Eens met Memento.memento schreef:Ik denk dat dit te kort door de bocht is. Genoeg mensen die aan die 3 (of iig aan de eerste 2) voorwaarden voldoen, die de CGO A en B wel degelijk als leerzaam ervaren hebben.refo schreef:Voor een oplettend gemeentelid leveren de A en B cursussen niet zoveel nieuws op.
En met oplettend bedoel ik dat hij of zij
1) Is opgevoed met de kinderbijbel van Vreugdenhil (voor zowel het verhaal als de toepassingen)
2) op catechisatie meelevend was
en
3) naast preken ook regelmatig dogmatische schrijfsels leest.
CGO
Re: CGO
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
-DIA- schreef:Is deze cursus niet min of meer voortgekomen uit de Schriftelijke cursus die dhr. P. Kuyt in de jaren '70 begon?
Deze cursus heb ik voor een deel gevolgd, maar door omstandigheden niet afgemaakt.
Even mezelf quoten: is er iemand dit bovenstaande vraag kan beantwoorden?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat weet ik niet. Toen was ik er nog niet.-DIA- schreef:-DIA- schreef:Is deze cursus niet min of meer voortgekomen uit de Schriftelijke cursus die dhr. P. Kuyt in de jaren '70 begon?
Deze cursus heb ik voor een deel gevolgd, maar door omstandigheden niet afgemaakt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Nee, in het boekje dat ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de CGO is uitgegeven lees ik:-DIA- schreef:-DIA- schreef:Is deze cursus niet min of meer voortgekomen uit de Schriftelijke cursus die dhr. P. Kuyt in de jaren '70 begon?
"Ds. Vergunst was in het najaar van 1974 praeses van de Generale Synode. Het schrijven, dat op de Synode ter tafel kwam (een schrijven, waarin gewezen werd op de noodzaak, binnen de Gereformeerde Gemeenten aandacht te gaan schenken aan het geven van onderwijs in de leer der waarheid naar Schrift en elijdenis aan leden en doopleden boven 18 jaar), had zijn volle sympathie. En onder zijn leiding is het besluit genomen, wegen te zoeken om aan dit onderwijs in cursusverband gestalte te geven."
"Na heel wat voorbereidend werk, is de C.G.O. in september 1975 met haar lessen begonnen. Een stichting werd in het leven geroepen: de Stichting ter bevordering van het bestuderen van de leer der waarheid naar Schrift en belijdenis, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten."
De schriftelijke Bijbelcursus van P. Kuijt heeft daarnaast nog jaren bestaan.
Dank voor de info!Afgewezen schreef:Nee, in het boekje dat ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de CGO is uitgegeven lees ik:-DIA- schreef:-DIA- schreef:Is deze cursus niet min of meer voortgekomen uit de Schriftelijke cursus die dhr. P. Kuyt in de jaren '70 begon?
"Ds. Vergunst was in het najaar van 1974 praeses van de Generale Synode. Het schrijven, dat op de Synode ter tafel kwam (een schrijven, waarin gewezen werd op de noodzaak, binnen de Gereformeerde Gemeenten aandacht te gaan schenken aan het geven van onderwijs in de leer der waarheid naar Schrift en elijdenis aan leden en doopleden boven 18 jaar), had zijn volle sympathie. En onder zijn leiding is het besluit genomen, wegen te zoeken om aan dit onderwijs in cursusverband gestalte te geven."
"Na heel wat voorbereidend werk, is de C.G.O. in september 1975 met haar lessen begonnen. Een stichting werd in het leven geroepen: de Stichting ter bevordering van het bestuderen van de leer der waarheid naar Schrift en belijdenis, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten."
De schriftelijke Bijbelcursus van P. Kuijt heeft daarnaast nog jaren bestaan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«