Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Democritus

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Democritus »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef: Onlangs hoorde ik gelukkig in mijn eigen gemeente ook het tegendeel: "Gemeente, begin a.u.b. niet met de uitverkiezing. Daar moet u helemaal niets mee. Laat dat voor God liggen. Het gaat om wat onze plicht is: Bidden, bezig-zijn in Gods Woord, blijven liggen aan Gods gendadetroon, totdat Hij ook ons genadig zij."
Tja, de Dortse vaderen hadden het ook verkeerd, door met de uitverkiezing te beginnen...

Meende altijd te weten dat onze bekering een eenzeidig Godswerk was. Niet om iets van de menselijke verantwoordelijkheid voor zijn doodstaat af te doen. Maar het is nu ten enenmale zo, dat een dood mens niet eens bidden kan. De dominee kan wel de mens aan het werk zetten, maar wij kunnen geen zucht aan onze zaligheid toe doen...

En ja, zit nog op een uitslag van een onderzoek te wachten, maar denk dat de conclusie zijn zal dat ook Gomarus, Bogerman, etc, waarschijnlijk wel de ziekte van Asperger hadden...
Als je over de uitverkiezing wilt spreken spreek dan altijd tegelijk over het verbond. Want die zijn m.i. onlosmakelijk met elkaar verbonden.

In de Woordverkondiging richt God zijn verbond met de mens en komt naar de mens toe met zijn vredesaanbod. Hier zit al een vorm van verkiezing in....waarom komt het Woord tot je en tot zoveel anderen nooit?

Als God op deze wijze tot ons komt dan moeten we niet als eerste focussen op de vragen rondom de verkiezing van eeuwigheid. Dat is een doodlopende en heilloze weg.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Ander

Bericht door Ander »

Over prediking en verkiezing ben ik maar een nieuw topic gestart... ;)

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=9568
1907-1953-20++

Bericht door 1907-1953-20++ »

Van welk kerkverband en welke stroming daarbinnen is schrijver van het boek in kwestie eigenlijk?
freek

Bericht door freek »

henriët schreef:
Wilhelm schreef:
freek schreef:Zooooo! Jullie hebben in korte tijd weer goed je best gedaan :oO

Hahaha, ja joh als politiek je leven beheerst dan mis je deze discussies ;)
( :offtopic , maar idd.... tig poli berichten op een dag.. :bobo dan kun je rf niet meer volgen...;))
Sorry Jet, ik vind twitter tegenwoordig veel leuker :D
Wie weet na de verkiezingen weer ;)
memento

Bericht door memento »

memento schreef:Het hele probleem in de Steenblok-discussie is: Wat is je filosofisch uitgangspunt. Denk je scholastisch, in de lijn van Aristoteles, waarbij je theologie bestaat uit een kloppend systeem. Of denk je vanuit de Bijbeltekst, en laat je spanningen gewoon staan (bv: Bullinger).

Dr. Steenblok kiest duidelijk voor de scholastische lijn. Wie de scholastiek enigszins kent, zal ook Steenbloks' stelling dat de rede een kenbron van goddelijke waarheden is, kunnen plaatsen. Nu is scholastiek niet per definitie verkeerd. Ook in de gereformeerde traditie kennen we scholastici (Voetsius bv). Het grote verschil is echter, dat Voetsius en andere scholastici hun scholastieke onderscheidingen hielden voor de universiteit en de studeerkamer, en in het pastoraat en prediking niet zo spraken. Comri doorbrak die lijn, maar was daarin ook de enige (denk bv aan zijn Aristoteliaanse onderscheid tussen habitus en actus). Dr. Steenblok neemt deze lijn over, en brengt de scholastieke theologie weer de gemeente in.

Zelf ben ik voorstander van de lijn van Bullinger. Niet onze rede heeft het laatste woord (wat het bij dr. Steenblok wel heeft), maar de Schrift. Wij moeten niet willen spreken daar waar de Schrift zwijgt. En áls we dat wel doen, moeten we dat doen met een groot besef van voorlopigheid. Kortom, wat wij op basis van redeneren verzinnen, is niet "de waarheid", maar slechts "onze denkbeelden bij Gods Heilige Woord". Deze visie hoeft trouwens niet te botsen met de "gereformeerde scholastiek". Praktisch alle gereformeerde scholastici preekten namelijk in praktijk ook zo, en zo deden ze hun pastoraat.
Niemand een mening over dr. Steenblok als scholasticus?
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

memento schreef:Niemand een mening over dr. Steenblok als scholasticus?
Daar was hij heel goed in, zoals gebruikelijk bij de neo-calvinisten. Zie zijn proefschrift waarin hij duidelijk maakt de lijn van Voetsius hierin goed te kennen. Wie de recente publicaties van prof. dr. Van Asselt erbij betrekt kan achteraf alleen maar vaststellen dat dr. Steenblok op dit punt het vak beheerste. Zijn rechtlijnigheid hierin heeft mijns inziens niets te maken met een mogelijke stoornis.
Ook niet zijn stellingname in het vraagstuk rondom aanbod van genade. Het is veelmeer te herleiden op een neo-calvinistische opvatting over de toepasbaarheid van het scholastieke begrippenapparaat, in lijn met bijv. Voetsius en Comrie. Het gebruik van scholastiek als interpretatiemiddel was een 'keurmerk' van de theologen uit de kringen waarvan dr. Steenblok afkomstig was. Een soort "met de paplepel ingegoten". De stelling dat de neo-calvinisten verder gingen dan Comrie in het komen tot dogmatische stellingen als gevolg van overmatig gebruik van de scholastiek is mijns inziens goed te verdedigen.
GJdeBruijn

De visie van Bullinger is uiteindelijk impliciet door de Dordtse synode verworpen. Bullinger wilde niet van een dubbele predestinatie weten en op dat punt is hij dan ook door o.a. Calvijn en Beza bestreden. De DL hebben de lijn van Calvijn/Beza overgenomen en de visie van Bullinger wel aangehoord, maar niet overgenomen. Vanuit de geschiedenis kunnen we stellen dat de Nederlandse reformatie weinig of geen ruimte gegeven heeft aan de visie van Bullinger.
Het lijkt me dan ook geen sterk argument om een beroep te doen op Bullinger in een discussie over een verschilpunt binnen de nederlandse-calvijnse theologie.
memento

Bericht door memento »

GJdeBruijn schreef:
memento schreef:Niemand een mening over dr. Steenblok als scholasticus?
Daar was hij heel goed in, zoals gebruikelijk bij de neo-calvinisten. Zie zijn proefschrift waarin hij duidelijk maakt de lijn van Voetsius hierin goed te kennen. Wie de recente publicaties van prof. dr. Van Asselt erbij betrekt kan achteraf alleen maar vaststellen dat dr. Steenblok op dit punt het vak beheerste. Zijn rechtlijnigheid hierin heeft mijns inziens niets te maken met een mogelijke stoornis.
Ook niet zijn stellingname in het vraagstuk rondom aanbod van genade. Het is veelmeer te herleiden op een neo-calvinistische opvatting over de toepasbaarheid van het scholastieke begrippenapparaat, in lijn met bijv. Voetsius en Comrie. Het gebruik van scholastiek als interpretatiemiddel was een 'keurmerk' van de theologen uit de kringen waarvan dr. Steenblok afkomstig was. Een soort "met de paplepel ingegoten". De stelling dat de neo-calvinisten verder gingen dan Comrie in het komen tot dogmatische stellingen als gevolg van overmatig gebruik van de scholastiek is mijns inziens goed te verdedigen.
Uhm, het was juist Comrie die de scholastiek de gemeente in bracht. Steenblok gaat daarmee niet verder dan Comrie. Ik denk dat wat Steenblok stelde, uiteindelijk het logische gevolg is van Comries Aristoteliaanse denken.
De visie van Bullinger is uiteindelijk impliciet door de Dordtse synode verworpen. Bullinger wilde niet van een dubbele predestinatie weten en op dat punt is hij dan ook door o.a. Calvijn en Beza bestreden. De DL hebben de lijn van Calvijn/Beza overgenomen en de visie van Bullinger wel aangehoord, maar niet overgenomen. Vanuit de geschiedenis kunnen we stellen dat de Nederlandse reformatie weinig of geen ruimte gegeven heeft aan de visie van Bullinger.
Het lijkt me dan ook geen sterk argument om een beroep te doen op Bullinger in een discussie over een verschilpunt binnen de nederlandse-calvijnse theolog
Bullinger leerde wél een dubbele predestinatie, maar wilde geen uitspraken doen over de details. Een lijn, die door de DL nagevolgd is (zie maar hoe terughoudend de DL zijn als het gaat om details). Helaas heeft men Bullingers waarschuwing en de Dordtse terughoudendheid achter zich gelaten in de Gereformeerde Scholastiek, en kwam men tot uitgebreide systemen. Gelukkig bleef dit voorbehouden tot de universiteiten. De grote gereformeerde scholastici (zoals Voetsius) volgden in hun prediking en pastoraat de lijn van Bullinger: de pastorale lijn. Comrie was de eenling, die dit doorbrak, door de scholastiek de gemeente in te brengen door prediking en pastoraat. In de 19e eeuw kreeg zijn theologie, met haar Aristoteliaanse onderscheidingen (bv. het onderscheid tussen habitus en actus komt regelrecht bij de heidense filosoof Aristotelus vandaan) weer aandacht. Steenblok pakt die lijn op, en trekt de uiterste conclusies.

Opvallend is, dat mannen als Calvijn en Luther, de scholastiek verworpen. Een heiden (Aristotelus) kan ons geen kennis over God geven, zo stelden ze. De scholastiek, met haar systemen, theorieën en onderscheidingen, houdt de Schrift verborgen. Men zag de scholastiek als aanval op de Schrift. Bullinger was de theoloog die het gevaar reeds voorzag, en er ook tegen waarschuwde. Terecht stelde hij, dat wanneer we scholastiek gaan bedrijven, we uiteindelijk niet meer luisteren naar de Schrift, maar de Schrift gieten in de mal van ons systeem.

--------------
PS> Mijn stelling is, dat wat Steenblok deed niets anders is dan de consequenties trekken uit wat Comrie hem leerde. In een kerkgenootschap waar Comrie dé toonaangevende theoloog is en was, is hem dat niet kwalijk te nemen. De eigenlijke discussie gaat dus om de vraag: Wil je als kerkverband in de lijn van Comrie staan? In dat geval is de dogmatische keuze van Steenblok de uiterste consequentie. Of moeten we concluderen dat Comrie toch wat ongelukkig is geweest in zijn theologie, en we er beter aan doen een andere theoloog te kiezen in wiens lijn je wilt staan? Ik pleit voor het laatste. Doe mij maar een theoloog die dicht bij het Woord blijft. Een Bullinger. Of Calvijn. Of een bevindelijke variant als Teelinck. Of Kohlbrugge. Werkelijke theologie is het laten spreken van het Woord. Alleen het Woord is onze kenbron aangaande God.
GJdeBruijn

De hele DL zijn tot stand gekomen op basis van scholastieke tegenargumentaties.
Zie in dat verband maar eens http://igitur-archive.library.uu.nl/th/ ... INISME.pdf
Ook de hele nadere reformatie is vanuit de scholastiek onderbouwd. Met Voetius als de theologenkweker als bewijs....
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 17 mei 2010, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij is het 'Voetius'... :hum
GJdeBruijn

memento schreef:Opvallend is, dat mannen als Calvijn en Luther, de scholastiek verworpen. Een heiden (Aristotelus) kan ons geen kennis over God geven, zo stelden ze.
Nee, dat is niet juist. Ze verwierpen de scholastiek als instrument niet, maar de basis-aannamen die daarin gehanteerd werden door de Griekse filosofen en de roomse theologen! Feit is dat Zanchius een tijdgenoot van Calvijn was en veel respect genoot van de Geneefse reformator. Zanchius was toch echt een uitgesproken scholasticus.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Volgens mij is het 'Voetius'... :hum
Precies, en hoe ik het oneens kan zijn met de scholastieke Comrie in zijn waardering van de Marrow men kan ik hem wel weer waarderen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:Jij gaat verder. En dat is, ondanks dat ik het schrijven van dit boek door drs. Rouwendal verafschuw, onjuist en, zoals ik al zei, volstrekt verwerpelijk.
Rouwendal spreekt geen oordeel uit over de leer van dr. Steenblok; dat doe ik wel, en daarin ga ik inderdaad verder. Als jij dat verafschuwt, onjuist en verwerpelijk vindt, dan mag dat, maar dan zul je toch met meer moeten komen dat dit soort verdachtmakingen om mij te overtuigen.

Ik neem de leer van Steenblok wel degelijk serieus, omdat hij de consequenties heeft uitgewerkt van enkele lijnen die Comrie in essentie al trok. Comrie heeft er echter nooit een sluitend systeem van gemaakt en bij Comrie functioneert de ruimte van het Evangelie voor een ieder die onder het Woord zit, nog ruim en volledig.
Laatst gewijzigd door Luther op 18 mei 2010, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Democritus schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef: Onlangs hoorde ik gelukkig in mijn eigen gemeente ook het tegendeel: "Gemeente, begin a.u.b. niet met de uitverkiezing. Daar moet u helemaal niets mee. Laat dat voor God liggen. Het gaat om wat onze plicht is: Bidden, bezig-zijn in Gods Woord, blijven liggen aan Gods gendadetroon, totdat Hij ook ons genadig zij."
Tja, de Dortse vaderen hadden het ook verkeerd, door met de uitverkiezing te beginnen...

Meende altijd te weten dat onze bekering een eenzeidig Godswerk was. Niet om iets van de menselijke verantwoordelijkheid voor zijn doodstaat af te doen. Maar het is nu ten enenmale zo, dat een dood mens niet eens bidden kan. De dominee kan wel de mens aan het werk zetten, maar wij kunnen geen zucht aan onze zaligheid toe doen...

En ja, zit nog op een uitslag van een onderzoek te wachten, maar denk dat de conclusie zijn zal dat ook Gomarus, Bogerman, etc, waarschijnlijk wel de ziekte van Asperger hadden...
Als je over de uitverkiezing wilt spreken spreek dan altijd tegelijk over het verbond. Want die zijn m.i. onlosmakelijk met elkaar verbonden.

In de Woordverkondiging richt God zijn verbond met de mens en komt naar de mens toe met zijn vredesaanbod. Hier zit al een vorm van verkiezing in....waarom komt het Woord tot je en tot zoveel anderen nooit?

Als God op deze wijze tot ons komt dan moeten we niet als eerste focussen op de vragen rondom de verkiezing van eeuwigheid. Dat is een doodlopende en heilloze weg.
Inderdaad, Demo!

@ Bert Mulder: Volstrekt met je oneens. Je maakt ook een karikatuur van de prediking die ik samenvatte. EEn aabod van genade HOUDT NIET IN DAT DE MENS OOK VERMOGENS HEEFT OM DIT AAN TE GRIJPEN. Dat verwar jij heel de tijd!

Laat ik heteenvoudig houden: Ik heb je nog nooit ontmoet; toch weet ik zeker dat jij niet vorige maand hebt gezegd: "Weet je wat: Het is Gods werk om mij in het leven te houden. De mens kan daar niets toe of af doen; ik ga het komende jaar eens niet meer eten of drinken, want als God besloten heeft dat ik zal blijven leven, dan zal ik blijven leven; en als God besloten heeft mij te laten sterven, dan zal ik sterven, wat ik ook eet."
Waarom redeneer je ten aanzien van de boodschap van het heil in Christus dan wel zo? Een mens moet niet eerst zich gaan afvragen of hij wel of niet uitverkoren is. De verkiezingsleer is een troostleer, geen systeem! En in dat opzicht is het een onderdeel van de leer, die in het leven van Gods kinderen vaak pas achteraf geleerd wordt. Dat bedoelde onze predikant met: U moet daar niet mee werken!
Gods heilsboodschap komt immers niet tot verkorenen, maar tot verlorenen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
caprice

Bericht door caprice »

Voor de komende Terdege staat achterin het laatst verschenen exemplaar een artikel aangekondigd: "Drs. P. Rouwendal over dr. C. Steenblok"
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie