Ariene schreef:Klavier schreef:rekcor schreef:Klavier schreef: (...)
Wil iemand de samenvatting van deze lap tekst geven? Ben aan het werk!
Het 'gij geheel anders' betrekken op traditie , heeft te maken met een eenzijdige toepassing van een rechtzinnige dogmatiek.
Die een kerk vol met mensen oplevert die dood zijn en niets kunnen en willen en daar een punt zetten. En daarom in de traditie hun symboolfunctie zo sterk benadrukken. Daarom is alles zwart, tot de trouwjurk toe.
Herkenbaar? Voor mij wel. En gezien de nood van de topic starter die herhaaldelijk aangeeft Christus nodig te hebben, maar vanwege tradiotionele blokkades daar vanaf gehouden wordt, ben ik bijzonder scherp in deze zaken.
Alles wat van Christus afhoud bestrijd ik dus. Met en zonder lange teksten.
Bedankt Klavier!
Misschien kan je voortaan in twee delen kunnen posten.
eerst je verhaal, dan de samenvatting!
Dit is voor mij helder!
Bedankt!
Waarom veel woorden:
Ten eerste omdat ik de vermogens mis kort en bondig te zijn.
Ten tweede om te voorkomen dat er misvattingen ontstaan.
Want, inhakend op het onderwerp, andersom kun je niet stellen dat daar waar de traditie sterk lijkt te domineren, er ook een onevenwichtige dogmatische invulling van de prediking is. Ik kies dan liever voor een onderbouwing die de lezer zelf de conclusie kan laten maken dan iets als bewering in de groep te gooien wat verwarring sticht.
Ik ben zelf GG-er en binnen de GerGem wordt er nogal eens verkeerd terug geredeneerd om dominees zaken in de schoenen te schuiven op basis van de traditie terwijl het juist het misverstaan van de toehoorders is in dezen.
Als concreet voorbeeld wil ik Ds. Kersten noemen: Die zou het aanbod van genade niet leren. Dogmatisch is die lijn te beredeneren door de Dogmatiek van Ds. Kersten door te trekken.,
Als je echter kijkt naar wat hij zei en schreef over de bevinding en valse bevinding, de praktijk van de prediking, en daarbij ziet welke geschriften hij als voorbeeld voor de praktijk van de prediking aandroeg, dan is daar een gezond evenwicht.
Evenwel worden de geschriften van de Erskines en Fisher niet overal als praktijk voorbeeld gehanteerd en zelfs afgewezen vanwege hun ruime aanbod van genade.
Ik ben ook van mening dat de verwarring in mijn kerkverband grotendeels veroorzaakt wordt door de dogmatische lijn van de ander door te trekken en deze als kritiek op de persoon terug te leggen. En zie dan maar eens kans om het te weerleggen.
Het is niet meer dan logisch dat predikanten die op deze wijze onder vuur liggen, hier tactloos over uit hun slof schieten in de Saambinder. Een aanval in de rug is vragen om emotionele reacties.
Voorzichtigheid is geboden, zeker als het de prediking van Gods Woord betreft!, en dat vraagt veel tekst en uitleg bij het betrekken van een stelling in een diskussie.
Een diskussieforum heeft m.i. een flinke keerzijde als de onderbouwing van het beweerde wegblijft. Het schept dan enkel een stemmingmakend klimaat. En daar is de eenheid in het kerkverband en de reformatorische gezindte ook niet mee gediend.
Vergeet niet dat er jonge mensen meelezen die elke vorm van kritisch geluid als een bevestiging kunnen lezen van een leeftijd eigen kritische denkwijze. Daarmee zou je mensen de kerk uitjagen.
Leer zelf denken, en leer zelf de Schrift lezen en de dogmatiek verstaan. Ga niet uit van de conclusies van anderen als het kritiek op prediking en traditie betreft. Dan valt het gezag van Gods knechten weg en daarmee het gezag van het Woord dat zij brengen.
Neemt niet weg dat ontsporingen zijn waar te nemen, maar die kun je alleen bestrijden door aan te geven hoe het onstaat. Niet door vast te stellen dát er een ontsporing plaats vindt.
Hopend op begrip voor deze alweer lange post.