Hoewel zeer pijnlijk, begrijp ik dit volkomen. ‘Wij weten het niet…’ Is dat nu echt een goede voorstelling van zaken? Als het ecclesiologische rapport kerk-zijn, wat in 2022 unaniem door de synode de kerken ingestuurd is, werkelijk serieus zou zijn genomen, dan hoefde deze vraag in het geheel geen vraag te zijn. Er zijn tal van oorzaken van het uiteengroeien te noemen, maar dat alles op haren en snaren is gekomen, heeft 1 op 1 te maken met voortgaande verbreking van de broederband door vrouwen in de ambten te bevestigen, en ander beleid rond homoseksualiteit te initiëren. M.a.w.: Wij weten heel goed waar deze crisis vandaan komt. En wij weten bovendien ook dat dit aan beide zijden in de kerken zo principieel ligt, dat dit ook niet meer gaat veranderen.HHR schreef: ↑02 feb 2026, 13:37In diverse gemeenten gaat men niet mee met deze bidstond. Ik begrijp dat wel.Pjotr92 schreef: ↑02 feb 2026, 13:25 Ik ben benieuwd wat jullie van het thema van de bidstond van as zaterdag vinden?
“We weten het niet, maar we weten bij Wie we moeten zijn.
Ik hoorde iemand zeggen: Huh? Hoezo we weten het niet? We weten het wel. Namelijk dat we ons moeten bekeren van eigenzinnigheid.
Allereerst is er al een kerkordelijk argument. Maar ook het exegetisch argument kan genoemd worden.
Ik las ergens nav het thema '‘Wij weten het niet, maar we weten bij Wie we moeten zijn’. (2 Kron 20) : "In een dergelijke situatie past niet allereerst de belijdenis “wij weten het niet”, maar een duidelijke oproep tot bekering. (..) Wanneer die bekering uitblijft, is ook het tweede deel van het thema (“maar we weten bij Wie we moeten zijn”) niet passend."
Citaat uit de brief waar @HHR naar verwijst:
“Zwaarder weegt echter het inhoudelijke bezwaar tegen het gekozen thema van de
bidstond. Het thema verwijst naar de geschiedenis van 2 Kronieken 20, waar koning
Josafat en het volk van Juda in grote nood verkeren vanwege een overmacht aan vijanden.
Josafat belijdt zijn afhankelijkheid van de Heere en bidt om Gods recht en hulp.
De kerkenraad acht het echter ongepast om deze situatie te vergelijken met de huidige
situatie binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken. Er is geen sprake van een
overmacht aan vijanden van buitenaf, maar van problemen van binnenuit, gekenmerkt
door ongehoorzaamheid aan de kerkorde en woordbreuk ten aanzien van genomen
synodale. In een dergelijke situatie past niet allereerst de belijdenis “wij weten het niet”,
maar een duidelijke oproep tot bekering.
Die oproep tot bekering is door de synode 2019–2022 gedaan in het rapport kerk-zijn en is
door de synode 2024–2025 in maart 2025 nadrukkelijk herhaald. In plaats van gehoor te
geven aan deze oproep is echter gebleken dat meer Christelijke Gereformeerde Kerken
zijn overgegaan tot ongehoorzaamheid aan de kerkorde en aan besluiten die op grond van
Schrift en belijdenis zijn genomen. Daarmee komt niet slechts de kerkelijke orde, maar
het gezag van de Schrift zelf in het geding. Er is dan ook sprake van voortgaande en zich
uitbreidende ongehoorzaamheid en woordbreuk, die haaks staat op de oproep tot bekering.
Het eerste deel van het gekozen thema (“Wij weten het niet”) doet daarom geen recht aan
de werkelijkheid. We weten heel goed hoe de huidige situatie is ontstaan en ook hoe een
uitweg mogelijk is: door samen terug te keren, ons te bekeren en deze doodlopende weg
te verlaten, zoals ook verwoord in het rapport kerk-zijn.
Het thema zou alleen passen wanneer gezocht wordt naar oplossingen waarin
ongehoorzaamheid, woordbreuk en het nalaten van de kerkelijke tucht zouden kunnen
voortbestaan. Dat kan en mag echter niet in de kerk van Christus; daar hoort bekering
centraal te staan.“