Ik vind dit een moeilijk, grijs gebied waar elk mens individueel zijn grenzen kan bepalen. Maar ik weet niet of dat goed is. Ik denk ook niet dat je, het feit dat de kerkenraad zo'n grijs gebied afbakend, moet zien als dictatoriaal maar meer herderlijk. Ze willen je behoeden voor afglijden naar de wereld.
Even de zaak terugkaatsend, wat is de reden dat je (als vrouw) persé een broek wil dragen? Waar ligt volgens jou de grens als het om eerbare kleding gaat?
Ik wil echt niet persé een broek dragen, draag trouwens denk ik net zo vaak een rok, maar ik open er discussies over omdat er mensen zijn die de broek afdoen als zondig maar dit niet op de bijbel kunnen gronden. En dat vind ik ronduit slecht! dan gedraag je je als God! En wij hoeven ook niet meer wetten te maken om maar niet op een hellend vlak te komen! laten we niet verbieden wat God zelf neit verbied! Als God zijn genade in je hart uitstort, wordt dit ook regelmatig vernieuwt. er zullen zondige tijden zijn (geheime of openlijke zonden), maar je komt steeds terug bij Hem, want Hij laat niet varen wat Zijn hand begon. Zelfs als we 1000 wetten erom heen maken, blijven we zonden doen. en wat is zonde! God zelf zal in ons hart werken wat zonde is! En laten wij eerst de 10 geboden maar eens houden, dan hebben we het al zo druk!
Daarom draag ik ook regelmatig een broek, omdat God het dragen van een broek niet verbied, net zoals hij een Schot niet verbied om een rok te dragen! We mogen als christenen vrij zijn! Dit betekent niet dan we maar doen en laten wat we willen, maar we hoeven ook niet te verzanden in wetten die niet aantoonbaar zijn in de schrift! als je dat doet en het ten koste gaat van de inhoud, dan stralen we niets uit! Mijn hart moet recht tegenover God staan en dit onderwerp heb ik regelmatig in gebed gebracht, er vanalles over gelezen, maar tot nu toe heeft God mij met Zijn Geest nooit laten voelen dat ik er zonde aan doe!
Wat is eerbaar gekleed gaan? Niet te bloot en niet te strak! Niet uitdagend, maar je mag je best mooi kleden! GOd geeft je geen lichaam om het te verhullen, dus wijde en vormloze kleding is ook niet zoasl God het bedoeld.