CGO
Re: CGO
Op het moment ben ik bezig met de CGO cursus (A), en in vind het buitengewoon boeiend en verrijkend.
Met vervolgcursussen heb ik nog geen ervaring, maar ik denk dat daar hetzelfde voor geldt.
Het is mijn ervaring dat er behalve kennisoverdracht ook een stuk bezinning plaatsvind. Ik word steeds weer aan het denken gezet.
Dus ik zou zeggen: begin er ook aan.
Met vervolgcursussen heb ik nog geen ervaring, maar ik denk dat daar hetzelfde voor geldt.
Het is mijn ervaring dat er behalve kennisoverdracht ook een stuk bezinning plaatsvind. Ik word steeds weer aan het denken gezet.
Dus ik zou zeggen: begin er ook aan.
- MarthaMartha
Ik heb ooit, lang geleden, het eerste jaar van de HBO-versie gedaan!
Het was bere-interessant.... zo interessant dat mijn andere studie er onder ging lijden, dus ben ik maar gestopt.
Ik kon me niet overal in vinden, maar de meeste vakken waren echt super!
Het was bere-interessant.... zo interessant dat mijn andere studie er onder ging lijden, dus ben ik maar gestopt.
Ik kon me niet overal in vinden, maar de meeste vakken waren echt super!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Dat heb je met gemiddelden. Die komen tot stand met meetellen van uitersten.keesjanm schreef:Ik hoor van CGO E/HBO studenten die ik ken, heel positieve geluiden.
Je hoort alleen wel dat er theologisch breder gedacht wordt dan gemiddeld binnen de GG.
-
En ligt dat dan aan de cursus of aan de GG?!?keesjanm schreef:Ik hoor van CGO E/HBO studenten die ik ken, heel positieve geluiden.
Je hoort alleen wel dat er theologisch breder gedacht wordt dan gemiddeld binnen de GG.

Hier beneden is het niet.
Mijn ma (PKN) doet ook CGO-A. Ze is zeer enthousiast. Eén gezinslid betaalt (ma dus), de rest geniet gratis en voor niks mee. Vooral rond de tentamentijd.
Interessante vakken, meestal goede docenten, leuke groep. Wie tentamens doet, moet er wel af en toe stevig aan trekken (maar dan zal het in het geval van ma schelen dat het bijkans veertig jaar geleden was dat ze een tentamen had gemaakt of echt had moeten leren).

Interessante vakken, meestal goede docenten, leuke groep. Wie tentamens doet, moet er wel af en toe stevig aan trekken (maar dan zal het in het geval van ma schelen dat het bijkans veertig jaar geleden was dat ze een tentamen had gemaakt of echt had moeten leren).
Zelf CGO A gedaan. Het is m.i. niet iets wat je even "erbij" doet. Als je eraan begint moet je er tijd voor vrij maken.
Ik vond het boeiend, heb er veel geleerd, maar evenals Martha kon ik me niet overal even goed in vinden.
Ik vond het boeiend, heb er veel geleerd, maar evenals Martha kon ik me niet overal even goed in vinden.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Het ligt er maar net aan hoe je voorkennis is. Over het algemeen is minimaal de helft of meer al gesneden koek.vlinder schreef:Zelf CGO A gedaan. Het is m.i. niet iets wat je even "erbij" doet. Als je eraan begint moet je er tijd voor vrij maken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
-
Ik snap dat wel, gezien de vraag aan het begin van dit topic:Willem schreef:Het verbaasd mij een beetje dat dit seperaat vermeld moet worden.vlinder schreef:..... maar evenals Martha kon ik me niet overal even goed in vinden.
Wie van jullie heeft ervaring met de CGO-opleiding (zowel cursussen als HBO-opleiding) en hoe is jullie ervaring hiermee?
Hier beneden is het niet.
t'is idd, gelet op de beginvraag, allemaal heel duidelijk.Germanicus schreef:Ik snap dat wel, gezien de vraag aan het begin van dit topic:Willem schreef:Het verbaasd mij een beetje dat dit seperaat vermeld moet worden.vlinder schreef:..... maar evenals Martha kon ik me niet overal even goed in vinden.Wie van jullie heeft ervaring met de CGO-opleiding (zowel cursussen als HBO-opleiding) en hoe is jullie ervaring hiermee?

Ik denk dat iedereen die een CGO cursus wil doen, zich er wel rekeningschap van zal moeten geven dat het een GG-opleiding is, waarop dus op sommige punten een heel specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven. Ik denk aan punten als:
1. Specifieke visie op doop en beloften (alleen uitvekorenen horen wezenlijk tot het verbond, niet alle beloften gelden voor iedereen maar vele beloften zijn alleen voor de uitverkorenen)
2. Specifieke visie op bekeringsweg en het begin van het geestelijke leven (standenleer)
3. Sommige docenten ontkennen het bestaan van de "algemene genade" (want genade kan er alleen in Christus zijn, en Christus' verdienste is er alleen voor de uitverkorenen).
4. Sommige docenten spreken negatief over kerkverbanden als de CGK en HHK en PKN.
Voor wie daarmee leven kan, is de CGO denk ik een zeer goede opleiding, die ik iedereen kan aanbevelen.
1. Specifieke visie op doop en beloften (alleen uitvekorenen horen wezenlijk tot het verbond, niet alle beloften gelden voor iedereen maar vele beloften zijn alleen voor de uitverkorenen)
2. Specifieke visie op bekeringsweg en het begin van het geestelijke leven (standenleer)
3. Sommige docenten ontkennen het bestaan van de "algemene genade" (want genade kan er alleen in Christus zijn, en Christus' verdienste is er alleen voor de uitverkorenen).
4. Sommige docenten spreken negatief over kerkverbanden als de CGK en HHK en PKN.
Voor wie daarmee leven kan, is de CGO denk ik een zeer goede opleiding, die ik iedereen kan aanbevelen.
Om bovenstaande posting recht te verstaan is het wel van belang de ligging en opvattingen van poster mee te nemen in de overweging. Met name de zinssnede "waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven" is niet een feit zoals hier wordt gesuggereerd maar een opvatting die posters mening geeft over wat hij ziet als het "gereformeerde denken" en wat zijns inziens afwijkingen hiervan zijn. Maar zo zwart wit is het niet.memento schreef:Ik denk dat iedereen die een CGO cursus wil doen, zich er wel rekeningschap van zal moeten geven dat het een GG-opleiding is, waarop dus op sommige punten een specifieke variant van het gereformeerde denken wordt weergegeven. Ik denk aan punten als: