Heb je gelijk in. Die subsidie kan er voor zorgen dat je een maatregel kan treffen die je zonder die subsidie niet had kunnen doen. Maar voor velen zal het gewoon betekenen dat ze een extraatje krijgen die ze toch al niet nodig hadden. Ze hebben slechts het duwtje in de rug gekregen die ze over de streep heeft getrokken om de maatregel te nemen.Wim Anker schreef: ↑27 mar 2026, 21:21Jaja. Dat geld voor alle subsidies. Mensen met geld kunnen de installatie doen - met subsidie - en verdienen het terug. Mensen met minder geld kunnen de investering niet aan - ondanks mogelijke subsidie - en blijven dus met de hogere lasten achter. En de subsidie mogen ze mee ophoesten.Quercus schreef: ↑27 mar 2026, 21:17Vind jij dat dat ook geldt voor subsidie op spouwmuurisolatie (bijvoorbeeld)?
Maar volgens mij ging het gewoon over besparen op stookkosten. Maar los daarvan, die subsidie van de warmtepompen verdwijnt vooral in de zakken van de installateurs hoor (indirect weliswaar). Een warmtepomp laten installeren kost belachelijk veel geld (tenzij je het zelf doet). Die investering heb je er niet zomaar uit. Dus dat 'eigen portemonnee' verhaal valt wel mee.
Je zou er dan persoonlijk voor kunnen kiezen om bewust geen gebruik te maken van de subsidiemogelijkheden die de overheid aandraagt. Maar ik vind dat wel ver gaan. En (daar mag je wat van vinden) ik heb gebruik gemaakt van subsidies en zou het ook weer doen als ik bijvoorbeeld de spouwmuur ging laten isoleren. Ik ga niet het braafste jongetje van de klas spelen.
De keerzijde van de medaille is dat door het lagere verbruik vanwege die gesubsidieerde maatregelen, het gasverbruik wel omlaag is gegaan. Dit doet ook wat met de kostprijs in de huidige setting.