Jonge refo leeft in twee werelden

Hendrikus

Jonge refo leeft in twee werelden

Bericht door Hendrikus »

Uit het ND van vandaag, donderdag 15 november 2007

'Jonge refo leeft in twee werelden'

van onze redactie kerk

GOUDA - Evangelische jongeren bewegen zich vrij in de hedendaagse cultuur, en weten toch hun geloof te behouden. Reformatorische jongeren daarentegen voelen zich in toenemende mate burgers van twee koninkrijken.
Dat constateert Johan Roeland, antropologisch onderzoeker aan de Vrije Universiteit. Roeland sprak gisteren in Gouda tijdens de studiedag On Speaking Terms, over de invloed van de cultuur op de ontwikkeling van jongeren. De drukbezochte bijeenkomst was georganiseerd door de jeugdbonden van hervormden (HGJB), hersteld-hervormden, christelijk-gereformeerden (LCJ) en de Gereformeerde Gemeenten.

Roeland schetste hoe de huidige jongerencultuur steeds meer grip krijgt op christelijke jongeren. Hij schetste de evangelische wereld als 'theologisch orthodox, maar zich in vormen aanpassend aan de cultuur van de wereld'. De EO-Jongerendag vindt hij daar een goed voorbeeld van: ,,Het is een spektakel, een show, met beeld en geluid: een feest voor alle zintuigen. In die zin sluit het naadloos aan bij de belevingsoriëntatie van jongeren.''

Evangelischen zijn ook volop actief op internet, tegenwoordig het belangrijkste medium voor jongeren. ,,Populaire cultuur en media worden volledig ingezet en spelen ook een belangrijke rol in de wijze waarop evangelische jongeren hun geloof inhoud geven en beleven'', aldus Roeland.

De evangelische beweging slaat volgens hem succesvol een brug tussen het christelijke geloof en de hedendaagse jongerencultuur. ,,Het evangelische geloof is fun, flitsend, cool en toch gelovig.''

Buiten de deur
De reformatorische gezindte zit duidelijk anders in elkaar. Volgens Roeland houdt die van oudsher de hedendaagse cultuur graag buiten de deur, maar lukt dat vandaag simpelweg niet meer. ,,Met televisie ging dat nog, maar met internet en mobiele telefoons - die veel meer kunnen dan bellen alleen - lukt dat niet of nauwelijks meer. En via internet is televisie gewoon toegankelijk voor jongeren.''

Refojongeren worden dus hoe dan ook geconfronteerd met de wereldse cultuur. Dat brengt hen volgens Roeland in een lastig parket. ,,In zekere zin zijn ze burgers van twee behoorlijk uiteenlopende werelden: enerzijds de wereld van thuis en kerk, anderzijds de wereld van - met name - internet en jeugdcultuur.''

Dit botst, constateert de antropoloog. De ,,veelheid aan richtlijnen over gedrag, kledingstijl, levensstijl, geloofsopvattingen en de positie van de man en van de vrouw'' in reformatorische kring stroken namelijk niet met de cultuur van persoonlijke keuzevrijheid en individualisme die de maatschappij predikt. Roeland maakt zich zorgen over deze kloof in reformatorische kring, die volgens hem toeneemt. ,,Soms denk ik dat reformatorische jongeren de spanning proberen op te lossen door niet naar een eenheid te zoeken, maar door verschillende identiteiten te hanteren, in elke wereld een.'' Hij daagde de aanwezigen gisteren uit hun eigen cultuur kritisch te beschouwen.,,U zou zich eens kunnen beraden op de vraag in hoeverre uw eigen cultuur nu werkelijk een Bijbelse is, of misschien ook een menselijke creatie. Zou u wellicht, omwille van uw jongeren, zo af en toe eens wat kritischer kunnen zijn naar die aspecten van uw cultuur die met hand en tand verdedigd worden, maar die uiteindelijk vaak ook producten zijn van menselijk handelen?''

Prof.dr. Arie Baars, christelijk-gereformeerd hoogleraar aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn, ging gisteren in op de bijdrage van Roeland. Hij gaf een aanzet voor het dichten van de geconstateerde kloof. Het gezin speelt daarin wat hem betreft een sleutelrol. ,,Vinden onze jongeren in hun vader, moeder, opa en oma nog identificatiefiguren? Zodat zij - misschien zonder dat zij dezelfde woorden gebruiken, maar toch - kunnen zeggen: wat mijn vader beleeft, dat is echt? Of laten wij hen een leeg testament na, een geestelijk leven dat slechts bestaat uit lege vormen?''

Ook moeten ouders, kerkenraden en predikanten kritische vragen van jongeren serieus nemen, vond Baars.,,Hoedt u wat dat betreft voor dooddoeners, die soms zelfs vanaf de kansels en in kerkelijke brochures klinken, als: 'daar hebben wij geen behoefte aan', waarmee critici de mond wordt gesnoerd. Of erger nog: 'daar heeft Gods volk geen behoefte aan'. Wilt u kinderen opvoeden tot kerkverlaters, dan moet u vooral dat soort argumenten gebruiken! Ik zeg het nu misschien hard, maar als u uw kinderen serieus wilt nemen, moet u met ze meevoelen en hun kritiek serieus nemen.''

Hij waarschuwde ook voor ,,een bedenkelijke vorm van refo-farizeïsme, namelijk dat de een zich nog behoudender voordoet dan de ander'', die hij soms tegenkomt in de reformatorische gezindte. ,,Dat is niet de kern van wat wij geloven, daar zou het niet om moeten gaan.''
Lassie

Bericht door Lassie »

,,Het evangelische geloof is fun, flitsend, cool en toch gelovig.''
:|

nou lekker generaliserend.

Er zullen heus wel evangelische kerken zo zijn. Maar om het in het algemeen te gooien vindt ik weet iets te bizar.

Het verbaasde mij niks dat een jonge refo in twee werelden leven!
memento

Bericht door memento »

Prof.dr. Arie Baars, christelijk-gereformeerd hoogleraar aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn, ging gisteren in op de bijdrage van Roeland. Hij gaf een aanzet voor het dichten van de geconstateerde kloof. Het gezin speelt daarin wat hem betreft een sleutelrol. ,,Vinden onze jongeren in hun vader, moeder, opa en oma nog identificatiefiguren? Zodat zij - misschien zonder dat zij dezelfde woorden gebruiken, maar toch - kunnen zeggen: wat mijn vader beleeft, dat is echt? Of laten wij hen een leeg testament na, een geestelijk leven dat slechts bestaat uit lege vormen?''

Ook moeten ouders, kerkenraden en predikanten kritische vragen van jongeren serieus nemen, vond Baars.,,Hoedt u wat dat betreft voor dooddoeners, die soms zelfs vanaf de kansels en in kerkelijke brochures klinken, als: 'daar hebben wij geen behoefte aan', waarmee critici de mond wordt gesnoerd. Of erger nog: 'daar heeft Gods volk geen behoefte aan'. Wilt u kinderen opvoeden tot kerkverlaters, dan moet u vooral dat soort argumenten gebruiken! Ik zeg het nu misschien hard, maar als u uw kinderen serieus wilt nemen, moet u met ze meevoelen en hun kritiek serieus nemen.''

Hij waarschuwde ook voor ,,een bedenkelijke vorm van refo-farizeïsme, namelijk dat de een zich nog behoudender voordoet dan de ander'', die hij soms tegenkomt in de reformatorische gezindte. ,,Dat is niet de kern van wat wij geloven, daar zou het niet om moeten gaan.''
Prof. Baars geeft precies aan wat belangrijk is:
1. Goede voorbeelden
2. Eerlijke communicatie, geen dooddoeners, en vooral geen 'Gods volk heeft daar geen behoefte aan'
3. Geen farizeïsme (en ik zou willen toevoegen: een waar geloof, zonder hetwelk wij nooit God kunnen behagen)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Je hebt in twee werelden leven en in twee werelden leven.
Een christen leeft in twee werelden, dat is een bijbels gegeven: "onze wandel is in de hemelen" (Fil. 3:20).
Aan de andere kant mogen we ons afvragen of de refocultuur samenvalt met die tweede wereld.
Marnix

Bericht door Marnix »

klinkt als een goede avond met een hoop zelfreflectie.... kritisch kijken naar eigen cultuur is sowieso goed en tegelijkertijd iets wat best lastig is. Maar wel belangrijk. Gereformeerd zijn houdt in dat je telkens weer teruggaat naar de Bijbel en je doen en laten daaraan toetst. Dat geldt voor de rechtse kerken maar net zo goed voor de wat meer linkse gereformeerde kerken natuurlijk.

Ik denk dat het goed zou zijn als we dan wat meer in het midden uit zouden komen. Geen wetticisme maar ook geen "doe maar wat je leuk vindt, rijm alles maar met het geloof en dan doen we nergens moeilijk over. Wel in de wereld maar niet van de wereld, burgers van een ander koninkrijk... maar tegelijkertijd niet de wereld mijden.

En ja, dat het soms iets generaliserend is, daar ben ik het mee eens... maar dat kan ook gewoon wat eenzijdig door het ND zijn overgenomen.... je moet kort en beknopt dingen overnemen, vooral wat er uit springt... en dan kan er nog wel eens een iets ongenuanceerde weergave ontstaan. Verderop wordt bijvoorbeeld gezegd dat het bij evangelische jongeren "cool en flitsend" is maar toch gelovig. De jongerendag is idd wel met spektakel, maar het evangelie klinkt via die weg ook en bereikt jongeren misschien nog wel meer.

En nu jongeren toch in aanraking komen met internet, tv (ergens anders of via internet) enzovoorts kan je ze beter leren er op een verantwoorde manier mee om te gaan... dan maar te zeggen: Het mag niet, dat zijn onze regels. Punt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tip: Laat de kinderen tot Jezus komen en zorg zelf dat je ook niet vreemd ben van de relatie met God. Dan heb je een gemeenschappelijk doel en niet een lastig uit te leggen poppenkast van papa is reformatorisch op zondag en op straat, maar thuis en op zijn werk alleen nog niet.
Jongere

Re: Jonge refo leeft in twee werelden

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:,,Het evangelische geloof is fun, flitsend, cool en toch gelovig.''
Nuancering.

Met andere woorden: de kanttekening bij de 'refo-wereld' is zinvol; de tegenstelling met het evangelische geloof vind ik niet opgaan. Je moet wel oppassen waar je de mensen wèl op wijst. Dat is m.i. niet op het evangelische geloof maar op een waar geloof. Dat zou best kunnen samengaan maar is geen synoniem. Maar misschien heb ik, zoals marnix zegt, door het ND-verslag een selectief beeld van hoe die man het gezegd heeft.
Verder heeft Kaw een punt. Niet zozeer met zijn punt 'laat de kinderen tot Jezus komen' (andere discussie), wel met zijn punt 'zorg zelf dat je niet vreemd bent van de relatie met God'. Dat laatste lijkt me het belangrijkst, net als waar prof. Baars op wijst.
Ik denk dat we in kritiek op onze eigen cultuur niet moeten doorschieten in wat dan wèl de oplossing is, en wel zuiver moeten blijven - ook vanuit theologisch oogpunt. Niet vanuit farizeïsme, maar vanuit bewogenheid zoals ik die zie in bovenstaande link.
freek

Bericht door freek »

elbert schreef:Je hebt in twee werelden leven en in twee werelden leven.
Een christen leeft in twee werelden, dat is een bijbels gegeven: "onze wandel is in de hemelen" (Fil. 3:20).
Aan de andere kant mogen we ons afvragen of de refocultuur samenvalt met die tweede wereld.
Inderdaad. Leefde alle refo-jeugd maar in twee werelden. Ik vind de kop van het artikel ook helemaal niet juist, in dat opzicht. Maar verder bevat de lezing van Roeland w.b. de refojeugd wel een kern van waarheid. Evangelischen staan anders t.o.v. het geloof en de 'uitleving' daarvan, dan reformatorische jongeren. Maar voor beide groepen spreekt hij wel wat generaliserend. Genoeg reformatorische jongeren leven niet in twee werelden (zoals Roeland ze bedoeld). En anderzijnd gaan niet alle evangelische jongeren voor cool en flitsende vormen. (hoewel...als ik de EO-jongerendag zie... is dat representatief voor evang. jeugd?)
Marnix

Re: Jonge refo leeft in twee werelden

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:
Hendrikus schreef:,,Het evangelische geloof is fun, flitsend, cool en toch gelovig.''
Nuancering.

Met andere woorden: de kanttekening bij de 'refo-wereld' is zinvol; de tegenstelling met het evangelische geloof vind ik niet opgaan. Je moet wel oppassen waar je de mensen wèl op wijst. Dat is m.i. niet op het evangelische geloof maar op een waar geloof. Dat zou best kunnen samengaan maar is geen synoniem. Maar misschien heb ik, zoals marnix zegt, door het ND-verslag een selectief beeld van hoe die man het gezegd heeft.
Verder heeft Kaw een punt. Niet zozeer met zijn punt 'laat de kinderen tot Jezus komen' (andere discussie), wel met zijn punt 'zorg zelf dat je niet vreemd bent van de relatie met God'. Dat laatste lijkt me het belangrijkst, net als waar prof. Baars op wijst.
Ik denk dat we in kritiek op onze eigen cultuur niet moeten doorschieten in wat dan wèl de oplossing is, en wel zuiver moeten blijven - ook vanuit theologisch oogpunt. Niet vanuit farizeïsme, maar vanuit bewogenheid zoals ik die zie in bovenstaande link.
Precies... en om eerlijk te zijn, ik zie bij evangelische christenen vaak veel meer uitgestraald worden dat ze kind van God zijn... niet door wat ze wel en niet mogen, maar in de eerste plaats door hoe ze met Hem leven, dingen met Hem overleggen, hoe ze over Hem getuigen etc. Wat dat betreft kunnen we nog een hoop van ze leren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
caprice

Bericht door caprice »

Lassie schreef:Het verbaasde mij niks dat een jonge refo in twee werelden leven!
Ik vind het onzin. Het hoeft helemaal niet. Ik heb dat nooit ervaren, in twee werelden te leven, en nog steeds niet. En zo oud ben ik nou ook weer niet. Je moet je niet mee laten zuigen door de tijdgeest.
En ik heb ook gewoon mobiele telefoon en internet. Het is maar net hoe en waarvoor je het gebruikt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
freek

Bericht door freek »

caprice schreef:
Lassie schreef:Het verbaasde mij niks dat een jonge refo in twee werelden leven!
Ik vind het onzin. Het hoeft helemaal niet. Ik heb dat nooit ervaren, in twee werelden te leven, en nog steeds niet. En zo oud ben ik nou ook weer niet. Je moet je niet mee laten zuigen door de tijdgeest.
En ik heb ook gewoon mobiele telefoon en internet. Het is maar net hoe en waarvoor je het gebruikt.
Zo is dat. Lassie behoort tot de categorie evangelischen die laatdunkend neerkijken op het reformatorische wereldje. Dan krijg je dat soort uitspraken.
Zoals ik al eerder zei:
freek schreef:Genoeg reformatorische jongeren leven niet in twee werelden (zoals Roeland ze omschrijft)
Gian

Bericht door Gian »

t' Verbaasd me dat dit nieuws is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
cosmo

Bericht door cosmo »

caprice schreef: Ik vind het onzin. Het hoeft helemaal niet. Ik heb dat nooit ervaren, in twee werelden te leven, en nog steeds niet. En zo oud ben ik nou ook weer niet. Je moet je niet mee laten zuigen door de tijdgeest.
Dat ligt maar net aan je woonplaats en waar je onderwijs hebt genoten.

In de randstad heerst er een totaal andere cultuur dan ergens op de veilige bible-belt.
Mijns inziens worden met name morele opvattingen bedoeld als er wordt gesproken over het leven in verschillende werelden. Dat heeft niets van doen met technische gadgets.
Ariene

Bericht door Ariene »

caprice schreef:
Ik vind dit bijzonder knap.
Hoe ik ook kijk, er zijn twee werelden. Net zoals er een twee mens in mij is.
Mijn nieuwe mens trekt naar de wereld waarin God centraal staat.
De kerk, vereniging, chr. vrienden enz.
Aan mijn oude mens wordt aan alle kanten getrokken door etalages
reclame, internet, tv, lectuur e.d.

De wereld van de reformatorische school, kerk en vereniging is m.i. een hele andere dan de openbare school, sportclub, werkomgeving enz.
En om met deze kloof om te leren gaan is veel begeleiding, begrip en wijsheid nodig.
En niet te min zoals de hooggeachte Dr. A. Baars schrijft een kritische blik naar je eigen ref. cultuur.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
caprice

Bericht door caprice »

cosmo schreef:
caprice schreef: Ik vind het onzin. Het hoeft helemaal niet. Ik heb dat nooit ervaren, in twee werelden te leven, en nog steeds niet. En zo oud ben ik nou ook weer niet. Je moet je niet mee laten zuigen door de tijdgeest.
Dat ligt maar net aan je woonplaats en waar je onderwijs hebt genoten.

In de randstad heerst er een totaal andere cultuur dan ergens op de veilige bible-belt.
Ik woon nu tegen de Veluwe aan, maar oorspronkelijk om ik uit het randstedelijk gebied. Daar zal het moeilijker zijn misschien, maar ze zeggen altijd: waar een wil is, is een weg, dus dat zal hiervoor ook wel gelden.
cosmo schreef:
Mijns inziens worden met name morele opvattingen bedoeld als er wordt gesproken over het leven in verschillende werelden. Dat heeft niets van doen met technische gadgets.
Dat technische gebeuren kan wel een middel zijn.
Ariene schreef:Aan mijn oude mens wordt aan alle kanten getrokken door etalages
reclame, internet, tv, lectuur e.d.
Ja, dat is nu net het probleem van de oude natuur, dús kun je die wereld links laten liggen voor zover dat mogelijk is. TV (tot verblinding, tot verdwazing, tot verdoemenis) kun je buiten de deur houden, internet gebruiken zoals het behoort, lectuur selecteren, wat er in je huis komt, en niemand vraagt van je om naar een winkelstraat te gaan en langs etalages te lopen.
Ik weet het, het klinkt alsof ik het goed weet, maar links laten liggen werkt goed hoor.

Los daarvan is het inderdaad niet verkeerd om eens naar jezelf te kijken, zoals Professor Baars doet.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie