Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Quercus

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Quercus »

Wim Anker schreef: 27 mar 2026, 21:21
Quercus schreef: 27 mar 2026, 21:17
Wim Anker schreef: 27 mar 2026, 20:46
Quercus schreef: 27 mar 2026, 19:30 @Wim Anker wat is er mis met op de stookkosten letten? Doe je daar anderen kwaad mee?
Ja.
Die zijn de dupe. Want die mogen betalen voor de subsidies die de rijken krijgen.
Vind jij dat dat ook geldt voor subsidie op spouwmuurisolatie (bijvoorbeeld)?

Maar volgens mij ging het gewoon over besparen op stookkosten. Maar los daarvan, die subsidie van de warmtepompen verdwijnt vooral in de zakken van de installateurs hoor (indirect weliswaar). Een warmtepomp laten installeren kost belachelijk veel geld (tenzij je het zelf doet). Die investering heb je er niet zomaar uit. Dus dat 'eigen portemonnee' verhaal valt wel mee.
Jaja. Dat geld voor alle subsidies. Mensen met geld kunnen de installatie doen - met subsidie - en verdienen het terug. Mensen met minder geld kunnen de investering niet aan - ondanks mogelijke subsidie - en blijven dus met de hogere lasten achter. En de subsidie mogen ze mee ophoesten.
Heb je gelijk in. Die subsidie kan er voor zorgen dat je een maatregel kan treffen die je zonder die subsidie niet had kunnen doen. Maar voor velen zal het gewoon betekenen dat ze een extraatje krijgen die ze toch al niet nodig hadden. Ze hebben slechts het duwtje in de rug gekregen die ze over de streep heeft getrokken om de maatregel te nemen.

Je zou er dan persoonlijk voor kunnen kiezen om bewust geen gebruik te maken van de subsidiemogelijkheden die de overheid aandraagt. Maar ik vind dat wel ver gaan. En (daar mag je wat van vinden) ik heb gebruik gemaakt van subsidies en zou het ook weer doen als ik bijvoorbeeld de spouwmuur ging laten isoleren. Ik ga niet het braafste jongetje van de klas spelen.

De keerzijde van de medaille is dat door het lagere verbruik vanwege die gesubsidieerde maatregelen, het gasverbruik wel omlaag is gegaan. Dit doet ook wat met de kostprijs in de huidige setting.
Michaels

Bericht door Michaels »

Wim Anker schreef: 27 mar 2026, 21:21
Quercus schreef: 27 mar 2026, 21:17
Wim Anker schreef: 27 mar 2026, 20:46
Quercus schreef: 27 mar 2026, 19:30 @Wim Anker wat is er mis met op de stookkosten letten? Doe je daar anderen kwaad mee?
Ja.
Die zijn de dupe. Want die mogen betalen voor de subsidies die de rijken krijgen.
Vind jij dat dat ook geldt voor subsidie op spouwmuurisolatie (bijvoorbeeld)?

Maar volgens mij ging het gewoon over besparen op stookkosten. Maar los daarvan, die subsidie van de warmtepompen verdwijnt vooral in de zakken van de installateurs hoor (indirect weliswaar). Een warmtepomp laten installeren kost belachelijk veel geld (tenzij je het zelf doet). Die investering heb je er niet zomaar uit. Dus dat 'eigen portemonnee' verhaal valt wel mee.
Jaja. Dat geld voor alle subsidies. Mensen met geld kunnen de installatie doen - met subsidie - en verdienen het terug. Mensen met minder geld kunnen de investering niet aan - ondanks mogelijke subsidie - en blijven dus met de hogere lasten achter. En de subsidie mogen ze mee ophoesten.
Tja.. nog bedank dat je mee betaald heb aan mijn warmtepomp. :)
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.
Michaels

Bericht door Michaels »

Quercus schreef: 26 mar 2026, 23:05 Maar genoeg over warmtepomp(subsidies) ;)
:super
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

merel schreef: 27 mar 2026, 10:00
Mister schreef: 27 mar 2026, 09:56 Mijn gasverbruik is dermate laag (onder de 700m3) dat ik een investering liever in iets anders steek.
Hoe krijg jij jouw gasverbruik zo laag?
Niet alle dagen zijn we thuis, dat helpt al best. We stoken heel bewust en kijken per ruimte wat nodig is. Bijverwarmen met airco in sommige ruimtes. Grote raampartij op het zuiden maakt met dit weer heel veel uit. Alles bij elkaar dus. En we zitten echt niet in de kou.
Michaels

Bericht door Michaels »

Mister schreef: Gisteren, 14:15
merel schreef: 27 mar 2026, 10:00
Mister schreef: 27 mar 2026, 09:56 Mijn gasverbruik is dermate laag (onder de 700m3) dat ik een investering liever in iets anders steek.
Hoe krijg jij jouw gasverbruik zo laag?
Niet alle dagen zijn we thuis, dat helpt al best. We stoken heel bewust en kijken per ruimte wat nodig is. Bijverwarmen met airco in sommige ruimtes. Grote raampartij op het zuiden maakt met dit weer heel veel uit. Alles bij elkaar dus. En we zitten echt niet in de kou.
Bij verwarmen met airco is ook goedkoop. Een airco is ook een warmtepomp met de zelfde berekening als een warmtepomp. Er is alleen geen subsidie op verkrijgbaar omdat je er mee kan koelen. Airco’s zijn ook veel goedkoper in aanschaf dan een warmtepomp.
Quercus

Bericht door Quercus »

Michaels schreef: Gisteren, 11:23
Quercus schreef: 26 mar 2026, 23:05 Maar genoeg over warmtepomp(subsidies) ;)
:super
Eveneens een monoblock (maar dan R32), zonder tussenkomst van een verdeler of buffer, direct op het leidingwerk.
Plaats reactie