CGO

caprice

Re: CGO

Bericht door caprice »

memento schreef:
refo schreef:Voor een oplettend gemeentelid leveren de A en B cursussen niet zoveel nieuws op.
En met oplettend bedoel ik dat hij of zij
1) Is opgevoed met de kinderbijbel van Vreugdenhil (voor zowel het verhaal als de toepassingen)
2) op catechisatie meelevend was
en
3) naast preken ook regelmatig dogmatische schrijfsels leest.
Ik denk dat dit te kort door de bocht is. Genoeg mensen die aan die 3 (of iig aan de eerste 2) voorwaarden voldoen, die de CGO A en B wel degelijk als leerzaam ervaren hebben.
Eens met Memento.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Is deze cursus niet min of meer voortgekomen uit de Schriftelijke cursus die dhr. P. Kuyt in de jaren '70 begon?
Deze cursus heb ik voor een deel gevolgd, maar door omstandigheden niet afgemaakt.

Even mezelf quoten: is er iemand dit bovenstaande vraag kan beantwoorden?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vlinder

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:Is deze cursus niet min of meer voortgekomen uit de Schriftelijke cursus die dhr. P. Kuyt in de jaren '70 begon?
Deze cursus heb ik voor een deel gevolgd, maar door omstandigheden niet afgemaakt.

Dat weet ik niet. Toen was ik er nog niet.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:

Nee, in het boekje dat ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de CGO is uitgegeven lees ik:
"Ds. Vergunst was in het najaar van 1974 praeses van de Generale Synode. Het schrijven, dat op de Synode ter tafel kwam (een schrijven, waarin gewezen werd op de noodzaak, binnen de Gereformeerde Gemeenten aandacht te gaan schenken aan het geven van onderwijs in de leer der waarheid naar Schrift en elijdenis aan leden en doopleden boven 18 jaar), had zijn volle sympathie. En onder zijn leiding is het besluit genomen, wegen te zoeken om aan dit onderwijs in cursusverband gestalte te geven."
"Na heel wat voorbereidend werk, is de C.G.O. in september 1975 met haar lessen begonnen. Een stichting werd in het leven geroepen: de Stichting ter bevordering van het bestuderen van de leer der waarheid naar Schrift en belijdenis, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten."

De schriftelijke Bijbelcursus van P. Kuijt heeft daarnaast nog jaren bestaan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:

Nee, in het boekje dat ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de CGO is uitgegeven lees ik:
"Ds. Vergunst was in het najaar van 1974 praeses van de Generale Synode. Het schrijven, dat op de Synode ter tafel kwam (een schrijven, waarin gewezen werd op de noodzaak, binnen de Gereformeerde Gemeenten aandacht te gaan schenken aan het geven van onderwijs in de leer der waarheid naar Schrift en elijdenis aan leden en doopleden boven 18 jaar), had zijn volle sympathie. En onder zijn leiding is het besluit genomen, wegen te zoeken om aan dit onderwijs in cursusverband gestalte te geven."
"Na heel wat voorbereidend werk, is de C.G.O. in september 1975 met haar lessen begonnen. Een stichting werd in het leven geroepen: de Stichting ter bevordering van het bestuderen van de leer der waarheid naar Schrift en belijdenis, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten."

De schriftelijke Bijbelcursus van P. Kuijt heeft daarnaast nog jaren bestaan.
Dank voor de info!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
dennis

Bericht door dennis »

Zoals ik al schrijf volg ik de CGO met veel genoegen, en ik herken het beeld dat door sommigen wordt gescherts over opmerkingen over andere kerkverbanden dan de GG eerlijk gezegd niet..
Eigenlijk ben ik alleen maar positief.
Plaats reactie