Ik hoop dat je zelf beseft hoe absurd dit klinkt. De emeritikas is bedoeld voor de zieken en ouden van dagen en niet voor niet-functionerende predikanten.Job schreef: ↑Vandaag, 14:39Deze dominee kan met preken alsnog zijn eigen boterham verdienen, hoor. Volgens mij tikken drie preken op een zondag en één of twee in de week behoorlijk aan. Wellicht zal er op termijn een taak naast komen.merel schreef: ↑Vandaag, 13:24Ik vind het verbazingwekkend. Ieder ander die in feite ontslag krijgt, moet op zoek naar een andere werkgever of functie en relatief jonge mensen gaan op kosten van een gemeenschap met pensioen.Job schreef: ↑Gisteren, 23:51Dat moge toch duidelijk zijn? Ik denk dat het een nette wijze is om hem los te kunnen maken van Geldermalsen en niet opnieuw de beroepingsprocedure te hoeven laten doorlopen, terwijl hij getekend is geraakt. Geen gemeentepredikant meer, maar nog wel als predikant dienstbaar kunnen zijn. Al met al een tragisch einde van zijn actieve loopbaan.
Ik denk dat dit een goede constructie is. Weliswaar eentje met alleen maar verliezers, maar hoe had het anders gemoeten? Er kwamen vooralsnog geen beroepen voor hem. Als die mogelijkheid er wel was geweest: hoeveel zouden er dan komen? Vorige keer zes. Dat is voor GG-begrippen niet veel. Maar hoe dan ook zou deze ds. zelf gebutst en beschadigd in weer een nieuwe gemeente moeten beginnen en andersom met argusogen worden bekeken door (een deel van) de nieuwe gemeente. Met alle goede bedoelingen is het de ervaring die dat leert.
Niet functionerende werknemers moeten op zoek naar ander werk of andere functie. Hij kan wel een roeping voelen, maar blijkbaar is die roeping eenzijdig. De gemeenschap waarin hij zit,voelt die roeping niet.