klein beetje geld, waar ze amper rond van kunnen komen. En vergeet niet het rijke dieren
leven op Borneo in de wouden. De oerang-oetangs en gibbon apen bijvoorbeeld. Een ernstig bedreigd diersoort door de houtkap. En hoeveel dieren wel niet meer???? Die hebben straks geen plek meer om te wonen, dus gaan ze dood. En dat gaat om miljoenen dieren Jongere. Zo zal dat ook in afrika gaan. Er zijn er dan maar een paar die er rijk door worden. Ze hebben armen in dienst, die voor paar centen werken.
Zo is dat toch ook in de grote olielanden? De oliesheiks zijn rijk, maar hun arbeiders niet. Die werken hard om een paar centen. Zo kan ik nog wel een voorbeeld noemen over gigantische bossen in Brazilie, de amazone. Ik heb me laten vertellen dat er per seconde 1 voetbalveld gekapt wordt daar. En wie is de eigenaar? Een rijke groot landbezitter, die wat arme indianen aan het werk heeft voor een paar dubbeltjes. En waar gaat dat hout heen? Naar ons rijke westen. Dus koop alsjeblieft geen tropisch hardhout meer!!
Ik hoop dat je een beetje anders bent gaan denken over natuur vernielen voor geld.
We zijn hier rentmeesters en hebben voor de natuur te zorgen.