Jonge refo leeft in twee werelden

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

entiteitxx schreef:
freek schreef:Jij bent zeker lid geworden van Sola Entiteitus :(
Je zult het vast niet erg vinden, dat ik je vanaf nu negeer.
Gevoel voor humor is niet je sterkste eigenschap, kennelijk
Van het studentenleven had je best nog iets kunnen leren.
Al zal het je studietempo wel ten goede zijn gekomen dat je je verre hebt gehouden van al die verderfelijke studentenverenigingen. 8)
Rochus

Bericht door Rochus »

1. CSFR dient met puntjes geschreven te worden (ookal houden het RD en het ND zich er niet aan).
2. Te veel tijd in een studentenvereniging investeren resulteert in studievertraging.
3. Te veel tijd in RF steken kan eenzelfde effect hebben

Ik ben het met entiteitxx eens dat gebedsgroepjes eng kunnen overkomen. Alleen is het volgens mij niet zo dat je verplicht bent je bij een gebedsgroepje aan te sluiten.
entiteitxx schreef:Nu concreet: bij de bidgroep die ik trof, zag ik de volgende punten waardoor ik me er absoluut niet mee kon verenigen.

1. een ongebreidelde verbondsautomatisme
2. een hoog sinterklaasgehalte
3. het elkaar aanpraten van Jezus
4. veel geleuter maar weinig bevinding
De genoemde punten kan ik zeker onderschrijven. Maar dat je deze punten opgemerkt heb wil m.i. niet zeggen dat de leden C.S.F.R. (Utrecht) allemaal zo denken. Er zijn er zeker waar wel een 'goed' gesprek mogelijk is. Je hebt zo de stille in den lande.
Een vooral de eerste indruk is bepalend. Daarom kan ik me goed voorstellen dat je geen lid kon worden. Mijn eerste indruk was anders. Ik ben wel lid geworden. Dat neemt niet weg dat ik bij sommige dingen/manieren van spreken wel ernstige bedenkingen heb. Verder "pak ik ook wel eens een lezing mee" van DC
entiteitxx schreef:Bovendien is het zeer raadzaam je aan te sluiten bij een studentenvereniging wanneer die mogelijkheid er is en het er een vertrouwde zaak is.

Mee eens 8)
Hendrikus schreef:Al zal het je studietempo wel ten goede zijn gekomen dat je je verre hebt gehouden van al die verderfelijke studentenverenigingen.
:mrgreen: :mrgreen:
caprice schreef:Wat ben ik toch weer negatief. Maar ik kan het ook niet zijn, als ik dit weer lees bijvoorbeeld.
Als men nog niet wakker wordt bij zo'n citaat, van deze site, weet ik het ook niet meer:
De link gaf bij mij een of andere cookie problemen. Zou je nog eens naar de tekst willen verwijzen?

edited tekst italic
Laatst gewijzigd door Rochus op 19 nov 2007, 22:14, 3 keer totaal gewijzigd.
MariaW

Bericht door MariaW »

entiteitxx schreef:Ik ben trouwens ook geen lid geworden van DC, dit om de volgende punten

1. hovaardig clubje in driedelig pak
2. veel dogma, weinig bevinding
Om dan maar even te reageren. Graag een uitleg over hovaardig, en wat er dan zoal hovaardig aan DC is? En weet je uit ervaring veel dogma, weinig bevinding? Oja, en het driedelig kostuum is ook niet juist, slechts het bestuur heeft dat aan...

Dus 3 vooroordelen, die in elk geval niet gegrond zijn.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

MariaW schreef:
entiteitxx schreef:Ik ben trouwens ook geen lid geworden van DC, dit om de volgende punten

1. hovaardig clubje in driedelig pak
2. veel dogma, weinig bevinding
Om dan maar even te reageren. Graag een uitleg over hovaardig, en wat er dan zoal hovaardig aan DC is? En weet je uit ervaring veel dogma, weinig bevinding? Oja, en het driedelig kostuum is ook niet juist, slechts het bestuur heeft dat aan...

Dus 3 vooroordelen, die in elk geval niet gegrond zijn.
Die voor jou niet gegrond zijn, maar voor mij wel . Bovendien (al had je goed gelezen) speelde mijn verhaal al zon 10 jaar terug .En toen was het zeker zo dat een bijna een ieder een driedelig stemmig pak aanhad. En ik ben er meermalen geweest en kleurenblind ben ik niet, alhoewel dat niets zou hebben uitgemaakt. Dat het DC nu zodanig geseculariseerd is dat alleen het bestuur nog maar een 3delig pak aanheeft, tsja.....
Bovendien ging daar toen de strijd over zaken als hoe langzaam er wel niet gezongen moest worden, of er een vrouw tot het bestuur mocht treden en nog meer van zulke randdiscussies; of het nu lichte of zware blabla is, ik ga er niet naar toe. Ik vind het prima dat jij je thuisvoelt bij DC, ik kon dat helaas toen niet. Mijn basisprincipe was dat een studentenvereniging naast een bepaalde vorm van discussie ook een 'thuis' moet zijn. Aan de uni, zeker bij bepaalde studierichtingen, wordt je al genoeg beproefd. Dat 'thuis'heb ik niet gevonden in zowel CSFR als DC niet en ja dat kan goed aan mij liggen. Het is ook een persoonlijke verwoording waarom ik tot deze keuze gekomen ben, dat jij een andere hebt gemaakt is prima en is verre te prefereren boven wat ik heb moeten kiezen. Maar voor mijzelf kon ik toen niet anders.
"............................................................."
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik denk dat eniteitxx gelijk heeft als hij erop wijst dat er nu niet allemaal gefrustreerde leden van studentenverenigingen over hem heen moeten springen. Zelf denk ik, als ik de postings goed lees, dat entiteitxx gewoon helemaal geen type is voor op een studentenvereniging (in ieder geval niet de genoemde) - ook gezien de manier waarop ze worden betiteld. Ieder z'n keuze.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe lang entiteitxx heeft geprobeerd daadwerkelijk iets te veranderen bij de 'bidgroep' (term die mij onbekend in de oren klinkt overigens) die hij aantrof. Of was het zien, concluderen en weer wegwezen?
MariaW

Bericht door MariaW »

Jongere schreef:Ik denk dat eniteitxx gelijk heeft als hij erop wijst dat er nu niet allemaal gefrustreerde leden van studentenverenigingen over hem heen moeten springen. Zelf denk ik, als ik de postings goed lees, dat entiteitxx gewoon helemaal geen type is voor op een studentenvereniging (in ieder geval niet de genoemde) - ook gezien de manier waarop ze worden betiteld. Ieder z'n keuze.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe lang entiteitxx heeft geprobeerd daadwerkelijk iets te veranderen bij de 'bidgroep' (term die mij onbekend in de oren klinkt overigens) die hij aantrof. Of was het zien, concluderen en weer wegwezen?
Omdat entiteitxx het zelf aangaf, heb ik er maar gebruik van gemaakt. Overigens wil ik helemaal niet zeggen dat ik me thuis voel op DC/CSFR. Alleen ik dacht dat het om een huidige studentenvereniging ging, en omdat ik nog wel eens bij DC kom, deelde/deel ik de mening van entiteitxx niet en vind dat het vooroordelen zijn (als het om deze tijd gaat).
Marnix

Bericht door Marnix »

Rochus schreef:Ik ben het met entiteitxx eens dat gebedsgroepjes eng kunnen overkomen. Alleen is het volgens mij niet zo dat je verplicht bent je bij een gebedsgroepje aan te sluiten.
Nee maar ik denk wel dat het voor iedereen goed zou zijn. Of het nou in ee studentenvereniging, je Bijbelstudievereniging of jeugdvereniging, op een andere manier met mensen uit je gemeente, of hoe dan ook.... samen bidden, samen delen, samen God aanbidden en loven... het is altijd goed! En een groepje met broeders/zusters waarmee je je problemen kan delen en voor je kan laten bidden is gewoon erg versterkend en opbouwend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik ben opgevoed in een vrij gesloten gezin, die kerkt in de GG. Vanuit die hoedanigheid is ons al van vroeg geleerd dat bidden een zaak is tussen God en je ziel in het bidvertrek: een zeer persoonlijke zaak. Dat wil trouwens niet zeggen dat gezamenlijke gebeden ontbraken
Allereerst is eng een gevoelsuiting. Omdat dit soms lastig te rationaliseren is, allereerst een enigszins allegorische uitleg.
Ik voelde me in een vreemd land gekomen waar ik niets van de taal begreep en sprak, er was geen herkenning. Andersom was dat ook

Allereerst bedankt voor je open en eerlijk antwoord!

Ik heb er twee punten uitgelicht die mij opvielen.

Het eerste is je achtergrond.
Ik denk dat we deze duidelijk mee moeten laten wegen.
In de opvoeding wordt je ook op geestelijk gebied erg gevormd.
Bepaalde gewoonten die ouders afkeuren, blijven lang in eigen leven doorspelen.
Misschien werden deze groepen bij jullie ook wel vooral "evangelisch" gezien.
Het is dan moeilijk om daar van los te komen, laat staan je schroom te overwinnen om er aan deel te nemen.

Dat kan de oorzaak zijn van de tweede quote, maar het kan ook dat de ligging gewoon toch anders was.
Ik kom uit de Hervormde kerk.
Daar had ik vriendinnen die heel open over het geloof waren (Waar ik vaak jalours op was) Maar er vanuit gingen dat ze later in de hemel kwamen.
Dit werd gewoon aangenomen, maar hun praktiserend leven leek hier los van te staan. In deze sfeer voelde ik mij ook niet thuis. Ik wilde de Heere volgen, maar wist dat ik nog geen nieuw hart had en me dus nog geen kind van God kon noemen.
Deze aspecten waren voor mijn vriendinnen volstrekt onbelangrijk, snapte ook niet wat ik zat te tobben.

Nu ben in Chr. Ger. (BHP)
Hier vind ik geestelijk wel aansluiting, nu ben ik geen vreemde meer in een vreemd land, maar juist nu neem ik deel aan een gebedskring. Maar ook in onze gemeente wordt deze kring niet door iedereen gewaardeerd.
Ze zijn bang dat we "licht" zijn.
Ik vind dit erg jammer, onze predikant staat er wel achter, is ook wel aanwezig geweest. Maar van de kerkenraad mag het niet in de openbaarheid worden gebracht.
Om niet in valkuilen te lopen die jij noemt gebruiken wij boekjes met een inleiding en vragen.
(Momenteel discipelschap van Vreugdenhil)
Het gebed hebben we in punten verdeeld en ieder bid een punt, dit om bij de kern te blijven en een bepaalde structuur in het gebed te houden.

Als laatste kan ik het iedereen aanbevelen!
Waar twee of drie vergaderd zijn, daar is God met Zijn Geest in het midden!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
entiteitxx

Marnix schreef:
Rochus schreef:Ik ben het met entiteitxx eens dat gebedsgroepjes eng kunnen overkomen. Alleen is het volgens mij niet zo dat je verplicht bent je bij een gebedsgroepje aan te sluiten.
Nee maar ik denk wel dat het voor iedereen goed zou zijn. Of het nou in ee studentenvereniging, je Bijbelstudievereniging of jeugdvereniging, op een andere manier met mensen uit je gemeente, of hoe dan ook.... samen bidden, samen delen, samen God aanbidden en loven... het is altijd goed! En een groepje met broeders/zusters waarmee je je problemen kan delen en voor je kan laten bidden is gewoon erg versterkend en opbouwend.
Ik vind sowieso een studentenvereniging niet de eerst aangewezen plek om eens fijn (samen) te gaan bidden; onze visie wat een studentenvereniging wezenlijk moet inhouden is blijkbaar al anders.
Marnix

Bericht door Marnix »

entiteitxx schreef:
Marnix schreef:
Ik vind sowieso een studentenvereniging niet de eerst aangewezen plek om eens fijn (samen) te gaan bidden; onze visie wat een studentenvereniging wezenlijk moet inhouden is blijkbaar al anders.
Ik vraag me dat af. Allereerst, waar doe je dat dan? Allereerst is het een christelijke studentenvereniging. Als je dan samen vanalles doet, waarom dan niet samen zingen, bidden etc? Voor velen is de studentenvereniging ook het aanknopingspunt met de plaats waar ze niet geboren zijn en maar tijdelijk wonen. Ze kennen vaak minder mensen in de kerk omdat ze er nog maar net wonen. Kortom, het lijkt me heel logisch om, als je een christelijke bijbelstudievereniging bent, samen bijbelstudie te doen en bijvoorbeeld ook samen te bidden. (die twee gaan volgens mij vaak samen) Waar zou je het anders doen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
entiteitxx

Marnix schreef:
entiteitxx schreef:
Marnix schreef:
Ik vraag me dat af. Allereerst, waar doe je dat dan? Allereerst is het een christelijke studentenvereniging. Als je dan samen vanalles doet, waarom dan niet samen zingen, bidden etc? Voor velen is de studentenvereniging ook het aanknopingspunt met de plaats waar ze niet geboren zijn en maar tijdelijk wonen. Ze kennen vaak minder mensen in de kerk omdat ze er nog maar net wonen. Kortom, het lijkt me heel logisch om, als je een christelijke bijbelstudievereniging bent, samen bijbelstudie te doen en bijvoorbeeld ook samen te bidden. (die twee gaan volgens mij vaak samen) Waar zou je het anders doen?
een christelijke studentenvereniging heeft naar mijn mening 2 hoofddoelen:

1. een soort sociaal netwerk zodat je niet ondersgesneeuwd raakt in een grote universiteitsstad

2. dmv lezingen studies etc een bijbels inzicht en antwoord te geven op wetenschappelijke/ theologische vraagstukken.

Ik had het niet over een bijbelstudievereniging.
Marnix

Bericht door Marnix »

entiteitxx schreef:
Marnix schreef:
entiteitxx schreef:
Marnix schreef: Nee maar ik denk wel dat het voor iedereen goed zou zijn. Of het nou in ee studentenvereniging, je Bijbelstudievereniging of jeugdvereniging, op een andere manier met mensen uit je gemeente, of hoe dan ook.... samen bidden, samen delen, samen God aanbidden en loven... het is altijd goed! En een groepje met broeders/zusters waarmee je je problemen kan delen en voor je kan laten bidden is gewoon erg versterkend en opbouwend.
een christelijke studentenvereniging heeft naar mijn mening 2 hoofddoelen:

1. een soort sociaal netwerk zodat je niet ondersgesneeuwd raakt in een grote universiteitsstad

2. dmv lezingen studies etc een bijbels inzicht en antwoord te geven op wetenschappelijke/ theologische vraagstukken.

Ik had het niet over een bijbelstudievereniging.
Veel studentenverenigingen doen ook aan Bijbelstudie hoor :)

En tja, als je dan toch als christenen samen komt, waarom zou je dan niet samen bidden en aanbidden? Dit zijn essentiele dingen van het christelijk leven, waar je ook samenkomt met elkaar. Het is nooit overbodig, onnodig.... dus waarom niet?
holla

Bericht door holla »

Hehe, wat gaan jullie off-topic zeg!

Ik snap de kritiek op bijbelstudie-groepjes niet, ik heb dat nooit gesnapt. Wat is er verkeerd aan om Gods Woord te bestuderen? Dat er ook wel eens iets verkeerds gaat, wil toch niet zeggen dat je het daarom maar niet hoeft te doen? Ik vind het neigen naar voor-reformatie-taferelen.. de Rooms-Katholieken waren er niets bij, toen ze vonden dat Gods Woord niet geschikt was om in te lezen voor de 'leken'.

Wat betreft twee werelden, ik herken het heel erg. Wel op een iets andere manier dan in het artikel beschreven wordt, trouwens. Aan de ene kant ben ik 'refo', dit laat zich zien doordat ik van psalmen houd in de Oude Berijming, op hele noten gezongen, ik hou van preken waarin er schriftuurlijk-bevindelijk gepreekt wordt..
Aan de andere kant hoor ik er helemaal niet meer, met mijn levensstijl. Toch klopt het, ik snap niet waarom die dingen voor zoveel mensen niet te combineren zijn. Ik krijg zoveel opmerkingen als 'Zit jij nog stééds in de gergem? Dat had ik niet verwacht!' of 'Jij bent toch reformatorisch? Waarom doe je dan dit/dat?'
jvdg

Bericht door jvdg »

holla schreef:Hehe, wat gaan jullie off-topic zeg!

Ik snap de kritiek op bijbelstudie-groepjes niet, ik heb dat nooit gesnapt. Wat is er verkeerd aan om Gods Woord te bestuderen? Dat er ook wel eens iets verkeerds gaat, wil toch niet zeggen dat je het daarom maar niet hoeft te doen? Ik vind het neigen naar voor-reformatie-taferelen.. de Rooms-Katholieken waren er niets bij, toen ze vonden dat Gods Woord niet geschikt was om in te lezen voor de 'leken'.

Wat betreft twee werelden, ik herken het heel erg. Wel op een iets andere manier dan in het artikel beschreven wordt, trouwens. Aan de ene kant ben ik 'refo', dit laat zich zien doordat ik van psalmen houd in de Oude Berijming, op hele noten gezongen, ik hou van preken waarin er schriftuurlijk-bevindelijk gepreekt wordt..
Aan de andere kant hoor ik er helemaal niet meer, met mijn levensstijl. Toch klopt het, ik snap niet waarom die dingen voor zoveel mensen niet te combineren zijn. Ik krijg zoveel opmerkingen als 'Zit jij nog stééds in de gergem? Dat had ik niet verwacht!' of 'Jij bent toch reformatorisch? Waarom doe je dan dit/dat?'
Mag ik het zo samen vatten dat je in feite stelt: De leer zoals gebracht in dit kerkverband is me lief, maar het "leven niet"?
Ariene

Bericht door Ariene »

Wil je dit wat concreter beschrijven?
Anders trekken we misschien verkeerde conclusies..
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie