Nare en onterechte opmerking. Dat is hier volgens mij nooit zo gezegd en gedeeld, van harte welkom juist!huisman schreef: ↑Vandaag, 18:20Maar eerst nog even de zware broeders lozen want die zitten altijd in de weg toch? Zonder deze afgevaardigden is v&a natuurlijk een vrije kwestie net als homoseksueel samenleven. We kennen immers maar ten dele…….De theologen gingen voorop.MidMid schreef: ↑Vandaag, 18:08Yup eensch...Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 17:50 Als we weer even terug gaan naar v&a; Ik denk dat de CGK gebaat zou zijn met een verduidelijking en kwalificering van het eerder genomen besluit. Revisie lijkt me niet meer aan de orde. Maar het is wel zaak dat er een heldere uitspraak komt over de reikwijdte van het besluit; is het normatief, is het tuchtrechtelijk, etc. Is er ruimte voor gewetensbezwaar? Is het Schriftgezag wel of niet in het geding?
Met daarbij een aanvullende vraag; mag artikel 31 verder gaan dan Schrift & Belijdenis?
En laat dat nu ook op tafel gekomen zijn als de GS was uitgezeten.
Daarom een goede zaak dat er spoedig een nieuwe GS bij elkaar komt, die doet waar de anderen zich niet bekwaam toe hebben geacht.
Lees dit ter waarschuwing of zien jullie geen gevaar?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 6dee94300e
Hoe ik het zie is dat er een groep is (Rijnsburg c.s.) die buiten de structuren verder wil gaan dan waar binnen de structuren toe besloten is. Dan plaats je uiteindelijk jezelf erbuiten. Dat is niet fijn, maar wel de werkelijkheid. Zie ook de Q&A in het RD waarin - uit onverdachte - hoek dit ook zo geduid wordt.
Stukje gelezen, op het gebied van schepping, evolutie zie ik inderdaad geen gevaar. Overigens niet eens met de conclusie en hoe dat aan voorgaande wordt verbonden „De tekst van de Bijbel moest, gechargeerd uitgedrukt, niet meer worden gezien als een goddelijk dictaat, maar als een weerslag van ervaringen van de Bijbelschrijvers van hun relatie met God.“
Al kan ik wel instemmen met de gedachte dat de Bijbel inderdaad niet een goddelijk dictaat is. Ik ga uit van een organische inspiratie i.p.v. een mechanische die op een dictaat uitkomt.