huisman schreef:caprice schreef
4. Waarom stranden we in gesprekken en discussies steeds bij dr. Steenblok en ds. R. Kok?
We beginnen te praten elk vanuit het standpunt waar men staat. Waarom spreken wij daar waar we gescheiden liggen? In 1907 is een eenwording tot stand gekomen. Slechts enkele tientallen jaren eerder. Toen waren wij waarlijk een.
Omdat Dr Steenblok en Ds Kok de exponenten waren van de twee uitersten in de bandbreedte binnen de GG. Daarbij moet wel worden gezegd dat Ds R Kok met Ds Kersten de leidinggevenden predikanten binnen de Ger Gem waren. Dr Steenblok was een buitenstaander die zijn draagvlak binnen de GG nog moest verdienen.
De goede verhoudingen tussen Ds R Kok en Ds G.H. Kersten waren na de oorlog erg verstoord het zou mij niet verbazen dat Ds Golverdingen in zijn proefschrift (komt toch in 2011 Luther? ) hier veel meer over gaat vertellen dan wat nu bekent is. Ds R van Kooten is al een keer met een proefschrift gestopt over deze periode omdat dat toen nog veel te gevoelig lag.
Ds R van Kooten heeft wel materiaal uit de eerste hand wat neem ik aan nu door Ds Golverdingen gebruikt zal worden.
Ik hoop dat het proefschrift van Ds Golverdingen de eenheid gaat dienen maar ben bang van niet.
Is het wel waar dat ds Golverdingen met een proefschrift bezig is? Hij heeft al wat publicaties het licht doen zien. Ik heb meer het idee dat hij met geschiedschrijving bezig is.
Ds Kok was helemaal geen 'exponent'. Ds Kersten had de vreemdeling Steenblok binnengehaald en naar voren geschoven. Docent, hoofdredacteur van het orgaan. Beetje overdreven, achteraf gezien. ('Niet overhaast de handen opleggen' gaat hierover) Aangezien ds Steenblok nogal extreme ideeën had, voelde ds Kok zich geroepen daar tegenin te gaan. De andere predikanten keken nogal op tegen de zeergeleerde heer. En wie tegen een extremist ingaat komt zelf ook al snel extreem over.
Net als hier op het forum. Als je het doperdom bestrijdt, krijg je al snel een kwalificatie 'verbondsoptimist' opgelegd. Op zich is dat niet erg. Maar als zo'n etiketje meteen het einde van een discussie vormt is het kwalijk. Ds Kok had gewoon gelijk. Op de synode van 1950 heeft hij misschien wat slordige dingen gezegd, maar als je daar een dominee voor schorst kunnen we alle ze allemaal wel schrsen.
Al dat gepraat over Steenblok: ik raad af om iets van hem te lezen, tenzij uit historische belangstelling of theoloische studie.
Start maar eens een discussie over zijn denkbeelden. Het zal blijken dat wat hij over aanbod van genade leerde weliswaar geen novum was, maar volstrekt geen reformatorische papieren had. bewijzen moeten vooral uit de 19e eeuw komen, maar Calvinist ben je allang niet meer met zijn leer.