Of het zinvol is, die discussie (weer) te voeren hangt van jezelf af; vooral of je bereid bent de argumenten van de ander serieus onder ogen te zien (dit geldt voor ons allemaal, vat dit dus niet persoonlijk op!).Erasmiaan schreef: (...)
Laat maar. Naast dat dit off-topic is komt dit weer uit op een bepaalde discussie die al 100 keer gevoerd is. Ik heb geen behoefte om die discussie weer te voeren.
De discussie is niet off-topic, want die gaat over de leer van Arminius. Kan de mens uit zichzelf tot geloof komen? Maar wat is dan geloof?
Als je uitgaat van de Heidelbergse Catechismus, dan moet je - lijkt mij - concluderen dat het weten én het vertrouwen op wat God in Zijn evangelie beloofd heeft in dit antwoord staan. Oftewel: de gelovige is geplant in Christus. Anders heeft hij er geen deel aan. De Catechismus kent geen stappen. Je gelooft, of je gelooft niet. En als je gelooft, heb je deel aan Christus en al Zijn weldaden.
Zowel Catechismus als Dordtse Leerregels gaan niet in op het exacte proces van het tot geloof komen - vooral de Catechismus niet. Wél geven de DL aan dat het Gods werk is dat wij tot geloof komen, en belooft Hij allen die tot Hem komen en geloven, de rust voor hun ziel en het eeuwige leven (DL 3/4 art. 8 ).
Er zit een zekere spanning hierin: Zonder God kan het niet, maar we spreken wel over mensen die tot Hem komen en geloven. Zelf denk ik - en ik geloof dat ook hierin de DL met mij meegaat (nou ja, andersom..) - dat we dit een mysterie moeten laten blijven.