De overstappers die ik spreek hebben het over wat anders.
En juist in de prediking waarvoor ze weggingen moest de mens zo veel.
De overstappers die ik spreek hebben het over wat anders.
Of zou je ook kunnen zeggen (vanuit het perspectief van de vertrekkers): de mens met alles wat hij of zij door moet maken, is de centrale boodschap of lijkt dat te zijn? Wat zegt het bijv. dat de vraag of een preek wel of juist niet afsnijdend (genoeg) was, een veelgebruikt criterium is om een preek te beoordelen?
Ik denk dat je gelijk hebt. En dat leidt tot een menstype dat afwacht en lijdelijk zegt: het moet je gegeven worden. En het leidt tot geestelijke nood bij mensen die het niet kunnen uithouden onder een prediking die alleen beschrijft hoe je bekeerd kan worden, maar niet de nodiging tot Jezus wordt gebracht tot een ieder, de hardste zondaar aan toe, omdat dat remonstrants zou zijn
Breed georiënteerd zijn sluit mijns inziens niet uit dat je verschillen(de stromingen) mag onderzoeken en benoemen, vind je wel?Refojongere schreef: ↑15 jul 2026, 23:25Het interessante is dat als ik mensen spreek die breed georiënteerd zijn niet de neiging hebben om verschillen zo uit te meten.Bewaar het Pand schreef: ↑15 jul 2026, 16:12Ik denk best breed. Mag ik geïnteresseerd zijn in een bepaalde stroming binnen een kerkverband?Refojongere schreef: ↑15 jul 2026, 15:20Dan is de vervolgvraag: Hoe breed ben je georiënteerd?Bewaar het Pand schreef: ↑15 jul 2026, 14:27
Niet zozeer behoefte aan hokjes, meer aan een beetje oriëntatie. Stromingen binnen een kerkverband zijn nu eenmaal een realiteit.
Je mag alles onderzoeken. Maar ik denk aan Freud hierbij als het gaat om het narcisme van de kleine verschillen. Het verklaart waarom groepen of individuen die sterk op elkaar lijken, elkaar juist feller bestrijden en bespotten dan groepen die mijlenver van elkaar afstaan. De obsessie met minieme afwijkingen dient om de eigen identiteit en superioriteit veilig te stellen.Bewaar het Pand schreef: ↑20 jul 2026, 16:29 Ik denk best breed. Mag ik geïnteresseerd zijn in een bepaalde stroming binnen een kerkverband?
Gemiddelde vertrekpercentage afgelopen 5 jaar. In elkaar gezet op basis van RD artikelen waarin niet altijd alle informatie vermeld stond. De nauwkeurigheid kan dus nog wat beter, maar het globale beeld ondersteunt mijn eerdere uitspraken.Ambtenaar schreef: ↑16 jul 2026, 08:52Wat is je definitie van opvallend. @refo en anderen kunnen de cijfers zo oplepelen.
Het gaat erom dat in ieder geval publiekelijk als onderbouwing van de verlating wordt gewezen naar degenen die de GG verlaten en niet wordt geëvalueerd of het wellicht aan de kerk ligt, meer specifiek aan de prediking.
Dat zijn toch ruim 2200 mensen per jaar uit de GG. Ledenaantal daalt slechts licht door geboorteoverschot.MGG schreef: ↑21 jul 2026, 22:26 [
Gemiddelde vertrekpercentage afgelopen 5 jaar. Vluchtig in elkaar gezet waardoor de nauwkeurigheid nog wat beter kan.
CGK 2,6%? Geen volledige cijfers van
GGiN 2,6%
GG 2,2%
HHK 2,1%? (Geen gegevens. Geboorteoverschot gelijk gesteld aan GG en inkomend GG(iN) gespiegeld en overige schatting.)
Zoals eerder gezegd zijn de vertrekcijfers pijnlijk. Tegelijkertijd zijn de cijfers relatief gezien niet zo bijzonder. De sterke focus op deze groep lijkt vooral gegrond op gevoel en niet op een cijfermatige bijzonderheid.Ambtenaar schreef: ↑21 jul 2026, 22:33Dat zijn toch ruim 2200 mensen per jaar uit de GG. Ledenaantal daalt slechts licht door geboorteoverschot.MGG schreef: ↑21 jul 2026, 22:26 [
Gemiddelde vertrekpercentage afgelopen 5 jaar. Vluchtig in elkaar gezet waardoor de nauwkeurigheid nog wat beter kan.
GGiN 2,6%
GG 2,2%
HHK 2,1%? (Geen gegevens. Geboorteoverschot gelijk gesteld aan GG en inkomend GG(iN) gespiegeld en overige schatting.)
Ik heb de aanwas in de GG weleens "eigen kweek" genoemd, 30 jaar geleden leidde dat nog tot groei en nu door afnemende gezinsgrootte dus een kleine krimp.Ambtenaar schreef: ↑21 jul 2026, 22:33Dat zijn toch ruim 2200 mensen per jaar uit de GG. Ledenaantal daalt slechts licht door geboorteoverschot.MGG schreef: ↑21 jul 2026, 22:26 [
GGiN 2,6%
GG 2,2%