Beste broeder ik begrijp je meer dan jij verwacht. Natuurlijk begrijp ik ook dat mijn zorgen over Hoogeveen niet goed kunnen overkomen omdat ik mij bewust daarvan heb teruggetrokken. Dus die kritiek mag je op mij hebben. Maar ik ben nu eenmaal betrokken op de hele CGK en kan dat nog niet loslaten.Middenrefo schreef: ↑11 jul 2026, 13:19Gedurende de vergadering opstappen vind ik niet netjes. Dat soort protestacties passen niet in een kerk, zeker niet als het zo voorbereid is.huisman schreef: ↑11 jul 2026, 12:35Klein beetje nuchterheid graag. En beter lezen. Los gaan sloeg niet op de G.S.Middenrefo schreef: ↑11 jul 2026, 12:00Hier wordt ik verdrietig van. Niet meer naar classisvergaderingen gaan of wel gaan maar met een beperkte lastbrief en vervolgens weeklagen dat de afvaardiging te progressief wordt.huisman schreef: ↑11 jul 2026, 11:30
Vraag eens aan een Afrikaans christen hoe hij over homoseksualiteit denkt?
Verder ben ik dankbaar dat jullie blijkbaar ook inzien dat de Schrift binnen de CGK niet meer leidend is. Tijdgeest en cultuur hebben op sommige thema’s helaas een doorslaggevende stem gekregen.
Kreeg onlangs trouwens de lijst van afgevaardigden naar Hoogeveen onder ogen. Dat is ook zonder Rijnsburg c.s. geen brede CGK afvaardiging. Zo te zien hebben ook veel van het ‘brede’ midden afgehaakt. Ga hier geen namen noemen maar dat er ook afgevaardigden zijn die ook op het tweede thema volkomen ‘los’ gaan in hun kerkenraadsbesluiten vind ik onvoorstelbaar.
Ik schrik ervan dat ‘mijn’ CGK de verdwijning nabij is. Toch is deze afvaardiging maar goed zo omdat het in haar besluiten duidelijk de andere kant op zal gaan en zich snel en ver van de huidige CGK besluiten zal verwijderen.
Die duidelijkheid is voor twijfelende middengemeenten belangrijk.
Ik zie hetzelfde patroon in lokale gemeenten, vertrekken als er dingen gebeuren die je niet aanstaan en vervolgens zeggen; zie je wel dat er precies gebeurt waar ik bang voor was?
Zo voorspelbaar allemaal. Als de GS van Hoogeveen inderdaad helemaal 'los gaat' zoals je voorspelt, dan is het uittreden van een grote groep daar de belangrijkste oorzaak van.
Verder zie ik de hele CGK (Hoogeveen en Rijnsburg) nog steeds als 'mijn' kerkverband dus deze afvaardiging geeft mij grote zorg en verdriet. Temeer omdat ik verwacht dat er ook nog een paar primi afgevaardigden zullen opstappen gedurende de vergadering.
Was trouwens verrast dat het huidige deputaten vertegenwoordiging maar voor de helft is
En zoals ik jou heb leren kennen zul jij ook bezorgd naar de lijst hebben gekeken.
Zeker maak ik mij ook zorgen. Maar ik merk dat ik er niet goed tegen kan als broeders zeggen dat ze bezorgd zijn over mijn CGK Synode, terwijl ze zich daar bewust van hebben afgescheiden.
Voor de goede orde: Over opstappen heb ik niets gehoord maar is mijn verwachting. Kan er ook gewoon naast zitten.