Arja schreef: ↑Vandaag, 14:40
Eloesje schreef: ↑Vandaag, 13:28
Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 13:22
In deze discussie open twee dingen door elkaar.
Over mensen die een kerk verlaten ‘omdat ze zonder een kerk net zo goed gelovig kunnen zijn’ heb ik eerder wat geschreven. Dat is waarin ik ook Merel bij val.
... de ander is
teveel beschadigd om in de gemeente lid te kunnen blijven. Die groep kom ik regelmatig tegen. Zij behouden hun geloof en in de meeste gevallen komen ze ook weer bij een gemeente terecht. Maar hebben het hier wel heel erg moeilijk gehad dus die stap terug gaat niet zo makkelijk.
In beide gevallen zijn ze verkeerd bezig, maar bij de tweede groep heb ik er zeker wel begrip voor,
ook al keur ik het niet goed!
Omdat het hier gaat om mensen die, zoals je zelf zegt, teveel beschadigd zijn. Zeg je daar echt in real life tegen: ik snap dat je hierdoor beschadigd bent, maar je bent toch verkeerd bezig — ik keur het niet goed? Ik vind dat best wel eh...
Niet in deze bewoordingen maar ik probeer er zeker wel op aan te sturen dat mensen verder durven kijken dan de teleurstellingen die meegemaakt zijn. En nee dat is zeker niet makkelijk en in het begin ook niet mogelijk. Eerst moet er ingezien worden dat we als zondaar tussen de zondaren in wonen. Als er iets in de kerk gaande is, is het nooit 100% tegen 1 om het zo maar te zeggen. Er zijn altijd mensen die wél willen helpen maar vaak weten ze niet van de situatie of weten ze niet hoe ze kunnen helpen. Zodra er ruimte is om dat in te zien plus het feit dat het nooit volmaakt zal worden op aarde, kun je voorzichtig proberen of een terugkeer naar een gemeente mogelijk is.
Neem ik weer het voorbeeld van misbruik. Bijbels gezien zouden we moeten(!) vergeven. Knap als je dat daadwerkelijk kunt. Zo is het ook met beschadiging in/door de kerk. Knap als je er overheen kunt stappen, het is wel een opdracht, maar de uitvoering klinkt makkelijker dan het is.
Daarom is het zo belangrijk dat we ons bewust zijn van ons gedrag. Wat het uitwerkt op de jeugd. Dat begint al heel klein in wat je uitstraalt, roddelen etc.