Gij geheel ánders ?!

Petrus

Gij geheel ánders ?!

Bericht door Petrus »

het "Gij geheel ánders" kan op verschillende wijzen tegemoet getreden worden:

De strikt reformatorische opvatting hiervan is: wereldmijding, afzien van wereldgelijkvormigheid, het naar binnenin het kerkverband gericht zijn.

Dat brengt met zich mee dat deze opvatting de uitwerking heeft van het beruchte "zwarte gat-effect": het slort al het licht óp, maar geeft geen enkel licht meer áf.

Is het eigenlijk niet zo, dat het GIJ GEHEEL ANDERS wel eens héél anders opgevat en tot uiting kan komen dan op bovenstaande wijze?

Het "Gij geheel ánders" klopt nog stééds, maar het effect is "geheel ánders" : in de wereld staan mét je geloof, je geloof uitstralen, een leesbare brief van Christus zijn voor je medemens, nodigend, het Evangelie laagdrempelig laten zijn om mensen naar het éne Licht te doen komen en verlangen, er zijn voor je medemens vanuit je Christelijke levensovertuiging, de Liefde van de Heere uitstralen naar mensen die de Here nog niet (willen) kennen, met hen sámen optrekken in de wereld, want IEDEREEN IS ONZE NAASTE.

En dan kún je je er niet ietwat makkelijk vanaf maken door even een giro'tje uit te schrijven en achteroverleunen van : ik heb ook wat voor m'n naaste gedaan..........jááá, even vanuit je luie stoel een formuliertje voor de bank invullen, maar je écht je de naast tonen voor je medemens is toch wel even wat ánders.

Wie is écht een leesbare brief van Christus in deze wereld?

Of sluiten we ons liever op in onze eigen veilige refo-wereldje, afgesloten van die "boze wereld die tot op het bot verdorven is"?

Juist dán heb je de taak om lichtend Licht en zoutend Zout te zijn, een échte naaste voor je medemens, je een leesbare Brief van Christus te betonen, zónder dat er een beloning tegenover staat.

Laten zien in doen én laten, in je gesprekken met je naaste, of dat nu een aan alcohol of drugs verslaafde is, of gewoon een ouder iemand die zélf de deur niet meer uit kan, meenemen voor een middagje er even hélemaal tussenuit: een dankbare glimlach mag je dierbare beloning zijn.

Wees Christus' gebod indachtig: Heb uw naaste lief gelijk uzelve................of heb jij jezélf niet zó lief dat je dit niet wáár kunt maken??
Ariene

Re: Gij geheel ánders ?!

Bericht door Ariene »

Petrus schreef:het "Gij geheel ánders" kan op verschillende wijzen tegemoet getreden worden:

De strikt reformatorische opvatting hiervan is: wereldmijding, afzien van wereldgelijkvormigheid, het naar binnenin het kerkverband gericht zijn.

Dat brengt met zich mee dat deze opvatting de uitwerking heeft van het beruchte "zwarte gat-effect": het slort al het licht óp, maar geeft geen enkel licht meer áf.

Is het eigenlijk niet zo, dat het GIJ GEHEEL ANDERS wel eens héél anders opgevat en tot uiting kan komen dan op bovenstaande wijze?

Het "Gij geheel ánders" klopt nog stééds, maar het effect is "geheel ánders" : in de wereld staan mét je geloof, je geloof uitstralen, een leesbare brief van Christus zijn voor je medemens, nodigend, het Evangelie laagdrempelig laten zijn om mensen naar het éne Licht te doen komen en verlangen, er zijn voor je medemens vanuit je Christelijke levensovertuiging, de Liefde van de Heere uitstralen naar mensen die de Here nog niet (willen) kennen, met hen sámen optrekken in de wereld, want IEDEREEN IS ONZE NAASTE.

En dan kún je je er niet ietwat makkelijk vanaf maken door even een giro'tje uit te schrijven en achteroverleunen van : ik heb ook wat voor m'n naaste gedaan..........jááá, even vanuit je luie stoel een formuliertje voor de bank invullen, maar je écht je de naast tonen voor je medemens is toch wel even wat ánders.

Wie is écht een leesbare brief van Christus in deze wereld?

Of sluiten we ons liever op in onze eigen veilige refo-wereldje, afgesloten van die "boze wereld die tot op het bot verdorven is"?

Juist dán heb je de taak om lichtend Licht en zoutend Zout te zijn, een échte naaste voor je medemens, je een leesbare Brief van Christus te betonen, zónder dat er een beloning tegenover staat.

Laten zien in doen én laten, in je gesprekken met je naaste, of dat nu een aan alcohol of drugs verslaafde is, of gewoon een ouder iemand die zélf de deur niet meer uit kan, meenemen voor een middagje er even hélemaal tussenuit: een dankbare glimlach mag je dierbare beloning zijn.

Wees Christus' gebod indachtig: Heb uw naaste lief gelijk uzelve................of heb jij jezélf niet zó lief dat je dit niet wáár kunt maken??
Ben jij een voorstander van de Nieuwe vertaling?
Petrus

Bericht door Petrus »

Ariene schreef:
Wat heeft dát er mee te maken??? Het gaat mij om de uitwerking van het begrip Gij geheel ánders............en niet om willekeurig wélke vertaling.
Klavier

Bericht door Klavier »

Petrus, Mooie post!
Het één sluit het ander niet uit.
Een onderlinge bezinning over hoe we als Christenen behoren te leven en welke wereldse zaken onszelf mogen kenmerken of juist niet mag evengoed plaats vinden, denk ik.
Om des te sterker gezamenlijk een lichtend licht en zoutend zout te kunnen zijn.
Ariene

Bericht door Ariene »

Petrus schreef:
Ariene schreef:
Wat heeft dát er mee te maken??? Het gaat mij om de uitwerking van het begrip Gij geheel ánders............en niet om willekeurig wélke vertaling.
Kijk dat heeft met het volgende te maken,

In de reformatorische kerken wordt dit als een maatstaf gebruikt. Gij geheel anders. Het wordt neergezet als een bijbeltekst. We moeten dat laten zien aan kleding, haardracht enz.

Daarbij komt vaak dat de NBG'51 niet echt geaccepteerd wordt.
Daarom verbaasd het mij altijd zo dat deze tekst (die hun blijkbaar goed uitkomt) zo vaak onder ons gebruikt wordt.

In de SV lezen wij " Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd;"
ook in de NBV staat deze vertaling, zo ook in de naardense Bijbel.

Dit maakt de discussie op dit punt ook heel anders.

trouwens, wat er mee bedoelt wordt schrijft Paulus er gewoon onder:

Daarom legt af de leugen, en spreekt de waarheid, een iegelijk met zijn naaste; want wij zijn elkanders leden.
26 Wordt toornig, en zondigt niet; de zon ga niet onder over uw toornigheid;
27 En geeft den duivel geen plaats.
28 Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft.
29 Geen vuile rede ga uit uw mond, maar zo er enige goede rede is tot nuttige stichting, opdat zij genade geve dien, die dezelve horen.
30 En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing.
31 Alle bitterheid, en toornigheid, en gramschap, en geroep, en lastering zij van u geweerd, met alle boosheid;
32 Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft.
1 ¶ Zijt dan navolgers Gods, als geliefde kinderen;
2 En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk.
3 ¶ Maar hoererij en alle onreinigheid, of gierigheid, laat ook onder u niet genoemd worden, gelijkerwijs het den heiligen betaamt,
4 Noch oneerbaarheid, noch zot geklap, of gekkernij, welke niet betamen; maar veelmeer dankzegging.
5 Want dit weet gij, dat geen hoereerder, of onreine, of gierigaard, die een afgodendienaar is, erfenis heeft in het Koninkrijk van Christus en van God.
6 Dat u niemand verleide met ijdele woorden; want om deze dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid.
7 Zo zijt dan hun medegenoten niet.
8 Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts.
9 (Want de vrucht des Geestes is in alle goedigheid, en rechtvaardigheid, en waarheid),
10 Beproevende wat den Heere welbehagelijk zij.
11 En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer.
12 Want hetgeen heimelijk van hen geschiedt, is schandelijk ook te zeggen.
13 Maar al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar; want al wat openbaar maakt, is licht.
14 Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.
15 Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen.
16 Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn.
17 Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij.
18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest;
19 Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;
20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;
21 ¶ Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods.
22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;
23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.

Ik hoop dat je nu een beetje begrijpt wat ik met die vertaling bedoelde
Ariene

Bericht door Ariene »

Petrus,

Overigens vind ik het wel een mooi stukje!
We moeten vooral dat tweede gedeelte altijd goed in de gaten houden!
Want zo hebben wij Christus geleerd!
rekcor

Bericht door rekcor »

Ariene schreef:Kijk dat heeft met het volgende te maken,

In de reformatorische kerken wordt dit als een maatstaf gebruikt. Gij geheel anders. Het wordt neergezet als een bijbeltekst. We moeten dat laten zien aan kleding, haardracht enz.

Daarom verbaasd het mij altijd zo dat deze tekst (die hun blijkbaar goed uitkomt) zo vaak onder ons gebruikt wordt.

Het is nooit goed om uit te gaan van een (1) vertaling. Vaak komen beide talen niet goed overeen, cirkelen diverse vertalingen rondom de originele betekenis.

Het is daarom goed om naast de SV, ook te kijken wat de NBG, de NIV, de NBV, de KJV etc hebben. We mochten onszelf nog onnodig wetten/wetjes opleggen

[hr]
Ariene schreef:We moeten dat laten zien aan kleding, haardracht enz.

(...)

< bijbelgedeelte >
Het grappige is dat genoemd bijbelgedeelte nu juist niet handelt over 'refo'-kleding en 'refo'-haardracht.
refo

Bericht door refo »

Vertalen is een beetje liegen.
Ariene

Bericht door Ariene »

rekcor schreef:
Ariene schreef:Kijk dat heeft met het volgende te maken,

Het is nooit goed om uit te gaan van een (1) vertaling. Vaak komen beide talen niet goed overeen, cirkelen diverse vertalingen rondom de originele betekenis.

Het is daarom goed om naast de SV, ook te kijken wat de NBG, de NIV, de NBV, de KJV etc hebben. We mochten onszelf nog onnodig wetten/wetjes opleggen

[hr]
Ariene schreef:We moeten dat laten zien aan kleding, haardracht enz.

(...)

< bijbelgedeelte >
Het grappige is dat genoemd bijbelgedeelte nu juist niet handelt over 'refo'-kleding en 'refo'-haardracht.
Dat vind ik nu juist altijd de ironie van deze "tekst"
Ten eerste staat het niet in de SV
En ten tweede slaat het absoluut niet op het uiterlijk

Maar waarom wordt hij dan zo graag gebruikt juist met het oog hierop?
Mischien past hij in de topic "verkeerd geciteerde teksten"

De NBG'51 had het zelf ook wel door, want in de nieuwste vertaling hebben ze dit niet geschreven!

P.S. wel jammer dat Petrus niet reageerd
Klavier

Bericht door Klavier »

Ariene schreef:In de reformatorische kerken wordt dit als een maatstaf gebruikt. Gij geheel anders. Het wordt neergezet als een bijbeltekst. We moeten dat laten zien aan kleding, haardracht enz.

Dit is een direct gevolg van de visie op de wedergeboorte en het verkeerd omgaan met die visie die op zich genomen goed kan functioneren, met als bewijs de oude schrijvers als Brakel en Van der Groe.
Daar waar het uitgangspunt is dat wedergeboorte wordt 'ingestort' door de Heilige Geest, als een 'hebbelijkheid', in één moment, wordt de prediking vooral beschouwend. De prediking is tot ontdekking van de wedergeboorte en niet langer tot ontdekking van de zonden, gerechtigheid en oordeel om uit te drijven tot Christus. En niet langer overtuigend van een God die uit Liefde mensen verkiest en ze door middel van de preding trekt door én de kwaal aan te wijzen, én de ernst daarvan én het medicijn, én de verkrijgbaarheid voor alle toehoorders.
Het beperkt zich dan vooral tot het zoeken naar kenmerken van de wedergeboorte. En die begint met het voelen van de kwaal.
De overtuiging van de Heilige Geest is dan vooral ingeperkt tot het doen van een enkel overtuigen van uitverkorenen.
En dan komen we in de knoei met "Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. .

Een beschouwende preek kan onmogelijk zonder de overtuigende functie van héél Gods Woord aan álle toehoorders de vruchten van geloof eisen. Netzomin de genade wordt voorgesteld aan alle toehoorders, want enkel de uitverkorene krijgt het te zien en horen nadat hij levend gemaakt is. Een dode hoort immers niet.
(NB Hiermee vind de slinkse zondaar een excuus voor ongeloof!)
Deze zienswijze redeneert verder: Eerst moet de wedergeboorte zijn geopenbaard in de zondaar. Dan komen de vruchten als Ef. 4 pas. En pas daarna kan de pastorale vermaning plaats vinden om meer vrucht te dragen.
Een gemeente vol met zondaars in Adam moet vooral de wedergeboorte gepredikt worden. Daar begint Gods Werk, en als God daar begint, hebben we daar in de prediking ook op te richten. Het geloof zelf is Gods Werk, dus daar hoeft het accent niet op te liggen.
De balans wordt gekozen in overeenstemming met het aantal gelovigen / ongelovigen. Geloofsoefeningen zijn in sommige kringen dan ook nauwelijks te vinden als onderwerp van de prediking. Kenmerkend is dan ook dat in de beschouwende prediking het echte stuk van geloofskenmerken niet of nauwelijks aan bod komen. De bevinding, of ervaring, het ondervinden als gevolg van de wedergeboorte is het ijkpunt geworden om te zien of het Woord Vrucht draagt. En niet langer de kenmerken die Paulus noemt.
Het blijft daarin steken op de wedergeboorte met de kenmerken van vooral het stuk der ellende omdat die als eerste in de levendmaking openbaar komen.
En daaruit vloeit automatisch voort dat het 'geheel anders' wordt gezocht in dat wat in ieder geval toonbaar aanwezig is in de prediking: Ellende. En daarbij afgeleid de symboliek van tradies.
Zwarte kleding, stemmigheid, ingetogenheid. Alle keuzes en afwegingen zijn op de vruchten van de wedergeboorte gebaseerd. De eerste vruchten van de bekering, dan. De schuldverslagenheid. Etc.
Hoewel deze ellende een kenmerkend stuk is, gaat de overtuigende kracht en getuigenis van Gods Woord verloren. Het middel van de uitwendige prediking wordt zodoende losgeloppeld van het werk van de Heilige Geest. Het biedt de toehoorders een excuus zich niet te bekeren en de uitverkiezing te hanteren als uitvlucht. Als er geen inwendige roeping is, dan heeft Uw Geest niet gewerkt, dus kan ik er niets aan doen. Ik kan immers niet zelf zalig worden.
Bovendien stijdt dit geheel met de doopbelofte die alle kinderen geldt. Alle kinderen krijgen hun naam te horen bij het zichtbaar teken en zegel onder de aanroeping van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Het is kenmerkend voor de kringen waarin de beschouwing als preekstijl sterk naar voren komt, de doop ondergewaardeerd wordt en eigenlijk niet als betekenisvol voor het kind zelf ziet. Het gaat daarbij enkel over het versterken van het geloof van de uitverkorenen. Daarmee is het sacrament een evenbeeld geworden van het Heilige Avondmaal en niet langer in de plaats van de besnijdenis gekomen.
En valt de basis van een deel van de DL weg.

Dit alles geeft maar weer aan dat er gevaren op de loer liggen door de tradities in stand te willen houden vanuit de dogmatiek. Dat drijft theologen tot het doortrekken van lijnen die de meest complexe uitleggingen nodig maken om in overeenstemming met Gods Woord te blijven.

Als er meer onderbouwing gewenst is voor deze benadering, wil ik onder de rubriek dogmatiek nog wel een uiteenzetting posten.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik sta echt versteld hoe jij van alles zo'n lang dogmatisch verhaal kan maken :o

Mij gaat het om de praktijk van het gebruik.

Als ik eens een broek aan had werd er negatief over gedaan want "Gij geheel anders"
Dan ging het niet over habitus -actus, van der Groe en wedergeboorte.
Nee, die tekst was een makkelijke kapstok om ons uiterlijk "netjes" te houden.

En dat stuit mij tegen de borst omdat Paulus dat hier niet bedoeld.

Ik ben toch niet de enige die ervaring heb met dit gebruik?
rekcor

Bericht door rekcor »

Klavier schreef: (...)
Wil iemand de samenvatting van deze lap tekst geven? Ben aan het werk!
Klavier

Bericht door Klavier »

rekcor schreef:
Het 'gij geheel anders' betrekken op traditie , heeft te maken met een eenzijdige toepassing van een rechtzinnige dogmatiek.
Die een kerk vol met mensen oplevert die dood zijn en niets kunnen en willen en daar een punt zetten. En daarom in de traditie hun symboolfunctie zo sterk benadrukken. Daarom is alles zwart, tot de trouwjurk toe.
Herkenbaar? Voor mij wel. En gezien de nood van de topic starter die herhaaldelijk aangeeft Christus nodig te hebben, maar vanwege tradiotionele blokkades daar vanaf gehouden wordt, ben ik bijzonder scherp in deze zaken.
Alles wat van Christus afhoud bestrijd ik dus. Met en zonder lange teksten.
Ariene

Bericht door Ariene »

Klavier schreef:
rekcor schreef:
Het 'gij geheel anders' betrekken op traditie , heeft te maken met een eenzijdige toepassing van een rechtzinnige dogmatiek.
Die een kerk vol met mensen oplevert die dood zijn en niets kunnen en willen en daar een punt zetten. En daarom in de traditie hun symboolfunctie zo sterk benadrukken. Daarom is alles zwart, tot de trouwjurk toe.
Herkenbaar? Voor mij wel. En gezien de nood van de topic starter die herhaaldelijk aangeeft Christus nodig te hebben, maar vanwege tradiotionele blokkades daar vanaf gehouden wordt, ben ik bijzonder scherp in deze zaken.
Alles wat van Christus afhoud bestrijd ik dus. Met en zonder lange teksten.
Bedankt Klavier!

Misschien kan je voortaan in twee delen posten.
eerst je verhaal, dan de samenvatting! :wink:

Dit is voor mij helder!
Bedankt!
Laatst gewijzigd door Ariene op 13 nov 2006, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Petrus

Bericht door Petrus »

Klavier schreef: Alles wat van Christus afhoud bestrijd ik dus.
Wil je daarmee zeggen dat, als je in "de wereld" een openlijk leesbare brief van Christus wilt zijn/bent, en je vraagt je hardop af waarom het "Gij geheel ánders" in reformatorische kringen op een totáál andere wijze inhoud heeft (gekregen) dan daarbuiten........dat je dan buiten Christus bent?
Plaats reactie