Ritmisch of niet?

Christiaan

Bericht door Christiaan »

wim schreef:Christiaan,

Onderstaande vraag van Hendrikus is wel erg van belang als het gaat om snelheid van uitvoering:
Hendrikus schreef: Er is één aanwijzing die van belang is: de maataanduiding C met een streep erdoor. Weet je misschien wat dat betekent? Je uitleg zien we met belangstelling tegemoet.
Met jouw kennis van de oude muziek moet het toch simpel zijn om direct een antwoord uit je mouw te schudden?
Ja, maar als ik al geschud heb maar er wordt niet goed gelezen!
Dan schud ik het er niet nog eens uit.
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:

Onderstaande vraag van Hendrikus is wel erg van belang als het gaat om snelheid van uitvoering:
Hendrikus schreef: Er is één aanwijzing die van belang is: de maataanduiding C met een streep erdoor. Weet je misschien wat dat betekent? Je uitleg zien we met belangstelling tegemoet.
Met jouw kennis van de oude muziek moet het toch simpel zijn om direct een antwoord uit je mouw te schudden?
We lezen heel goed. Maar we wijzen je op fouten in je redenatie en daar heb je geen antwoord op.

Een hele noot duurt niet standaard 4 seconden. PUNT.
Lees jij wel goed?

Als je wist wat dat teken (C met streep) betekende zou je direct weten dat je het mis had. Maar je weet dat overduidelijk niet.
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:

We lezen heel goed. Maar we wijzen je op fouten in je redenatie en daar heb je geen antwoord op.

Lees jij wel goed?

Als je wist wat dat teken (C met streep) betekende zou je direct weten dat je het mis had. Maar je weet dat overduidelijk niet.
Ik heb ontdekt dat in 16de 17de eeuw 8/4 maat kan betekenen en daar ga ik van uit. De 4/2 komt niet in aan merking. In een vierkwartmaat duur een kwart noot 1 tel/1 seconde een hele noot 4 tellen/4 seconde.
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
wim schreef:
Christiaan schreef:

Lees jij wel goed?

Ik heb ontdekt dat in 16de 17de eeuw 8/4 maat kan betekenen en daar ga ik van uit. De 4/2 komt niet in aan merking. In een vierkwartmaat duur een kwart noot 1 tel/1 seconde een hele noot 4 tellen/4 seconde.
Een 8/4 maat is bij mijn weten geen vierkwartsmaat maar een achtkwartsmaat. En waarom komt volgens jou een 2/2 maat (want dat bedoel je waarschijnlijk) niet in aanmerking? En hoe breng je die bewering in overeenstemming met de C met de streep erdoorheen?

Even serieus: in elke muziektheorieboek dat je onder ogen komt zul je nooit de bewering tegenkomen dat een kwart noot een seconde moet duren. Nogmaals: nooit!
Mijn aanbeveling: lees eens iets. Daar steek je wat van op.
limosa

Bericht door limosa »

het gaat allemaal nogal boven m'n pet, maar Christiaan, zou je een link naar MP3-tje kunnen posten waar we kunnen horen hoe jij je het tempo voorstelt?

als de opponenten dat ook doen wordt het duidelijker misschien
Laatst gewijzigd door limosa op 04 sep 2006, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:
wim schreef:
Christiaan schreef: Ja, maar als ik al geschud heb maar er wordt niet goed gelezen!

Lees jij wel goed?

Een 8/4 maat is bij mijn weten geen vierkwartsmaat maar een achtkwartsmaat. En waarom komt volgens jou een 2/2 maat (want dat bedoel je waarschijnlijk) niet in aanmerking? En hoe breng je die bewering in overeenstemming met de C met de streep erdoorheen?

Even serieus: in elke muziektheorieboek dat je onder ogen komt zul je nooit de bewering tegenkomen dat een kwart noot een seconde moet duren. Nogmaals: nooit!
Mijn aanbeveling: lees eens iets. Daar steek je wat van op.
Natuurlijk niet maar dat leid je wel af, vierkwartsmaat zonder aanduuiding MM60 is 60 tellen in een minuut, dan duur een tel een seconde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als niet-muzikale buitenstaander concludeer ik, dat de hamvraag in dit topic (al pagina's lang) is:
"Is een tel gelijk aan een seconde?"

Hier moet toch makkelijk een antwoord op te geven zijn? Of zie ik het te simpel?
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
Natuurlijk niet maar dat leid je wel af, vierkwartsmaat zonder aanduuiding MM60 is 60 tellen in een minuut, dan duur een tel een seconde.
Waar heb je ooit uit afgeleid dat een vierkwartsmaat zonder aanduiding betekent dat MM=60? Waar? En hoe kun je dat dan afleiden als er niets bij staat? Ik snap werkelijk niet waar je het vandaan haalt. Er zijn hele discussies over snelheid van uitvoering en jij negeert dat allemaal en stelt simpelweg 1 tel = 1 sec.
Klavier

Bericht door Klavier »

Christiaan schreef:
Christiaan, als een boodschap niet landt heeft dat vaak ook te maken met de wijze waarop het aangevlogen wordt. :wink:

Als je veel weet (wie ben ik om daar aan te twijfelen) waarvan wij kunnen leren, dan zul je voor lief moeten nemen dat zij die er weinig van weten niet direct op jouw nivo in kunnen steken. Je zult dan wat op moeten voeden. :idea:

Verwacht niet dat als je op voorhand al weet dat de kans klein is eenzelfde expert aan te treffen, een diskussie op jouw niveau kunt voeren. Dat heb je ons eerst nog wat aan te leren.

Als je goed leest zie je dat je niet begrepen wordt. :(
Dan kan het best wel eens zo zijn dat je even een niveautje lager moet gaan staan en het nog eens proberen. 8)
Herformuleer, verduidelijk en onderbouw je stellingen en standpunten noge ens, dan leren wij er mogelijk van, en kun jij een goed gesprek tegemoed zien. :D
Cummuniceren is vooral op elkaar afstemmen. Dat vraagt aanpassingsvermogen van 2 kanten dus.
Zie het als iemand die vanuit een kwartkomma middentoon samen wil spelen met iemand die een vijfdekomma middentoon heeft. Dat wordt ook nooit zuiver. :mrgreen:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Ik heb ontdekt dat in 16de 17de eeuw 8/4 maat kan betekenen en daar ga ik van uit. De 4/2 komt niet in aan merking. In een vierkwartmaat duur een kwart noot 1 tel/1 seconde een hele noot 4 tellen/4 seconde.
Zo, en waar heb je dat ontdekt?

Op mijn vraag betreffende De Arauxo heb je blijkbaar geen antwoord. Maar als Pachelbel-website-beheerder kun je me vast wel helpen met het volgende.

Ik heb de Magnificat-fuga's van Pachelbel in de uitgave Kistner & Siegel. Daar staat bij elke fuga een tempoaanduiding en een metronoomcijfer. Uiteraard zijn dat toevoegingen van de uitgever, Max Seiffert. Die meneer Seifert zet bijvoorbeeld bij fuga 19 een tempo kwartnoot = 100 en bij fuga 20 kwartnoot = 84. Uit jouw redenatie begrijp ik dat al die fuga's in 4/4 maat volgens jou gespeeld moeten worden in een tempo kwartnoot = 60? Ja?

En als ik het goed begrijp wil je zelfs fuga 24 (maataanduiding C met streep erdoor, temposuggestie van Seifert halve = 76) gespeeld hebben als 8/4 maat in kwartnoot = 60?

Of begrijpen we je nou niet goed?

En krijgen we nog antwoord op de vraag in hoeverre je op basis van een Antwerps clavecimbel-lesboek conclusies kunt trekken m.b.t. het trempo van de gemeentezang in Holland?

Geldt dat ook voor de Duo's van Speuy? Kun je daar ook conclusies aan verbinden over het tempo van de gemeentezang in Dordrecht anno 1610?
Christiaan

Klavier schreef:
Christiaan schreef:
Christiaan, als een boodschap niet landt heeft dat vaak ook te maken met de wijze waarop het aangevlogen wordt. :wink:

Als je veel weet (wie ben ik om daar aan te twijfelen) waarvan wij kunnen leren, dan zul je voor lief moeten nemen dat zij die er weinig van weten niet direct op jouw nivo in kunnen steken. Je zult dan wat op moeten voeden. :idea:

Verwacht niet dat als je op voorhand al weet dat de kans klein is eenzelfde expert aan te treffen, een diskussie op jouw niveau kunt voeren. Dat heb je ons eerst nog wat aan te leren.

Als je goed leest zie je dat je niet begrepen wordt. :(
Dan kan het best wel eens zo zijn dat je even een niveautje lager moet gaan staan en het nog eens proberen. 8)
Herformuleer, verduidelijk en onderbouw je stellingen en standpunten noge ens, dan leren wij er mogelijk van, en kun jij een goed gesprek tegemoed zien. :D
Cummuniceren is vooral op elkaar afstemmen. Dat vraagt aanpassingsvermogen van 2 kanten dus.
Zie het als iemand die vanuit een kwartkomma middentoon samen wil spelen met iemand die een vijfdekomma middentoon heeft. Dat wordt ook nooit zuiver. :mrgreen:
De betreffende zettingen die ik ken staan in het Suzanne van Soldt manuscript. Aan het begin staat een C met streep. Dit betekend normaal 2/2 maat (ook wel alle breve) genoemd.
Maar in deze maten geen 4 kwart noten per maat maar 8.
Hier uit leid ik af, wat ik al vaker ben tegen gekomen dat dit een 8/4 maat is 8 kwart noten per maat. 8 tellen per maat.
Volgende punt: normaal dat staat mischien nergens maar dat is wel zo is de standaard MM (metonoom aan duiding) aantal tellen per minuut. Dat is dan 60. 60 tellen/min= 60 seconden
1 tel een seconde.

Sorry maar uitgebreider/eenvoudiger kan het niet misschien wat kennis vereist maar ja, dat mag je bij zo´n discussie toch wel verwachten. Weten waar je over praat. Ik weet in ieder geval waar ik het over heb. En ik hoop ook aan andere discussie mij steentje bij dragen, maar alstjeblief ik heb al vaker gezegd wees toch duidelijk toe te pont. Begrijp je iets niet vraag het van maar mij part duidelijk maar ook duidelijke vragen stellen.
Hopelijk heeft het orgel zo weer wind, om in orgel termen te blijven
Klavier

Bericht door Klavier »

Christiaan schreef: Hopelijk heeft het orgel zo weer wind, om in orgel termen te blijven
Ok, we zullen de balgen blijven treden met elkaar (ik neem aan dat je een windmotor niet toepasselijk vind) :mrgreen:
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Ik heb ontdekt dat in 16de 17de eeuw 8/4 maat kan betekenen en daar ga ik van uit. De 4/2 komt niet in aan merking. In een vierkwartmaat duur een kwart noot 1 tel/1 seconde een hele noot 4 tellen/4 seconde.
Zo, en waar heb je dat ontdekt?

Op mijn vraag betreffende De Arauxo heb je blijkbaar geen antwoord. Maar als Pachelbel-website-beheerder kun je me vast wel helpen met het volgende.

Ik heb de Magnificat-fuga's van Pachelbel in de uitgave Kistner & Siegel. Daar staat bij elke fuga een tempoaanduiding en een metronoomcijfer. Uiteraard zijn dat toevoegingen van de uitgever, Max Seiffert. Die meneer Seifert zet bijvoorbeeld bij fuga 19 een tempo kwartnoot = 100 en bij fuga 20 kwartnoot = 84. Uit jouw redenatie begrijp ik dat al die fuga's in 4/4 maat volgens jou gespeeld moeten worden in een tempo kwartnoot = 60? Ja?

En als ik het goed begrijp wil je zelfs fuga 24 (maataanduiding C met streep erdoor, temposuggestie van Seifert halve = 76) gespeeld hebben als 8/4 maat in kwartnoot = 60?

Of begrijpen we je nou niet goed?

En krijgen we nog antwoord op de vraag in hoeverre je op basis van een Antwerps clavecimbel-lesboek conclusies kunt trekken m.b.t. het trempo van de gemeentezang in Holland?

Geldt dat ook voor de Duo's van Speuy? Kun je daar ook conclusies aan verbinden over het tempo van de gemeentezang in Dordrecht anno 1610?
Niet alleen voor mij voor veel meer organisten is bij geen tempo aanduidingen 4/4 MM 60 gewoon.
Waar haal je al die onzin over het Suzanne manuscript vandaan.
Vragen over pachelbel altijd welkom, maar wel duidelijk zijn.
Christiaan

Klavier schreef:
Christiaan schreef: Hopelijk heeft het orgel zo weer wind, om in orgel termen te blijven
Ok, we zullen de balgen blijven treden met elkaar (ik neem aan dat je een windmotor niet toepasselijk vind) :mrgreen:
Ben ik nou duidelijk genoeg of was dat niet jou kreet?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Niet alleen voor mij voor veel meer organisten is bij geen tempo aanduidingen 4/4 MM 60 gewoon.
Aha. Dus jij speelt die fuga's allemaal op 60. Spannend hoor!
Christiaan schreef:Waar haal je al die onzin over het Suzanne manuscript vandaan.
Nou, dat staat toevallig in het voorwoord van dat boek. Of lees jij nooit voorwoorden? Soms best wel leerzaam hoor.
Christiaan schreef:Vragen over pachelbel altijd welkom, maar wel duidelijk zijn.
Was ik dat niet dan?
Plaats reactie