Erasmiaan schreef:
@ Pim: noem dan eens een praktisch voorbeeld wat wel en wat niet kan?
Allereerst: ik heb niet gezegd dat ik het onderscheid helder heb, ik heb gesteld dat je er niet bent door het onderscheid te stellen in geestelijke lessen vs. allegoriseren.
Maar ik heb er wel een bescheiden mening over. Wat mij betreft beperkt vergeestelijken zich in principe tot heenwijzing en typering van Christus.
Zoals Luther al zei: op iedere bladzijde van de Bijbel vind je Christus. En dat is wat anders dan: op iedere Bijbel vind je de gang van Gods volk. Nu zullen weinig mensen dat laatste stellen, maar het lijkt er soms wel op. Het is niet zo dat je op iedere bladzijde van de Bijbel bevindelijke lessen kan trekken, door zaken te vergeestelijken.
Er is genoeg letterlijke bevinding in de Bijbel (Psalmen, brieven van de Apostelen, etc), we moeten niet achter al die OT-geschiedenissen ook bevindelijke dogma's gaan zoeken of creeeren. Opvallend is namelijk dat dat soort preken vaak alleen maar uit het OT gehouden kunnen worden.
Als je het bijvoorbeeld hebt over de geestelijke les van de Vrijsteden, dan moet je m.i. slechts stellen dat Christus de Vrijstad is waar we naartoe moeten vluchten. Het vergeestelijken beperkt zich dus tot de typologie van Christus en gaat niet door in de typologie van de christen en zijn/haar wegen, het teruggaan naar de dorpsraad, het overlijden van de hogepriester, etc.