De gansche dag in t zwart

memento

De gansche dag in t zwart

Bericht door memento »

Ik vernam pas dat het in sommige streken des lands de gewoonte is dat Gods volk altijd in het zwart loopt. Vanwaar deze gewoonte? Vanwaar de enorme niet-acceptatie van bekeerden die die gewoonte niet hanteren.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik herken dat helemaal niet. Misschien wat oudere mensen die wat donkerder gekleed gan, maar hier in het westen zie dat praktisch niet (meer).
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Welke streek? Dit lijkt me echt kolder. Dus als ik een zwart iemand zie, dan is tie bekeerd. Zie ik een andere kleur dan ben je in die streek per definitie onbekeerd.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Welke streek? Dit lijkt me echt kolder. Dus als ik een zwart iemand zie, dan is tie bekeerd. Zie ik een andere kleur dan ben je in die streek per definitie onbekeerd.
Toch zie je aan het avondmaal over het algemeen weinig frisse kleuren. Allemaal zwart en donkerblauw.

Vanwaar????
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Toch zie je aan het avondmaal over het algemeen weinig frisse kleuren. Allemaal zwart en donkerblauw.

Vanwaar????
't Avondmaal vind ik nog wel even een andere gebeurtenis dan het dagelijkse leven.
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door ManinneDit komt vooral voor op de veluwe.
Net of we het over een of ander diersoort hebben. :-)
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Vreemd topic.

1. Welke streek? Of bepaalde plaatsen dan wel een bepaalde (sub)groep in een bepaalde plaats?

2. Wat is jouw doel met dit topic? Een algemene discussie over hoe fleurig kleding wel of niet behoort te zijn, of gaat het je om specifieke kledingvoorschriften voor bekeerden. dat laastte lijkt me wel apart, want ik heb maar één Bijbel.
1. Bepaalde (zeer rechtse) gemeentes op m.n. Veluwe.
2. Doel van de topic is het proberen achterhalen waarom die mensen dat doen. Uit interesse zeg maar. Ikzelf ben opgegroeit in een 'lichte' GG waar kleding enzow niet zo'n zware rol speelde. Nu kom ik regelmatig op de Veluwe, en zie daar dat een hele hoop uiterlijkheden anders zijn.

Terecht de opmerking van Tukker dat men in bijna de gehele gereformeerde gezindte (meeste GG, OGG en GGiN) donker gekleed (zwart/donkerblauw) ten avondmaal gaat. Met het veel gehoorde antwoord dat dat komt omdat men komt om Jezus dood te gedenken heb ik moeite, omdat wij komen om te gedenken dat wij leven door Zijn lijden en sterven. Daarbij gedenken wij een opgestane Zaligmaker!

Zie het niet als aanval ofzo, maar gewoon een geïnteresseerde vraag.
Robert

Bericht door Robert »

Het zwart komt natuurlijk van de beeldspraak in de Bijbel, ik ga in het zwart gekleed........

Het is wel frapant dat de beeldspraak van de witte klederen, die ook in de Bijbel voorkomt, niet wordt overgenomen.
Ik vind het het selectief letterlijk overnemen van beeldspraak uit de Bijbel.

Als je de beeldspraak letterlijk zou overnemen en concequent zou moeten zijn zou:

- iemand die zich van geen kwaad bewust is zich moeten kleden zoals die wil
- iemand die zich van zijn zonden bewust is maar nog verlost is zou in het zwart moeten gaan
- een bekeerde zou in het wit moeten gaan.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Grace

Bericht door Grace »

Volgens mij is die lijn wel langer dan alleen de veluwe. Ik denk dat je langs heel de ´bible-belt´ die tendens tegen kan komen. Dan bedoel ik de lijn vanuit Zeeland-Zuid-Holland-Betuwe-Veluwe-zo naar Rijssen toe. Met af en toe een uitschieter naar beneden of naar boven toe.
Dit is meer een traditie die op zich niet verkeerd is denk ik. Maar bijbels gezien kan ik hier geen aanwijzingen voor vinden. Eerder het tegenovergestellde. Wel vind ik het gepast om op een begrafenis donkere kleding te dragen.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje

Vanwaar????
Dat is bij ons niet het geval. Daar komt van alles aan het HA: van net pak tot en met t-sjurtje. En alle kleuren van de regenboog.
Robert

Bericht door Robert »

Ik ga in pak aan het avondmaal omdat ik weet dat er mensen in de gemeente moeite mee hebben als ik luchtig gekleed ga.
En je moet als christen rekening met elkaar houden.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gesloten