Gereformeerde Gemeenten

Bertiel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: Vandaag, 17:05
Bertiel schreef: Vandaag, 16:53
MGG schreef: Vandaag, 16:23
Bertiel schreef: Vandaag, 12:34

Dr van de Brink had een herseninfarct achter de rug. Is geen vergelijkbare casus
Het gaat ook niet om vergelijkbaarheid, maar om dat mentale zaken ook een reden kunnen zijn.

Het herseninfarct was toch in 2018? Het verzoek om uit zijn ambt ontheven te worden van 2025.
Gevolgen van een herseninfarct heeft niets met mentale klachten te doen
Als gevolg van het herseninfarct kreeg hij emeritaat. Dat hij jaren later de status emeritus te zwaar vind, lijkt mij iets mentaals. Als emeritus moet je bijna niks of is het in de HHK anders? Wat moest hij als emeritus wat hij nu niet meer moet?
Nee, mentaals is iets anders dan de gevolgen van hersenschade door een hartstilstand. Hij preekte nog.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
BSH

Bericht door BSH »

Tiberius schreef: Vandaag, 17:33
MGG schreef: Vandaag, 16:27
Tiberius schreef: Vandaag, 15:46 Ik vind het ook misbruik van de emerituskas.
Weet jij of hij überhaupt gebruik gaat maken van de emerituskas?
Jazeker, anders heeft het geen zin om emeritaat aan te vragen; dan had hij net zo goed alleen losmaking aan kunnen vragen en pas op zijn 67e emeritaat.
Bij losmaking moet er wel binnen twee jaar een ander beroep worden aangenomen toch? Of geldt dat alleen in de CGK?
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Vandaag, 18:10
MGG schreef: Vandaag, 17:05
Bertiel schreef: Vandaag, 16:53
MGG schreef: Vandaag, 16:23

Het gaat ook niet om vergelijkbaarheid, maar om dat mentale zaken ook een reden kunnen zijn.

Het herseninfarct was toch in 2018? Het verzoek om uit zijn ambt ontheven te worden van 2025.
Gevolgen van een herseninfarct heeft niets met mentale klachten te doen
Als gevolg van het herseninfarct kreeg hij emeritaat. Dat hij jaren later de status emeritus te zwaar vind, lijkt mij iets mentaals. Als emeritus moet je bijna niks of is het in de HHK anders? Wat moest hij als emeritus wat hij nu niet meer moet?
Nee, mentaals is iets anders dan de gevolgen van hersenschade door een hartstilstand. Hij preekte nog.
Hersenschade is iets fysieks wat meestal ook mentale gevolgen heeft. De vraag blijft wat moest hij als emeritus wat hij nu niet meer moet?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het mentale gedeelte vul je in. Is niets over gezegd door zijn verklaring. Daarin staat ook dat het de preekbeurten waren
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BSH schreef: Vandaag, 18:25
Tiberius schreef: Vandaag, 17:33
MGG schreef: Vandaag, 16:27
Weet jij of hij überhaupt gebruik gaat maken van de emerituskas?
Jazeker, anders heeft het geen zin om emeritaat aan te vragen; dan had hij net zo goed alleen losmaking aan kunnen vragen en pas op zijn 67e emeritaat.
Bij losmaking moet er wel binnen twee jaar een ander beroep worden aangenomen toch? Of geldt dat alleen in de CGK?
Dat geldt volgens mij ook niet in de CGK; ik ken iig minstens 2 predikanten die al neer dan 10 jaar geleden losgemaakt zijn, nooit meer een beroep hebben ontvangen en nog steeds beroepbaar zijn/waren (de ene is recent met emeritaat gegaan).
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Vandaag, 18:44 Het mentale gedeelte vul je in. Is niets over gezegd door zijn verklaring. Daarin staat ook dat het de preekbeurten waren
Zijn die verplicht voor een emeritus?

De status is te zwaar en bij mijn weten kent de status geen verplichtingen. Herhaaldelijk vragen levert geen antwoord op.

Zijn die preekbeurten dan verplicht?

Hij kon diversen verzoeken niet honoreren. Nee zeggen is lichamelijk niet zwaar, maar kan mentaal wel een dingetje zijn.
zomaar iemand

Bericht door zomaar iemand »

Johnny65 schreef: Vandaag, 16:57
zomaar iemand schreef: Vandaag, 16:51
Johnny65 schreef: Vandaag, 16:05
DDD schreef: Vandaag, 16:02 Dat ligt er ook wel een beetje aan. Als iemand op zondag vier keer preekt en ook nog eens door de weeks, en verder nuttige dingen doet voor het kerkverband, en bij de bepaling van de vergoeding wordt ook rekening gehouden met de overige inkomsten, dan vind ik dat nog helemaal niet zo verkeerd.

Maar ik heb geen idee waarom de dominee met emeritaat gaat. Ik vraag me soms wel af of hij wel eerlijk en volledig is geinformeerd over wat er allemaal speelde in zo'n grote gemeente, voordat hij het beroep aannam.
Vanaf het begin waren er al kerkenraadsleden die het niet eens waren met het beroep van ds. Brugge. Hierdoor is hij niet eerlijk geïnformeerd over de situatie in de kerkenraad en gemeente, de spanningen in de kerkenraad zijn bewust verzwegen.
Je kletst over iets waarvan je duidelijk toont niet te weten hoe het werkelijk zit.
Bedankt. Was jij erbij?
Ja
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het heeft heel duidelijk toen in het rd gestaan.
Er is geen enkele verplichting maar om duidelijkheid te geven dat de preekbeurten echt niet meer gaan was het zijn keuze om het zo te doen.
Het woord mentaal is op geen enkele manier genoemd

Soms

Bericht door Soms »

GG links schreef: Vandaag, 12:26
Ad Anker schreef: Vandaag, 11:11 Het zal een constructie zijn die voor alle partijen het beste is. Er is hem emeritaat verleend. Dat impliceert dat dit gevraagd is. In dit geval betekent het dat er geen tuchtmaatregel of schorsing in het geding is. Het emeritaat is eervol. Dat is een signaal. Het is volgens mij ook zo dat een emerituspredikant verbonden blijft aan zijn gemeente, in de zin dat hij emerituspredikant van de gemeente van... blijft, al kan hij wel lid worden in een andere gemeente. Tenslotte is het mogelijk dat hij weer in volle actieve dienst treedt. Hij zal dan bij het aannemen van een beroep eerst losmaking moeten aanvragen van de classis en gemeente die hem emeriteerden. Mijn conclusie is dus dat hij ondanks het verleende emeritaat beroepbaar blijft. Zo maak ik het op uit wat ds. de Gier erover schrijft in het boek over de DKO.
Meest makkelijke manier om van een probleem af te komen. Koe en geit sparen heet dit. Mooi opgelost,
Welja, zo wordt het wel een hele boerderij;-)
Meestal wordt de kool gespaard, tezamen met de geit.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Vandaag, 19:31 Het heeft heel duidelijk toen in het rd gestaan.
Er is geen enkele verplichting maar om duidelijkheid te geven dat de preekbeurten echt niet meer gaan was het zijn keuze om het zo te doen.
Je heb helemaal gelijk dat het woord mentaal op geen enkele manier genoemd is.

De status emeritus predikant kent geen bijzondere verplichting en toch is het te zwaar. Je hoeft geen Sherlock Holmes te zijn om de link te leggen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Dat is wel heel zwaar geoordeeld. Ik vind het een vrij akelige uitspraak.

Ik vind het een logisch besluit. Ook in het bedrijfsleven of bij de overheid wordt soms besloten om iemand met vervroegd pensioen te sturen. Gezien de geschiedenis van deze predikant ligt het niet voor de hand om hem weer beroepbaar te stellen. Inmiddels heeft dominee Brugge een respectabele leeftijd. Alles bij elkaar opgeteld is dit de meest verstandige optie:
- Je geeft de predikant ruimte om enigszins tot rust te komen na een hectische tijd in een gemeente waar voor zijn komst al veel speelde (waar de dominee niet schuldig aan is);
- De predikant is eerder losgemaakt. Wederom hem beroepbaar stellen na zo'n hectische periode is niet verstandig;
- Wellicht dat op termijn hij wel weer beroepbaar wordt;
- Gezien zijn leeftijd ligt een stap naar een andere baan, bijvoorbeeld docent Godsdienst, niet voor de hand;
- Gezien de vele vacante gemeenten kan de dominee zich nog voldoende nuttig maken.

Ik vind het netjes dat de dominee emeritaat wordt gegund. Zo ga je met mensen om.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: Vandaag, 20:00
Bertiel schreef: Vandaag, 19:31 Het heeft heel duidelijk toen in het rd gestaan.

De status emeritus predikant kent geen bijzondere verplichting en toch is het te zwaar. Je hoeft geen Sherlock Holmes te zijn om de link te leggen.
Iets over gerucht en je naaste…

MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Vandaag, 20:41
MGG schreef: Vandaag, 20:00

Iets over gerucht en je naaste…
Iets met gekregen hersenen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. De uitkomst is niet negatief over de naaste. Het is een open deur die mogelijk niet beroemd mag worden?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Konijntje schreef: Vandaag, 20:17
Ik vind het een logisch besluit. Ook in het bedrijfsleven of bij de overheid wordt soms besloten om iemand met vervroegd pensioen te sturen.
Natuurlijk niet. Er wordt weleens een VSO gesloten.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

je mag van mij alles benoemen wat op waarheid berust, ook open deuren.
Maar je gaat nu gissen en dat is echt tegen het negende gebod als je het op zo'n manier invult.

Plaats reactie