Nee, dat laatste kan ik echt niet met je eens zijn. Ik vind het niet te vergelijken met schrijfsters als Jane Austen en Lynn Austin. Daar heb je toch meer voor nodig.parsifal schreef:Ik zou het zeker niet met Lynn Austin vergelijken. Eerder met een boek als "de familie Heesters" van Nijenhuis of de boeken van Levi Weemoedt. Qua stijl denk ik dat ze eerder een beetje in de richting van Nescio gezocht moet worden, al is ze natuurlijk nog niet zo ver. Het boek heeft niet de zware thematiek die je bij bijvoorbeeld Couperus, van Eeden of bijvoorbeeld bij Hermans tegenkomt. Het is meer een speels boek, wat wel goed geschreven is. Ik zou het dan eerder vergelijken met Jane Austen dan Lynn Austin.freek schreef:Ik vroeg me iets soortgelijks af. Het is gewoon een romannetje, vergelijkbaar met een gemiddeld boek van Lynn Austin. Niet elke roman is literatuur.Zita schreef:Even afgezien van het spiegelverhaal: wat maakt Dorsvloer vol confetti nou zo literair? Vanmiddag stapte ik de plaatselijke boekhandel binnen, en daar glimlachte Franca mij meer dan levensgroot tegemoet, terwijl de poster mij vertelde dat zij het debuut van het jaar geproduceerd had. Fijn. Maar wat maakt nu dat dit boek zo boven andere literaire werken uitsteekt? Het retro-gevoel?
Het is geen meesterlijk epos. Ik heb het meer ervaren als een verzameling mooi weergegeven jeugdherinneringen, al dan niet fictief.
Het boek staat niet bol van de mooie beelden. Het beeld van confetti is heel leuk gevonden. Taalkundig is Franca goed bezig. Maar het is niet verbijsterend, vind ik.
Het is meeslepend geschreven, ondanks het vrij hoge hapsnapgehalte (hiermee bedoel ik dat er geen echte verhaallijn of een hoogtepunt of iets dergelijks is). Maar dat is Arendsoog ook, om maar wat te noemen.
Het herbergt geen wereldveranderende ideeen.
Waarom is dit literatuur? Waarom is dit het debuut van het jaar? Retroverhaal in mooie taal? Is dat genoeg?
(ik klink erg kritisch en misschien wel neerbuigend, maar kan er niet echt de vinger tussen krijgen. Iemand anders vast wel.)
Ik ben het ook eens met Zita, ook ik liep met de gedachte rond, waarom is dit een goed literair boek. Wat zeggen de docenten Nederlands hier bijvoorbeeld over? Ik neem aan dat zij hier wel een antwoord op kunnen geven?!