Dit is in de CGK ook vele malen gebeurd of geadviseerd om zo uit een onhoudbare situatie te geraken. Misschien binnen de GG uitzonderlijk maar in andere kerken vrij bekend.Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 11:11 Het zal een constructie zijn die voor alle partijen het beste is. Er is hem emeritaat verleend. Dat impliceert dat dit gevraagd is. In dit geval betekent het dat er geen tuchtmaatregel of schorsing in het geding is. Het emeritaat is eervol. Dat is een signaal. Het is volgens mij ook zo dat een emerituspredikant verbonden blijft aan zijn gemeente, in de zin dat hij emerituspredikant van de gemeente van... blijft, al kan hij wel lid worden in een andere gemeente. Tenslotte is het mogelijk dat hij weer in volle actieve dienst treedt. Hij zal dan bij het aannemen van een beroep eerst losmaking moeten aanvragen van de classis en gemeente die hem emeriteerden. Mijn conclusie is dus dat hij ondanks het verleende emeritaat beroepbaar blijft. Zo maak ik het op uit wat ds. de Gier erover schrijft in het boek over de DKO.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Weet jij dit zeker of is het een vermoeden?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Meest makkelijke manier om van een probleem af te komen. Koe en geit sparen heet dit. Mooi opgelost,Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 11:11 Het zal een constructie zijn die voor alle partijen het beste is. Er is hem emeritaat verleend. Dat impliceert dat dit gevraagd is. In dit geval betekent het dat er geen tuchtmaatregel of schorsing in het geding is. Het emeritaat is eervol. Dat is een signaal. Het is volgens mij ook zo dat een emerituspredikant verbonden blijft aan zijn gemeente, in de zin dat hij emerituspredikant van de gemeente van... blijft, al kan hij wel lid worden in een andere gemeente. Tenslotte is het mogelijk dat hij weer in volle actieve dienst treedt. Hij zal dan bij het aannemen van een beroep eerst losmaking moeten aanvragen van de classis en gemeente die hem emeriteerden. Mijn conclusie is dus dat hij ondanks het verleende emeritaat beroepbaar blijft. Zo maak ik het op uit wat ds. de Gier erover schrijft in het boek over de DKO.
Dr van de Brink had een herseninfarct achter de rug. Is geen vergelijkbare casus
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Ik vind het verbazingwekkend. Ieder ander die in feite ontslag krijgt, moet op zoek naar een andere werkgever of functie en relatief jonge mensen gaan op kosten van een gemeenschap met pensioen.Job schreef: ↑Gisteren, 23:51Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
Nog bedankt voor je financiële bijdrage om mijn vroegpensioen te betalenmerel schreef: ↑Vandaag, 13:24Ik vind het verbazingwekkend. Ieder ander die in feite ontslag krijgt, moet op zoek naar een andere werkgever of functie en relatief jonge mensen gaan op kosten van een gemeenschap met pensioen.Job schreef: ↑Gisteren, 23:51Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat ben ik niet met je eens. De meest makkelijke manier was een beroep aannemen, maar de classis heeft nadrukkelijk gevraagd geen beroepen op hem uit te brengen. Tweede enigszins makkelijke manier was losmaking. Ook daar is niet voor gekozen. Emeritering is een vergaande "oplossing". Mijns inziens ook een goede, voor alle partijen.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:26Meest makkelijke manier om van een probleem af te komen. Koe en geit sparen heet dit. Mooi opgelost,Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 11:11 Het zal een constructie zijn die voor alle partijen het beste is. Er is hem emeritaat verleend. Dat impliceert dat dit gevraagd is. In dit geval betekent het dat er geen tuchtmaatregel of schorsing in het geding is. Het emeritaat is eervol. Dat is een signaal. Het is volgens mij ook zo dat een emerituspredikant verbonden blijft aan zijn gemeente, in de zin dat hij emerituspredikant van de gemeente van... blijft, al kan hij wel lid worden in een andere gemeente. Tenslotte is het mogelijk dat hij weer in volle actieve dienst treedt. Hij zal dan bij het aannemen van een beroep eerst losmaking moeten aanvragen van de classis en gemeente die hem emeriteerden. Mijn conclusie is dus dat hij ondanks het verleende emeritaat beroepbaar blijft. Zo maak ik het op uit wat ds. de Gier erover schrijft in het boek over de DKO.
Erskinees schreef: ↑Vandaag, 14:32Dat ben ik niet met je eens. De meest makkelijke manier was een beroep aannemen, maar de classis heeft nadrukkelijk gevraagd geen beroepen op hem uit te brengen. Tweede enigszins makkelijke manier was losmaking. Ook daar is niet voor gekozen. Emeritering is een vergaande "oplossing". Mijns inziens ook een goede, voor alle partijen.GG links schreef: ↑Vandaag, 12:26Meest makkelijke manier om van een probleem af te komen. Koe en geit sparen heet dit. Mooi opgelost,Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 11:11 Het zal een constructie zijn die voor alle partijen het beste is. Er is hem emeritaat verleend. Dat impliceert dat dit gevraagd is. In dit geval betekent het dat er geen tuchtmaatregel of schorsing in het geding is. Het emeritaat is eervol. Dat is een signaal. Het is volgens mij ook zo dat een emerituspredikant verbonden blijft aan zijn gemeente, in de zin dat hij emerituspredikant van de gemeente van... blijft, al kan hij wel lid worden in een andere gemeente. Tenslotte is het mogelijk dat hij weer in volle actieve dienst treedt. Hij zal dan bij het aannemen van een beroep eerst losmaking moeten aanvragen van de classis en gemeente die hem emeriteerden. Mijn conclusie is dus dat hij ondanks het verleende emeritaat beroepbaar blijft. Zo maak ik het op uit wat ds. de Gier erover schrijft in het boek over de DKO.
Mag een classis dat verlangen van een gemeente? De ds. mocht in andere gemeenten voorgaan, was beroepbaar sinds november 2025, maar toch mocht hij niet beroepen worden?
Deze dominee kan met preken alsnog zijn eigen boterham verdienen, hoor. Volgens mij tikken drie preken op een zondag en één of twee in de week behoorlijk aan. Wellicht zal er op termijn een taak naast komen.merel schreef: ↑Vandaag, 13:24Ik vind het verbazingwekkend. Ieder ander die in feite ontslag krijgt, moet op zoek naar een andere werkgever of functie en relatief jonge mensen gaan op kosten van een gemeenschap met pensioen.Job schreef: ↑Gisteren, 23:51Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
Ik denk dat dit een goede constructie is. Weliswaar eentje met alleen maar verliezers, maar hoe had het anders gemoeten? Er kwamen vooralsnog geen beroepen voor hem. Als die mogelijkheid er wel was geweest: hoeveel zouden er dan komen? Vorige keer zes. Dat is voor GG-begrippen niet veel. Maar hoe dan ook zou deze ds. zelf gebutst en beschadigd in weer een nieuwe gemeente moeten beginnen en andersom met argusogen worden bekeken door (een deel van) de nieuwe gemeente. Met alle goede bedoelingen is het de ervaring die dat leert.
Geheel mee eens: de minst slechte oplossing voor dit moment. Maar de grote vraag is wel hoe het met deze grote gemeente, die bijzonder genoeg onderaan de streep geen leden heeft verloren de afgelopen tijd, verder moet. Ogenschijnlijk lijken de flanken te ver van elkaar te zijn weggegroeid, maar is er blijkbaar wel een verlangen om bij het kerkverband van de GG te blijven.Job schreef: ↑Vandaag, 14:39Deze dominee kan met preken alsnog zijn eigen boterham verdienen, hoor. Volgens mij tikken drie preken op een zondag en één of twee in de week behoorlijk aan. Wellicht zal er op termijn een taak naast komen.merel schreef: ↑Vandaag, 13:24Ik vind het verbazingwekkend. Ieder ander die in feite ontslag krijgt, moet op zoek naar een andere werkgever of functie en relatief jonge mensen gaan op kosten van een gemeenschap met pensioen.Job schreef: ↑Gisteren, 23:51Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
Ik denk dat dit een goede constructie is. Weliswaar eentje met alleen maar verliezers, maar hoe had het anders gemoeten? Er kwamen vooralsnog geen beroepen voor hem. Als die mogelijkheid er wel was geweest: hoeveel zouden er dan komen? Vorige keer zes. Dat is voor GG-begrippen niet veel. Maar hoe dan ook zou deze ds. zelf gebutst en beschadigd in weer een nieuwe gemeente moeten beginnen en andersom met argusogen worden bekeken door (een deel van) de nieuwe gemeente. Met alle goede bedoelingen is het de ervaring die dat leert.
Als ik de verschillen van inzicht zo lees, is het vooral nodig dat de hoofdrolspeler(s) in therapie gaan. Een kerkscheuring voor zulke dingen is buiten alle proporties.
Eensmerel schreef: ↑Vandaag, 13:24Ik vind het verbazingwekkend. Ieder ander die in feite ontslag krijgt, moet op zoek naar een andere werkgever of functie en relatief jonge mensen gaan op kosten van een gemeenschap met pensioen.Job schreef: ↑Gisteren, 23:51Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
-
vriend-en-metgezel
Dat vind ik te kort door de bocht. 1) De predikant kan zich nog steeds verdienstelijk maken door vacante gemeenten te dienen. Wellicht zijn er nog andere taken mogelijk. Er is geen fundamenteel bezwaar ingebracht tegen zijn prediking. Dus hij gaat niet werkloos thuis zitten.GG links schreef: ↑Vandaag, 15:26Eensmerel schreef: ↑Vandaag, 13:24Ik vind het verbazingwekkend. Ieder ander die in feite ontslag krijgt, moet op zoek naar een andere werkgever of functie en relatief jonge mensen gaan op kosten van een gemeenschap met pensioen.Job schreef: ↑Gisteren, 23:51Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
2) Ook in het maatschappelijk leven zijn er voorzieningen voor mensen die ‘uitvallen’. Mensen die arbeidsongeschikt zijn, krijgen ook een uitkering. Ik vind het goed dat er een oplossing is gezocht met barmhartigheid die de schade voor alle partijen tot een minimum beperkt.
3) Het werk van predikant is geen normale baan maar allereerst een roeping. Die roeping vervalt niet automatisch.
Ik vind het ook misbruik van de emerituskas.