1. Iedereen met een voldoende voor begrijpend lezen weet dat het slaven parallel een framing is om degenen die achter de CGK besluiten v&a staan te diskwalificeren . Ik vind het een walgelijke vergelijking en de predikant die dit naar voren bracht op de G.S. van 2019/22 heeft zich wat mij betreft buiten de discussie geplaatst.MidMid schreef: ↑Gisteren, 17:37Zullen we de rotonde van de slaven parallel weer opdraaien?huisman schreef: ↑Gisteren, 17:22De Schrift is op dit punt kraakhelder. Heeft de kerk ook altijd gevonden tot ongeveer de zestiger/zeventiger jaren van de vorige eeuw.MidMid schreef: ↑Gisteren, 17:04Maar vast en bondig is toch echt iets anders dan van 'Meden en Perzen'.huisman schreef: ↑Gisteren, 16:55
Verwarrende redenering. Juist het gehoorzamen aan de vierslag brengt met zich mee dat bij veranderende besluiten zodra die vast en bondig zijn( dan veranderd namelijk het vierde element van de vierslag) en je die niet kunt dragen gaat vertrekken. Blijven betekent dan immers besluiten aanvaarden die tegen het helder spreken van de Schrift ingaan.
Stel dat na de bespreking hermeneutiek ed. de conclusie wordt getrokken dat de andere (minderheids)lezing weliswaar met vragen omgeven blijft, maar wel degelijk opkomt vanuit de Schrift en zich beweegt binnen een Gereformeerd Schriftbeschouwen - dan ontstaat er legitiem ruimte voor een lossere omgang met vrouw en ambt.
Je kunt heel vaak roepen, schrijven e.d. dat de Schrift op dit punt helder is. Maar daar bestaat juist twijfel over. En nee, die twijfel kom je echt niet alleen tegen binnen één bepaald deel van de kerken, maar breed door het hele Nederlandse kerklandschap heen.
De toenmalige ontwikkelingen in onze seculiere maatschappij heeft het heldere spreken van de Schrift mistig gemaakt. Dit wordt trouwens ook benoemd in het minderheidsrapport. Dat door de veranderende rol van de vrouw in de maatschappij de kerk moet meegaan. Ze zeggen het wat netter maar hier komt het op neer.
Ik meen overigens dat je met je stellingname veel verdergaat dan het synodale spreken. Daar was nog de nuance van het 'niet verabsoluteren van het standpunt'. 'k Vind het een gevaarlijke stellingname. En overigens ook niet passend bij het besef 'ten dele te kennen'.
2. Het ten dele kennen uit 1 Korinthe 13 heeft een volkomen andere context. Maak daar eens studie van en je zult het niet meer in deze crisis gebruiken.
Tim Keller zei het eens zuchtend over de huidige theologie studenten in zijn omgeving. Ze weten het niet, ze willen het ook niet weten en ze vinden ook dat anderen het niet kunnen weten. (Ging o.a. ook over v&a).
Als de kerk zo vaag gaat spreken ben ik dankbaar dat ons voorgeslacht zo helder en belijdend heeft gesproken. Ze spraken immers het Woord na. Het Woord wat vast en zeker is.