Het topic gaat dicht als de discussie niet meer normaal gevoerd kan worden, maar volgens mij moet een inhoudelijke discussien mogelijk zijn.
Ik heb ook een stuk gekeken. Vind het sowieso al typisch dat er een zangeres optreed die R-K is opgevoed en vandaag (zo zei de presentator) haar 'roots gaat opzoeken'. Ik dacht dat er alleen zangers kwamen die vanuit hun geloof zingen en niet zozeer eens christelijke liedjes proberen, bij wijze van spreken.
Verder ben ik het met klavier eens. Als je gelijk hebt Marnix, dat al die jongeren die daar aanwezig zijn geen ongelovige jongeren zijn die bekering nodig hebben maar gelovigen die opbouw nodig hebben: zelfs dan is God niet een product van ons, Iemand die we ons zomaar kunnen toe-eigenen. Voor Zijn troon bevinden zich serafs die hun gezicht moeten bedekken en 'heilig, heilig, heilig' uitroepen. Toen Jesaja dat zag riep hij: 'Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden eens volks, dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben den Koning, den Heere der heirscharen gezien.' En toen Johannes (die jarenlang het dichtst bij Jezus had geleefd van al Zijn discipelen) de Heere Jezus terug zag viel hij aan Zijn voeten, als dood.
(Even tussendoor, dit vind ik wel mooi gezegd als het gaat over hoe lichtzinnig wij soms met Jezus omgaan, en dat geldt heus niet alleen voor ongelovigen:
http://www.godtube.com/view_video.php?v ... 7342f0eb99)
Maar waar ik me het meeste zorgen om maak is dat ik bang ben dat Marnix géén gelijk heeft als hij zegt dat al die jongeren daar gelovigen zijn die geen boodschap van bekering nodig hebben. Roep dan niet gelijk dat ik mensen veroordeel, want ik zeg het omdat ik oprecht bezorgd ben. En zoals ik eerder zei - volgens mij moet je dat dan
juist kunnen zeggen. Al die discussie's over verschillende muzieksoorten en kledingstijlen, het zal wel. Maar dit is de kern, want dit gaat over mensenlevens! En dan ken ik heel veel (!) jongeren uit mijn omgeving die naar de EO-jongerendag gaan, maar hun leven staat haaks op het leven van Christus, Wiens navolger ze zouden moeten zijn. Hun woorden staan er haaks op en de meesten gaan er heen omdat hun ouders er niet blij mee zijn of omdat hun vrienden gaan. En ik hoop zo van harte dat er daar heel veel jongeren staan die God oprecht willen dienen - waarbij oprecht radicaal betekent. En niet dat er veel jongeren staan die blij zijn dat ze met christen zijn ook nog kunnen opgaan in dingen waar ze vroeger van hielden.