Jonge refo leeft in twee werelden

Ariene

Bericht door Ariene »

Ja, dat is nu net het probleem van de oude natuur, dús kun je die wereld links laten liggen voor zover dat mogelijk is. TV (tot verblinding, tot verdwazing, tot verdoemenis) kun je buiten de deur houden, internet gebruiken zoals het behoort, lectuur selecteren, wat er in je huis komt, en niemand vraagt van je om naar een winkelstraat te gaan en langs etalages te lopen.
Ik weet het, het klinkt alsof ik het goed weet, maar links laten liggen werkt goed hoor.
Ik kan de tv op mijn werk niet uitzetten (werk in verpleeghuis)
De tijdschriften liggen bij de kapper (moet ik toch écht soms heen)
internet gebruiken zoals het hoort????
Niet langs etalages? Heb je een blinddoek voor me en een geleide hond??

Hoezo wereldvreemd?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
caprice

Bericht door caprice »

Ariene schreef:
Ja, dat is nu net het probleem van de oude natuur, dús kun je die wereld links laten liggen voor zover dat mogelijk is. TV (tot verblinding, tot verdwazing, tot verdoemenis) kun je buiten de deur houden, internet gebruiken zoals het behoort, lectuur selecteren, wat er in je huis komt, en niemand vraagt van je om naar een winkelstraat te gaan en langs etalages te lopen.
Ik weet het, het klinkt alsof ik het goed weet, maar links laten liggen werkt goed hoor.
Dat is erg jammer als dat zo is, maar het is nog altijd wat anders dan er geobsedeerd er naar te gaan kijken, je kunt er ook geen aandacht aan besteden.
Ariene schreef:De tijdschriften liggen bij de kapper (moet ik toch écht soms heen)
Kun je laten liggen.
Ariene schreef:internet gebruiken zoals het hoort????
Ja. Eventueel is er nog een hulpmiddel in de vorm van klikzeef.
Ariene schreef:Niet langs etalages? Heb je een blinddoek voor me en een geleide hond??
Niet alle dingen in etalages zijn toch persé verkeerd? En als het wel zo is, is het dan moeilijk om gewoon voor je uit te kijken en er voorbij te lopen? Vind ik niets moeilijks aan hoor.
Ariene schreef:Hoezo wereldvreemd?
Niks wereldvreemd. Ik weet echt wel wat er te koop is. En dat is niet veel goeds vandaag de dag.

En wat ik hier schrijf is maar net hoe ik er mee om zou gaan. Ik wil niet de indruk wekken dat het ook voor jou zou moeten gelden.
We leven in een jachtige tijd. Ik doe het liever nog wat rustig aan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:dingen met Hem overleggen...
:roll:
caprice

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:
Ik zou het liever houden op: 'Uw wil geschiede'.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
jvdg

Bericht door jvdg »

caprice schreef:
Ariene schreef:
Dat is erg jammer als dat zo is, maar het is nog altijd wat anders dan er geobsedeerd er naar te gaan kijken, je kunt er ook geen aandacht aan besteden.
Ariene schreef:De tijdschriften liggen bij de kapper (moet ik toch écht soms heen)
Kun je laten liggen.
Ariene schreef:Niet langs etalages? Heb je een blinddoek voor me en een geleide hond??
Niet alle dingen in etalages zijn toch persé verkeerd? En als het wel zo is, is het dan moeilijk om gewoon voor je uit te kijken en er voorbij te lopen? Vind ik niets moeilijks aan hoor.
Niks wereldvreemd. Ik weet echt wel wat er te koop is. En dat is niet veel goeds vandaag de dag.

En wat ik hier schrijf is maar net hoe ik er mee om zou gaan. Ik wil niet de indruk wekken dat het ook voor jou zou moeten gelden.
Caprice, lang niet iedereen is zo standvastig als jij hoor......
Was dat maar waar!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:We leven in een jachtige tijd. Ik doe het liever nog wat rustig aan.
Je mag blij zijn dat je woont waar je woont.
Maar dat bén je ongetwijfeld ook :wink:
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Twee werelden? Het is onzin, een reformatorische thuisbasis leert jou normen , waarden, begrenzingen , een kader , waar jij je aan te houden hebt. Het leert je om niet alles maar te doen wat mogelijk is. Het geeft je een basis , een veilige thuisbasis om altijd op terug te vallen. Het brengt structuur in je leven aan.
En dan kun je uitgaan in de wereld en discussies hebben met mensen om je heen en soms komen ze tot jou inzicht en soms niet , maar jij hebt je basis. Voor altijd.
Voedt je Kinderen goed en sterk op!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Lassie

Bericht door Lassie »

freek schreef:
caprice schreef:
Lassie schreef:Het verbaasde mij niks dat een jonge refo in twee werelden leven!
Ik vind het onzin. Het hoeft helemaal niet. Ik heb dat nooit ervaren, in twee werelden te leven, en nog steeds niet. En zo oud ben ik nou ook weer niet. Je moet je niet mee laten zuigen door de tijdgeest.
En ik heb ook gewoon mobiele telefoon en internet. Het is maar net hoe en waarvoor je het gebruikt.
Zo is dat. Lassie behoort tot de categorie evangelischen die laatdunkend neerkijken op het reformatorische wereldje. Dan krijg je dat soort uitspraken.
Zoals ik al eerder zei:
freek schreef:Genoeg reformatorische jongeren leven niet in twee werelden (zoals Roeland ze omschrijft)
Heb je MIJ iets negatiefs horen zeggen over de refomatorischen!?
pardon nu ben je dingen aan het zeggen die gewoon helemaal niet waar zijn. Erg jammer hoor Freek! Dit doet mij heel erg pijn. en zit hier echt met tranen over mijn wangen dit te typen.

Ik hoop dat je je woorden terug gaat nemen! (je kent me niet eens).
Lassie

Bericht door Lassie »

caprice schreef:
Lassie schreef:Het verbaasde mij niks dat een jonge refo in twee werelden leven!
Ik vind het onzin. Het hoeft helemaal niet. Ik heb dat nooit ervaren, in twee werelden te leven, en nog steeds niet. En zo oud ben ik nou ook weer niet. Je moet je niet mee laten zuigen door de tijdgeest.
En ik heb ook gewoon mobiele telefoon en internet. Het is maar net hoe en waarvoor je het gebruikt.
Ik ken heel veel jongeren die wil in twee werelden leven dus daarom verbaasd het me niet dat ik dit lees in een artikel.

En tuurlijk er zijn ook refomatorische jongeren die absoluut niet in twee werelden leven!
Marnix

Bericht door Marnix »

Lassie schreef:
freek schreef:
caprice schreef:
Zo is dat. Lassie behoort tot de categorie evangelischen die laatdunkend neerkijken op het reformatorische wereldje. Dan krijg je dat soort uitspraken.
Zoals ik al eerder zei:
freek schreef:Genoeg reformatorische jongeren leven niet in twee werelden (zoals Roeland ze omschrijft)
Heb je MIJ iets negatiefs horen zeggen over de refomatorischen!?
pardon nu ben je dingen aan het zeggen die gewoon helemaal niet waar zijn. Erg jammer hoor Freek! Dit doet mij heel erg pijn. en zit hier echt met tranen over mijn wangen dit te typen.

Ik hoop dat je je woorden terug gaat nemen! (je kent me niet eens).
Freek, dit is in ieder geval alweer de tweede keer deze week dat je iets roept zonder dat je er wat van af weet. Je staat wel erg snel met je oordeel klaar. Misschien moet je iets minder snel zijn met veroordelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

ik herken het wel, die twee werelden
ik vind het een moeilijke tijd waarin onze jongelui opgroeien
grenzen vervagen. En wil je geen eenling zijn in de klas dan moet je toch in zekere mate meedoen. (was in mijn jeugd al zo, maar dat is er niet makkelijker op geworden)
maar niet alleen dat; ik ontmoet jongeren en hoor van jongeren die serieus bezig zijn met de dingen van Gods Woord. maar die anderzijds ook volop in de wereld hun plezier hebben.
Pas hoorde ik hetzelfde van een leraar van VLC. hij had in de bus een ontzettend fijn gesprek over geestelijke dingen met twee leerlingen. Zó dat hij zich verwonderde over de diepgang en over hetgeen ze in alle eerlijkheid vertelden hoe ze bezig waren met de dingen van de eeuwigheid. Toen het gesprek afgelopen was; was hij innerlijk verblijd dat de Heere blijkbaar werkte in de harten van leerlingen. De meisjes pakten vervolgens een of ander meidenblad uit hun tas (Yes ofzo) en gingen over 'tot de orde van de dag'.......

Ik vond het herkenbaar. Soms hoor ik jongelui spreken/bidden en dan verbaas ik me over hetgeen ze zeggen en wat ze bezighoudt. Dan is het zó geestelijk herkenbaar. Terwijl ze aan de andere kant zo 'werelds' leven en een wereldse uitstraling hebben. ( een 'oneerbare' kledingstijl)
En ik veróórdeel nu niet maar ik constateer. (en vind het jammer....)
Ariene

Bericht door Ariene »

caprice schreef:
Ariene schreef:
Kun je laten liggen.

Beste Caprice,

Ik vind het een grote genade dat jij zó kan leven.
Hoewel ik natuurlijk de blaadjes bij de kapper kan laten liggen en klikzeef gebruiken dan nóg moet ik ,met Paulus zegen:
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is [wel] bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet. .
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
TV (tot verblinding, tot verdwazing, tot verdoemenis) kun je buiten de deur houden.
Daarbij gaat het net zo goed om hoe en waarvoor je het gebruikt. Opmerkelijk, dit onderscheid. :)

Maar als je al niet in een winkelstraat gaat lopen omdat je daar etalages hebt met weet ik veel wat allemaal daar in, krijg je toch wel een probleempje... het probleem dat volgens mij ook omschreven wordt. Dat een hang naar "geen wereldgelijkvormigheid" doorslaat in "wereldvreemdheid". En dat is een groot gevaar voor de kerk want dan mist ze een heel belangrijk doel: Zoutend zout zijn en lichtend licht. Hoeveel mensen die God niet kennen komen er bij je in de kerk? Hoeveel mensen die niet al in een kerkverband zaten, van de wereld, sluiten zich aan bij de kerk? Hoeveel mensen in je stad of dorp, buiten de kerkgangers om, horen het evangelie? Het is goed dat jongeren in twee werelden leven. In Gods Koninkrijk en tegelijkertijd ook in deze wereld. Daar wordt aan Gods koninkrijk gewerkt. We moeten juist leren om daar in de wereld ons licht te laten schijnen... laten we jongeren daar maar voor toerusten... en laten we daar, in de wereld, als kerk ook maar actief zijn. En waken voor een kerkreservaat waar alleen de insiders komen en mensen van buitenaf niets van merken.
Laatst gewijzigd door Marnix op 16 nov 2007, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:
Is dit met elkaar dan in tegenspraak?

God, hoe moet ik dit doen?
God: je kunt dit het beste zus en zo doen.
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:
Dat bedoel ik ook... ik bedoelde meer: Dingen aan Hem voorleggen, zoeken naar zijn wil. Geen dingen op eigen houtje doen maar je door God laten leiden. Dat was uit de context ook wel op te maken dacht ik ;)

Excuses voor mijn wat ongelukkige formulering. Ik wou niet een situatie schetsen van overleg tussen gelijke partijen, alsof je een motie indient die nog even moet worden aangenomen.
Plaats reactie