KERKISME
Wat is de defenitie van kerkisme?
Als lidmaat van een bepaald kerkverband sta je voor de leer die daar geleerd wordt. Een bepaalde kritische blik naar je buren is helemaal niet verkeerd denk ik.
Als het maar niet wordt jezelf uitnemender te achten dan de ander.
'ieder kerkmens heeft iets kerkistisch in zich'
[Veranderd op 2/10/02 door rekna]
Als lidmaat van een bepaald kerkverband sta je voor de leer die daar geleerd wordt. Een bepaalde kritische blik naar je buren is helemaal niet verkeerd denk ik.
Als het maar niet wordt jezelf uitnemender te achten dan de ander.
'ieder kerkmens heeft iets kerkistisch in zich'
[Veranderd op 2/10/02 door rekna]
De één heeft er meer last van dan de ander. Er zijn mensen, die anders met je omgaan als je van een andere kerk bent. Zodra ze merken, dat je belangstelling hebt voor hun kerk, dan worden ze ineens een stuk toeschietelijker.Origineel geplaatst door rekna
'een ieder heeft iets kerkistisch in zich'
Maar er zijn gelukkig genoeg mensen die over de kerkmuren heen goede gesprekken kunnen voeren en zo nodig voor elkaar in de bres staan.
Het dak zit alleen op de kerk om de regen en hagel buiten te houden en niet om ons af te schermen of af te keren van andere kerken.
Wat in het buitenland wel kan kan in nederland in eens niet. Een samenkomst met alle kerk verbanden door elkaar heen.
Als we als christenen nu eens verdraagzamer worden dan leven we een stuk plezieriger.
Wat in het buitenland wel kan kan in nederland in eens niet. Een samenkomst met alle kerk verbanden door elkaar heen.
Als we als christenen nu eens verdraagzamer worden dan leven we een stuk plezieriger.
MIS! Kan nog wel heel duidelijk! In onze woonplaats hebben we een Ger. Gem. en Hervormde Kerk en soms doen we iets samen.Origineel geplaatst door madelief
Als voorbeeld: samen kerstzangavond en tijdens de MKZ en de Homohuwelijk wetgeving. Van de MKZ en homohuwelijk wetgeving was een bidstond! De kerkraad kwam verdeelt binnen. Ouderling Ger. Gem. deed Schriftlezing, predikant Ger. Gem. deed bidstond/preek en ouderling H.K. deed een nawoord en sloot met gebed.
Mooi he? Ik vond het echt schitterend. Je zag vrouwen met hoedje en zonder hoedje, met rok of met broek gewoon alles!
Misschien zouden we wat meer bij elkaar naar de kerk moeten gaan en daar dan eens gesprekken over moeten hebben. Ik ben al in verschillende kerk geweest en ben het echt niet in alles met anderen eens maar we moeten wel oppassen dat we van bijzaken geen hoofdzaken gaan maken en elkaar dan niet meer kunnen verdragen.
Ik denk dat als we echt Bijbels zouden leven we elkaar meer zouden kunnen vinden, als die bijzaken maar eens opzij gezet zouden worden.
Samen op Weg zou eens echt samen op weg moeten worden, samen zijn we op weg naar een nimmer eindigende eeuwigheid en dat zouden we moeten bedenken in de omgang met elkaar en niet tegen elkaar.
Ik denk dat als we echt Bijbels zouden leven we elkaar meer zouden kunnen vinden, als die bijzaken maar eens opzij gezet zouden worden.
Samen op Weg zou eens echt samen op weg moeten worden, samen zijn we op weg naar een nimmer eindigende eeuwigheid en dat zouden we moeten bedenken in de omgang met elkaar en niet tegen elkaar.
Kerkisme heeft goede kanten. Ik ben opgevoed in een bepaald kerkgenootschap (ger. gem.) en hoop mijn hele leven daar bij aangesloten te blijven. Ik denk dat de Here mij in dat kerkgenootschap heeft geplaatst en ben daar ook dankbaar voor. Ik voel me thuis in mijn kerkgenootschap en geloof dat de waarheid er verkondigd wordt.
Ik zie niet graag dat mensen regelmatig bij een ander kerkverband kerken. Ze moeten het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het geen goede keuze. Zeker niet op de Zondag. Wanneer er Zondags dienst is in jouw kerk, moet je daar naar toe gaan. Je bent hier lid en niet bij die andere kerk. Dat telt ook binnen het kerkverband. De zogenaamde goede dominee wordt dan boven een andere dominee, of boven een leespreek gesteld. Niet doen dus. In de week is het een ander verhaal. Het is dan wel goed, naar mijn mening, om naar een andere kerk te gaan.
Verder zijn de redenen vaak onjuist. Ik zie het niet vaak dat mensen van de ger. gem. naar een ger. gem. in ned. gaan. Meestal wordt een hervormde (bond) dienst of Christelijk Gereformeerde dienst bezocht. Om dan toch de zogenaamde fijne predeking te horen. Samengevat: kerkisme is zo slecht nog niet als de waarheid er is. Natuurlijk is een vijandelijke houding t.o.v. andere christelijke kerken niet geoorloofd.
De waarheidsvriend
Ik zie niet graag dat mensen regelmatig bij een ander kerkverband kerken. Ze moeten het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het geen goede keuze. Zeker niet op de Zondag. Wanneer er Zondags dienst is in jouw kerk, moet je daar naar toe gaan. Je bent hier lid en niet bij die andere kerk. Dat telt ook binnen het kerkverband. De zogenaamde goede dominee wordt dan boven een andere dominee, of boven een leespreek gesteld. Niet doen dus. In de week is het een ander verhaal. Het is dan wel goed, naar mijn mening, om naar een andere kerk te gaan.
Verder zijn de redenen vaak onjuist. Ik zie het niet vaak dat mensen van de ger. gem. naar een ger. gem. in ned. gaan. Meestal wordt een hervormde (bond) dienst of Christelijk Gereformeerde dienst bezocht. Om dan toch de zogenaamde fijne predeking te horen. Samengevat: kerkisme is zo slecht nog niet als de waarheid er is. Natuurlijk is een vijandelijke houding t.o.v. andere christelijke kerken niet geoorloofd.

Diegenen die dan regelmatig andere kerken bezoeken, zijn die dan ook 'zoekende' in de zin van: op zoek naar de leer die volgens jouw inzicht de meest juiste is?
Blijf zoeken: het kan nooit kwaad. Zoek datgene dat voor jou persoonlijk tot opbouw is. Want een ieder moet persoonlijk de smalle weg bewandelen! Een ieder moet persoonlijk verbonden worden aan het hoofd, Christus! Zoek het Koninkrijk Gods. Zoek de Waarheid en bid om de Geest. Toets alles aan Gods Woord, behoud het goede.
Gods zegen bij de zoektocht, Rose.
Blijf zoeken: het kan nooit kwaad. Zoek datgene dat voor jou persoonlijk tot opbouw is. Want een ieder moet persoonlijk de smalle weg bewandelen! Een ieder moet persoonlijk verbonden worden aan het hoofd, Christus! Zoek het Koninkrijk Gods. Zoek de Waarheid en bid om de Geest. Toets alles aan Gods Woord, behoud het goede.
Gods zegen bij de zoektocht, Rose.
Een rare opmerking! Als het goed is dan is de spijs in een kerk het Woord van God waarbij het bloed van Christus word uitgestald. De spijs blijft hetzelfde maar het wordt misschien van een andere kant belicht.Origineel geplaatst door madelief
En verandering van spijs doet eten he..............
Probeer het eens...........
Ik ben niet zoekende, ik ben gewoon erg benieuwd hoe men in andere kerken het geloof beleefd, hoe men daar inhoud geeft aan wat de Bijbel ons aan keuzes biedt op het gebied van kerkdiensten. Iedereen maakt er weer net wat anders van, en het is interessant om te zien hoe dat precies in zijn werk gaat.