EO-JONGERENDAG 2008

Sola Scriptura

EO-JONGERENDAG 2008

Bericht door Sola Scriptura »

Plaatsvervangende schaamte maakte zich meester van mij toen ik thuis de eo jongeren dag bekeek (ben thuis herstellende van operatie).

Oppervlakkige, feel good-marketing praatjes, en wereldse muziek.
oppervlakkig en eentonig, verkopende; Een lieve God die van je houdt, je vriend, je home-boy
heb bij deze laagdrempelige vertoning niets of weinig gehoord over over zonde, dood, bloed, het kruis en de hel.

En de druppel was het podium geven aan een wereldse tmf-presentator, die vertelde dat de BIJBEL vol levens lessen en metaforen stond, maar dat je (terwijl hij zich tot de kijkbuiskinderen richtte) toch op jezelf moest vertrouwen.

WALGELIJK!!!!!!!!!!!!!
freek

Re: EO-JONGERENDAG 2008

Bericht door freek »

Tja, de EO-jongerendag is inderdaad niet echt het visitekaartje van de EO, wat mij betreft.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Sola Scriptura schreef:Plaatsvervangende schaamte maakte zich meester van mij toen ik thuis de eo jongeren dag bekeek (ben thuis herstellende van operatie).

Oppervlakkige, feel good-marketing praatjes, en wereldse muziek.
oppervlakkig en eentonig, verkopende; Een lieve God die van je houdt, je vriend, je home-boy
heb bij deze laagdrempelige vertoning niets of weinig gehoord over over zonde, dood, bloed, het kruis en de hel.

En de druppel was het podium geven aan een wereldse tmf-presentator, die vertelde dat de BIJBEL vol levens lessen en metaforen stond, maar dat je (terwijl hij zich tot de kijkbuiskinderen richtte) toch op jezelf moest vertrouwen.

WALGELIJK!!!!!!!!!!!!!
Meen je dat jongen? Met alle respect voor sommige andere forummers, maar hun commentaren zou ik met een korreltje zout nemen. Maar als jij dat zegt, dan vrees ik wel dat de EO-jongerendag verworden is tot wereldgelijkvormigheid in een christelijk loszittend jasje.
Passie
Bram Rebergen (43) is gek op actiefilms als Braveheart en The Matrix. Maar tegelijkertijd kan hij ook genieten van wat lieflijker films als Amelie en La Vita e Bella. Typisch Bram Rebergen, aan de ene kant een geweldenaar, iemand die met passie als het moet all the way gaat. Aan de andere kant is Bram iemand met een gevoelig hart, met oog voor de kleine dingen en met liefde voor het zwakke en het kleine. Dat heeft hij niet van een vreemde. Brams grote voorbeeld, Jezus, blinkt ook uit op deze gebieden.
Tja... Jezus vond Braveheart ook vast fantastisch...
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

is tot wereldgelijkvormigheid in een christelijk loszittend jasje.

mooi gezegd!

echt een eye opener was het boek van Henk Bakker over het huidige evangelisch nederland
(aanrader! vind je hem niks geef ik je je geld terug :slurp )

Maar hier zie je het wel recht voor je raap, echt jammer dat dit eenzijdige beeld ons zou moeten vertegenwoordigen.
Al weet ik dat het een jongeren-dag is, dat betekend niet dat je Bijbelse hoofdzaken moet laten varen, laagdrempelig moet zijn, opervlakkig, eenzijdig (de mooide dingen van het evangelie)
en nogmaals, falerio (tmf) een podium geven en zeggen hoe je vooral jezelf moet volgen.

sickening.... :nonnon

p.s heb ook een poosje (5000 posts) op ronduit forum gezeten jaren terug, maar daar zijn ze ook behoorlijk van de pot gerukt: heksen, atheisten, agnosten en wat niet meer, mogen de Bijbel en het geloof bashen. zelfs na telefoontjes en e-mail werden ze beschermd, en ik op mijn vingers getikt, dat ik niet tolerant was.
Dus het is daar (eo) in het algemeen een beetje een glijdende schaal.

word er verdrietig van... :?
Laatst gewijzigd door Sola Scriptura op 14 jun 2008, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Zijn er nog mensen van RF naar deze dag geweest? Zo ja, wat vonden jullie ervan?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wilma van den Berg schreef:Zijn er nog mensen van RF naar deze dag geweest? Zo ja, wat vonden jullie ervan?
laten we dan nu even afspreken dat deze mensen hun woord mogen voeren zondar dat ze veroordeeld worden! En anders vraag ik ze gewoon niet te reageren!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

JolandaOudshoorn schreef:
Wilma van den Berg schreef:Zijn er nog mensen van RF naar deze dag geweest? Zo ja, wat vonden jullie ervan?
laten we dan nu even afspreken dat deze mensen hun woord mogen voeren zondar dat ze veroordeeld worden! En anders vraag ik ze gewoon niet te reageren!
Mee eens.
Wilma van den Berg

JolandaOudshoorn schreef:
Inderdaad. Veroordeling is ook zeker niet de bedoeling!! Het gaat mij erom hoe ze het zelf beleefd hebben, wat ze er geleerd hebben etc. Geen stempel opgedrukt dus wat mij betreft!
Rens

Bericht door Rens »

OK, ik ben er niet geweest, maar een krantenartikel in een gratis dagblad was zonder meer schokkend te noemen:

er werd een foto geplaatst van biddende jongeren, maar vlak daarbóven stond "het leverde schokkende beelden op, die biddende jongeren"

daarna de commentaren gelezen op het artikel.............ik geef maar geen link naar het artikel, want die commentaren zijn écht schokkend. o.a. "hekken sluiten en dan de fik er in"....er staan vele vele tientallen ongelofelijk schokkende reacties te lezen, met afzendernamen als die van onze Heere.......en andere onmogelijke en kwetsende afzendernamen............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere

Bericht door Jongere »

In het verleden ging altijd alles op slot wat over de dag ging. Volgens mij is nu de samenstelling van het forum iets anders waardoor dit topic open kan blijven zolang er geen persoonlijke discussies plaatsvinden. Ben je 'tegen' - breng dat met respect en niet persoonlijk. Ben je 'voor' - houd het algemeen en kijk eerlijk naar argumenten.
Wilma van den Berg schreef:Veroordeling is ook zeker niet de bedoeling!! Het gaat mij erom hoe ze het zelf beleefd hebben, wat ze er geleerd hebben etc.
Hier ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens. Wel dat veroordelen van andere mensen niet de bedoeling is, uiteraard. Maar volgens mij voelen we ons tegenwoordig heel snel veroordeeld. We mogen het overal over hebben, maar niet over ons eigen innerlijk, daar blijven ze maar van af. Waarbij we niet door hebben dat buitenstaanders dingen soms helderder kunnen zien dan wanneer je ergens in zit. Of dat Paulus ook niet bepaald zachtzinnig omging met de zielen van de gemeenten aan wie hij brieven schreef. En ook de Heere Jezus zelf, die zegt: u hebt de naam dat u leeft, maar u bent dood. Ik geef toe: aan Hem is het oordel wel gegeven, maar dit geeft wel aan dat het hier om dingen gaat waar levens vanaf hangen.
Het moet mogelijk zijn om kritiek te kunnen leveren, juist inhoudelijk. Als ik eerlijk ben gaat het mij er helemaal niet om hoe mensen iets beleefd hebben en of ze dingen hebben geleerd. Je kunt heel veel beleven wat niet van God is en je kunt heel veel leren wat niet van God is. Dus de discussie moet veel meer gaan over de vraag of dingen naast de Bijbel gelegd kunnen worden. We zijn heel bang om scherp te zijn tegen elkaar. Maar als we echt ergens in geloven en we zien dat het niet goed gaat met andere mensen of instellingen, kunnen we volgens mij dat niet afdoen door 'niet te oordelen'. Juist over de allerbelangrijkste dingen in het leven moeten we denk ik concreet en scherp zijn.
Wilma van den Berg

Jongere schreef:In het verleden ging altijd alles op slot wat over de dag ging. Volgens mij is nu de samenstelling van het forum iets anders waardoor dit topic open kan blijven zolang er geen persoonlijke discussies plaatsvinden. Ben je 'tegen' - breng dat met respect en niet persoonlijk. Ben je 'voor' - houd het algemeen en kijk eerlijk naar argumenten.
Wilma van den Berg schreef:Veroordeling is ook zeker niet de bedoeling!! Het gaat mij erom hoe ze het zelf beleefd hebben, wat ze er geleerd hebben etc.
Hier ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens. Wel dat veroordelen van andere mensen niet de bedoeling is, uiteraard. Maar (zie ook het topic over de synode van de GGiN waar het ook over iemand anders veroordelen gaat) volgens mij voelen we ons tegenwoordig heel snel veroordeeld. Het moet mogelijk zijn om kritiek te kunnen leveren, juist inhoudelijk. Als ik eerlijk ben gaat het mij er helemaal niet om hoe mensen iets beleefd hebben en of ze dingen hebben geleerd. Je kunt heel veel beleven wat niet van God is en je kunt heel veel leren wat niet van God is. Dus de discussie moet veel meer gaan over de vraag of dingen naast de Bijbel gelegd kunnen worden. We zijn heel bang om scherp te zijn tegen elkaar. Maar als we echt ergens in geloven en we zien dat het niet goed gaat met andere mensen of instellingen, kunnen we volgens mij dat niet afdoen door 'niet te oordelen'. Juist over de allerbelangrijkste dingen in het leven moeten we denk ik concreet en scherp zijn.
Scherp en concreet is iets anders dan veroordelen! Dat lijkt me zeker niet de bedoeling. Laten we van elkaar willen leren (!) en het dan vervolgens naast Gods Woord leggen. Dit dus met het uitgangspunt hoe deze mensen het ervaren hebben. Pas dan kunnen we erover spreken.... (Verder ben ik het eens met je posting)
Wilma van den Berg

Rens schreef:OK, ik ben er niet geweest, maar een krantenartikel in een gratis dagblad was zonder meer schokkend te noemen:

er werd een foto geplaatst van biddende jongeren, maar vlak daarbóven stond "het leverde schokkende beelden op, die biddende jongeren"

daarna de commentaren gelezen op het artikel.............ik geef maar geen link naar het artikel, want die commentaren zijn écht schokkend. o.a. "hekken sluiten en dan de fik er in"....er staan vele vele tientallen ongelofelijk schokkende reacties te lezen, met afzendernamen als die van onze Heere.......en andere onmogelijke en kwetsende afzendernamen............

Misschien juist wél goed om datgene wat erover geschreven is te lezen zodat we de zaken niet van en kant horen...
Rens

Bericht door Rens »

Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik heb kleine stukjes gezien.
De toespraak van Kees Kraaijenoord was wel goed vond ik. Bekende weg, maar daar moeten we ook op gewezen worden. Tiemen Westerduin zag ik even op tv wat commentaar geven, en die vond ik ook vriendelijk en oprecht overkomen.

Het thema was uitermate slecht. Gods liefde is geweldig. Ook zijn liefde voor ons. Die liefde kan en zal ons leven overhoop gooien. Maar ga niet net doen alsof de heilige God uit positie is gebracht (ondersteboven is) door zijn liefde voor ons.

Tja de muziek, vond ik weer wat mislukt. Ik word te oud :). Toen ik ging was Rebecca St James er als zangeres. Je hoeft haar muziek niet mooi te vinden, maar twijfel over voor Wie ze optreed hoef je niet te hebben. Delirious nu was ook niet slecht (voor wat ik gezien heb) met een nummer als Majesty, maar het is toch wat anders dan een Rebecca of ook Kees Kraaijenoord tijdens zijn concerten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ik ook heb stukjes gezien. Sluit mij aan bij Parsifal over de lezing van Kees Kraaijenoord, die ik half heb meegekregen, en over Tiemen.

Over de presentator van TMF, die hadden ze uitgenodigd. Ze wilden van hem weten hoe dit op iemand die niet christelijk overkomt. Ze vroegen ook wat hij van het verhaal vond en van de gehele dag. Toen heeft hij aangegeven dat hij zich niet kon vinden in het richten op God, Hem de weg laten bepalen. Jij moet gewoon op jezelf verrouwen en zelf je route bepalen om van a naar b te gaan.
Dat is dus niet als boodschap van de eo meegegeven aan de jongeren! Zo kwa het bij mij namelijk over in de eerste posting.

Delerious is niet mijn smaak muziek. Ik ben meer van Michael W. Smith style
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gesloten