EO-JONGERENDAG 2008

Marnix

Re: EO-JONGERENDAG 2008

Bericht door Marnix »

Christelijke orgel- en koormuziek klinkt ook net zoals niet-christelijke orgel- en koormuziek alleen zijn de teksten anders. Christenen en niet-christenen zien er ook redelijk hetzelfde uit, je kan niet als je op straat loopt zeggen: Dat is een christen en dat niet. Uitzonderingen daargelaten. Het verschil zit hem in de inhoud, het innerlijk. Zo vreemd of verontrustend vind ik dat alles niet. De doelstelling is vooral christen-jongeren bemoedigen en opbouwen. Dat daar een boodschap vanuit gaat voor niet-gelovigen (en dat God door zijn Geest daar ook in werkt) is overigens wel een feit, maar evangeliseren / bekeren is niet de primaire doelstelling.

Ik vond de term ondersteboven juist wel mooi. Het zegt allereerst een hoop over Gods liefde. Daarnaast werd het ook gelinkt aan andere dingen, bijvoorbeeld de wereld op zijn kop, dat God een baby wordt om mensen te redden... en het vele eersten zullen de laatsten zijn, wie klein is zal groot zijn en vice versa.
Oude Paden schreef:Maar ik vind de EO jongerendag niets maar dan ook niet meer te maken hebben met de boodschap van Gods Woord en de leer van de reformatie zoals de grondslag van dit forum is (Zou moeten zijn)

Vandaar dat (ook al is dit voor jouw misschien moeilijk te verteren) je niet vreemd moet opkijken als de reacties uitermate kritisch, zoniet vernietigend, zijn.

Ik denk dat jouw suggestie voor het sluiten van de topic dan ook een goede is....

Hier scheiden de wegen Marnix...
Dat kan, maar God wordt er wel geëerd en gediend, aanbeden door zijn kinderen. Gelukkig krijgen we daar telkens weer tal van getuigenissen van binnen, van mensen die door God stil zijn gezet, veranderd enz. Kritisch zijn is dan prima, vernietigend reageren waar God bouwt is nooit goed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Het topic gaat dicht als de discussie niet meer normaal gevoerd kan worden, maar volgens mij moet een inhoudelijke discussien mogelijk zijn.

Ik heb ook een stuk gekeken. Vind het sowieso al typisch dat er een zangeres optreed die R-K is opgevoed en vandaag (zo zei de presentator) haar 'roots gaat opzoeken'. Ik dacht dat er alleen zangers kwamen die vanuit hun geloof zingen en niet zozeer eens christelijke liedjes proberen, bij wijze van spreken.

Verder ben ik het met klavier eens. Als je gelijk hebt Marnix, dat al die jongeren die daar aanwezig zijn geen ongelovige jongeren zijn die bekering nodig hebben maar gelovigen die opbouw nodig hebben: zelfs dan is God niet een product van ons, Iemand die we ons zomaar kunnen toe-eigenen. Voor Zijn troon bevinden zich serafs die hun gezicht moeten bedekken en 'heilig, heilig, heilig' uitroepen. Toen Jesaja dat zag riep hij: 'Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden eens volks, dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben den Koning, den Heere der heirscharen gezien.' En toen Johannes (die jarenlang het dichtst bij Jezus had geleefd van al Zijn discipelen) de Heere Jezus terug zag viel hij aan Zijn voeten, als dood.
(Even tussendoor, dit vind ik wel mooi gezegd als het gaat over hoe lichtzinnig wij soms met Jezus omgaan, en dat geldt heus niet alleen voor ongelovigen: http://www.godtube.com/view_video.php?v ... 7342f0eb99)

Maar waar ik me het meeste zorgen om maak is dat ik bang ben dat Marnix géén gelijk heeft als hij zegt dat al die jongeren daar gelovigen zijn die geen boodschap van bekering nodig hebben. Roep dan niet gelijk dat ik mensen veroordeel, want ik zeg het omdat ik oprecht bezorgd ben. En zoals ik eerder zei - volgens mij moet je dat dan juist kunnen zeggen. Al die discussie's over verschillende muzieksoorten en kledingstijlen, het zal wel. Maar dit is de kern, want dit gaat over mensenlevens! En dan ken ik heel veel (!) jongeren uit mijn omgeving die naar de EO-jongerendag gaan, maar hun leven staat haaks op het leven van Christus, Wiens navolger ze zouden moeten zijn. Hun woorden staan er haaks op en de meesten gaan er heen omdat hun ouders er niet blij mee zijn of omdat hun vrienden gaan. En ik hoop zo van harte dat er daar heel veel jongeren staan die God oprecht willen dienen - waarbij oprecht radicaal betekent. En niet dat er veel jongeren staan die blij zijn dat ze met christen zijn ook nog kunnen opgaan in dingen waar ze vroeger van hielden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik gaf aan wat de doelstelling en doelgroep was. Dat niet iedereen daar tot de doelgroep hoort is wat anders.

Wat lichtzinnig omgaan met Hem betreft, het komt zeker voor. Misschien ook wel op de jongerendag. Daar moeten we voor waken. Ik ga alleen fel in tegen mensen die lichtzinnigheid combineren met moderne muziek, volume, modern taalgebruik uit de jongerencultuur etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
parsifal

Bericht door parsifal »

Nogmaals, met het thema geef je al lichtzinnigheid aan. "God ondersteboven van ons, door zijn liefde" geeft al aan dat God door Zijn liefde uit positie gebracht is.

Ik kan ondersteboven zijn van verliefdheid of liefde. Dat betekent dat ik in zekere zin niet normaal functioneer door mijn liefde. De term "ondersteboven van liefde" is niet alleen "Geweldig veel liefde geven/hebben" of iets dergelijks.

De kleding en muziek zelf ga ik niet te moeilijk over doen, maar de inhoud van de muziek vind ik wel belangrijker. Delirious is dan vaak nog wel goed, maar de andere bands waren toch wat vager. Op zo'n moment merk je toch dat mensen als Michael W. Smith of Rebecca St James betere jongerendag artiesten zijn (hoewel je dan ook wel erg negatieve commentaren krijgt soms, maar die gaan dan voornamelijk over de stijl, of dat er nummers zijn die in drie minuten niet de volledige dogmatiek beschrijven). Ik denk dat de jongerendag organisatie er eens goed aan zou doen om ook de mensen uit te nodigen die ook een harde boodschap vertellen. Qua artiesten kun je dan denken aan Derek Webb, Supertones of 16HP enz. (qua stijlen heel verschillend, qua boodschap wel scherper dan de huidige artiesten) en een spreker mag ook wel eens dieper gaan dan ons leven. Ik vrees dat voor veel Reformatorische jongeren, de boodschap van Kees Kraaijenoord geweldig was. Maar dat de "shocking message" van Paul Washer misschien beter op zijn plaats was op de jongerendag. (Al komen daar ook redelijk veel reformatorische jongeren natuurlijk).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

Ze mogen Washer zeker boeken voor volgend jaar :)
Nogmaals, met het thema geef je al lichtzinnigheid aan. "God ondersteboven van ons, door zijn liefde" geeft al aan dat God door Zijn liefde uit positie gebracht is.
In principe is dit wel waar. Als God een mens, ja een baby wordt uit liefde voor ons, om ons te redden. Daar begon Bram Reebergen mee. Starfield en Delirious? zijn bands die vooral op lofprijzing / aanbidding gericht zijn en passen zodoende wel op de jongerendag, hoewel bands met een scherpere boodschap er zeker op zijn plaats zouden zijn. Spacifix was swingend en leuk maar met gebrek aan goede inhoud... die hadden ze wel thuis mogen laten...
memento

Bericht door memento »

Op slot

Omdat ik denk dat een verdere discussie over dit onderwerp weinig nieuws zal opleveren, en omdat we als mod-team ook de nodige moeite hebben met dingen als de EO-jongerendag, gaat deze topic hierbij op slot.
Gesloten