Het is prediker 9:8 (moest lang zoeken)Een kleine opmerking tav Prediker 8:9.
Laat uwe klederen ten alle tijde wit zijn, is beter vertaald met laat uw kleding altijd zuiver / rein zijn.
Dit 'wit' heeft uiteraard als achterliggende (symbolische) betekenis: 'rein/schoon'
Maar: laban [03836] wordt overal in de Bijbel met 'wit' vertaalt.
Neem bv. Jacob met de witte en de gespikkelde schapen. Dan staat voor 'witte schapen' ook het woord 'laban'.
Tweemens.....Pied:
En daartegenover toch nog een zondig bestaan hebben, een tweemens zijn - en dan toch in het wit gaan? Dat snap ik niet...
oude mens: zwart
nieuwe mens: wit
Hetzelfde zou je dus andersom kunnen zeggen. Als je een tweemens bent, waarom overheerst dan de oude mens?
En zeker bij het avondmaal waar we de geboorte van de nieuwe mens vieren / verkondigen.
Mag ik je eraan herinneren dat het topic gewoon begon met de vraag waarom sommige mensen altijd in het zwart gaan, dat daarna een aantal mensen aangaven hoe zij gekleed gaan. Toen ging het over hoe wij aan het avondmaal gekleed gaan. (nog steeds alleen maar zeggen hoe je het zelf doet)Pied: Maar de lading kritiek waarmee we in dit topic overgoten werden was buiten alle proporties. Ik vond dat een reactie daarop niet uit mocht blijven.
Toen was het Refojongere die de stelling plaatste dat je eigenlijk alleen maar in het zwart kan en mag gaan.
Kortom, niet 'de niet zwarters' zijn de discussie begonnen maar de 'zwart aangaanders'.
Moet ik daarbij herhalen dat ik ook in een donkerblauw pak aanga.
Kortom, de discussie is door 'jullie' begonnen. Dan is het toch niet vreemd dat wij als we het er niet mee eens zijn er op ingaan......!
Sterker nog, 'jullie' beweren dat wij zondigen / fout zijn door aan het avondmaal gaan. Daar verdedigen wij ons tegen.
Voor de zekerheid: daar ben ik dus op in gegaan.Refojongere: Zie mijn onderbouwing van 31/7/18:54 uur
Zowel in de binnenkamer als in het openbaar wordt in het zwart gegaan of er zelfs toe opgeroepen!
gegroet,
Robert
[Aangepast op 5-8-2004 door Robert]